• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Världsmedborgare

Skattehöjningen kan vara en del av förklringen tillframgångarna, eftersom mer av skattepengar delats ut till det som främjar forskning och därmed innovationer.

Nu påstår jag inte att mer pengar är det enda som åstadkommit förbättringen, utan att förändrade resultat brukar bero på många olika saker, och mer (skatte)pengar från regeringen kan vara en av orsakerna. 
    Det är inte alltid så enkelt att att peka ut nån enskild åtgärd som avgörande, utan ofta, för att inte säga alltid, är det en lång rad åtgärder som leder till det som blir slutresultatet
    .
    Det är absolut inte som det ofta brukar framföras från Allianshåll, att om vi bara sänker skatten som blir allt ljust och vackert, inte heller det omvända, som V lika ofta tror.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon

Såg ett par andra siffror på Unibet nu:

Att socialdemokraterna gör ett sämre resultat än 2014: 1,01.

Alltså bara nätt och jämt pengarna tillbaka. Förmodligen ett minus-spel efter avgifter.

Det finns all anledning att tro att sossarnas långsiktiga kräftgång fortsätter. 

Största parti 2018:

- S 2,25
    - SD 2,30
    - M 2,50

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-17 21:16:17 följande:

Såg ett par andra siffror på Unibet nu:

Att socialdemokraterna gör ett sämre resultat än 2014: 1,01.

Alltså bara nätt och jämt pengarna tillbaka. Förmodligen ett minus-spel efter avgifter.

Det finns all anledning att tro att sossarnas långsiktiga kräftgång fortsätter. 

Största parti 2018:

- S 2,25
    - SD 2,30
    - M 2,50

Socialdemokraterna (och Centerpartiet) ökade mest i opinionen förra året (+2,6%) medan SD tappade mest (-2,4%). Intressant eller hur?!

Källa: pollofpolls.se/
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-17 21:34:38 följande:
    Socialdemokraterna (och Centerpartiet) ökade mest i opinionen förra året (+2,6%) medan SD tappade mest (-2,4%). Intressant eller hur?!

Källa: pollofpolls.se/
    Jo, det har nog sina fördelar att hålla sig till opinionsmätningarSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KarlssonsKalle
    FDFMGA skrev 2017-01-17 12:25:38 följande:
    Kan jag inte gärna göra iom att alliansen har förklarat att de inte vill samarbeta med SD.

Däremot samarbetar S och MP med V.

Om du tar en titt på opinionsunderökningar så kan du notera att samtliga institut räknar in V bland de rödgröna rösterna medan inget räknar med SD som en del alliansunderlaget.

Jag vet inte hur Fi skulle redovisas, spelar heller ingen roll eftersom de likt KD inte kommer att nå tröskelvärdet.
    Med andra ord på samma sätt som S inte gör med V men ändå får deras röster. Vilket SD brukar göra med Alliansens förslag.
  • KarlssonsKalle
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 13:50:53 följande:
    Där tycker och hoppas vi samma, och det har jag hoppats på länge.
    Och det finns väl nåt snabbspår som kan ge några därifrån (osäker på det), men det skulle ge bättre resultat, om det gick att lätta lite på språkravet.

Tar vi Syrien så påstås det inte vara värst stor skillnad mellan våra och deras vårdutbildningar, och idag så tycker jag det viktigast är att de som ska anställas har en relevant utbildning, och att språkkravet kan stå tillbaka.

Det är ju trots allt ett krisläge, och då tycker jag man bör kunna vara mer fexibla, och inte kräva att ska det ska gå att göra precis allting som under normala förhållanden.
    Jag håller helt med dej där med!
    Och även om deras utbildning inte är samma så kan dom säkert göra bra mycket mer nytta än ingen alls i vården, dvs luckorna som nu är pga personalbrist.
    Svenska kan dom läsa under tiden och pga att dom är ute och jobbar så får dom ju prata och lära sej språket fortare.
  • KarlssonsKalle
    Kung Markatta skrev 2017-01-17 18:12:53 följande:

Det var inte mitt resonemang utan chefen för Institutet för Näringslivsforsknings resonemang som jag hämtade från artikeln du länkade till. Ett så kallat citat.

Enda relevanta skillnaden mot föregående regering är som han säger att skatten på arbete höjts. Det borde ju rimligtvis inte vara detta som gjort att Sverige klättrat någon placering eller vad tror du?

Eller detta klarsynta exempel.
    * Man höjer skatten på alkohol för att få ner konsumtionen.
    * Man höjer skatten på arbete för att?

Bara en vänstermänniska tror att höjda skatter på arbete och företagande höjer moralen att jobba och skapa innovativa företag....
  • KarlssonsKalle
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 20:54:49 följande:

Skattehöjningen kan vara en del av förklringen tillframgångarna, eftersom mer av skattepengar delats ut till det som främjar forskning och därmed innovationer.

Nu påstår jag inte att mer pengar är det enda som åstadkommit förbättringen, utan att förändrade resultat brukar bero på många olika saker, och mer (skatte)pengar från regeringen kan vara en av orsakerna. 
    Det är inte alltid så enkelt att att peka ut nån enskild åtgärd som avgörande, utan ofta, för att inte säga alltid, är det en lång rad åtgärder som leder till det som blir slutresultatet
    .
    Det är absolut inte som det ofta brukar framföras från Allianshåll, att om vi bara sänker skatten som blir allt ljust och vackert, inte heller det omvända, som V lika ofta tror.

Nu vet jag inte riktigt vad du har för belägg för att anslagen till forskning har ökat det senaste 2 åren.
    Inom teknik samt medicin är det ju snarare tvärtom enligt siffror från SCB som jag hittade.

Åren 2011 till 2016
    Teknik:
    570
     972
     238
     427
     259
     402

Medicin
    341
     621
     956
     364
     094
     252
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-18 09:52:22 följande:
    Med andra ord på samma sätt som S inte gör med V men ändå får deras röster. Vilket SD brukar göra med Alliansens förslag.
    Inte alls.

Med andra ord som SD skulle vilja ha det med alliansen men som alliansen vägrar gå med på.

Märkligt att det ska vara så svårt att förstå detta enkla faktum som alla allianspartier utom KD upprepar gång på gång på gång.

V förhandlar alltså om till exempel budgeten med regeringen och påverkar den.

SD skulle vilja förhandla med alliansen om t ex budgeten och påverka den, men alliansen vill inte förhandla med ett rasistiskt parti.

Förhoppningsvis får vi en regering med bättre riksdagsrepresentation efter valet. Det borde vara möjligt för nuvarande regering eller S att komma överens med några borgerliga partier om ett mer formaliserat samarbete, kanske till och med ett regeringssamarbete.

Det kan komma att behövas mot bakgrund av Rysslands allt mer aggressiva säkerhetspolitiska anspråk samt att snart sitter en galen narcissist som president i USA som Putin tycks ha kontroll över, men ingen annan.

Vi kommer förmodligen att få ett globalt handelskrig och i värsta fall ett militärt krig mellan USA och Kina.

Det bästa vore om vi fick en regering med bredare majoritet, helst innan clownen tillträder det vill säga redan i morgon.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-18 09:54:54 följande:
    Jag håller helt med dej där med!
    Och även om deras utbildning inte är samma så kan dom säkert göra bra mycket mer nytta än ingen alls i vården, dvs luckorna som nu är pga personalbrist.
    Svenska kan dom läsa under tiden och pga att dom är ute och jobbar så får dom ju prata och lära sej språket fortare.
    Exakt, men tyvärr så finns (än) ett politiskt motstånd, som är mer grundat på idéologi än vad åtgärder som skulle hjälpa oss svenskar med att få den vård vi har rätt att kräva.

Och det är förstås rädslan att förlora väljare som ligger bakom, dom vågar inte stöta sig med t.ex Vårdförbundet, som jag inte tror skulle gå med att släppa på språkkravet.
    Jag kan ha fel där, men alla ggr jag lyssnat på debatter från riksdagen, så är språkkunskaperna alltid det som kommer upp som som ett krav för att personal ska kunna anställas.

Men när jag istället lyssnat till t.ex bemanningsföretag, så är språkkunskaperna inte det primära alla ggr.
    Dom säger att många företag efterfrågar helt andra egenskaper i 1:a hand, just för att det finns många uppgifter som det fungerar lika bra med kunskaper i engelska.

Sen ska vi komma ihåg, att idag sker mycket av utbildningen på högskolor och unversitet enbart på engleska.
    Och även på distans med studerande från hela Världen som deltagare, och vården är inget undantag, snarare tvärtom.

Så det känns förlegat med ett så fastlåst krav på goda kunskaper i svenska språket.
    Jag tycker istället det ska vara en sak för de som ska anställa personal, att avgöra vilka kunskaper som behövs för att kunna göra sitt jobb på ett bra sätt.

Man kan ju undra om det är politikerna själva som skolkat från grundskole-engelskans lektioner, eller tror att dom ska behöva möta personal som inte kan nån svenska.
    För så gamla politker finns inte idag, att dom inte fått undervisning i engelska när dom gick i grundskolan.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?