• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (S vill inte minska kriminaliteten)
    Missermajser skrev 2021-06-29 14:40:25 följande:
    Vilken regering menar du skulle vara mer tillsatt av folket? 
    Ett tydligt regeringsalternativ som presenteras för väljarna innan valet, där det är klart vilket/vilka partier (åtminstone i huvudsak) som ska bilda regering om det/de partier som utgör just detta alternativet får flest röster, då menar jag att den kan betraktas som tillsatt av folket.

Nu minns jag inte alla turer som varit under de senaste valen men så vitt jag kommer ihåg bildades en gång t ex Alliansen innan valkampanjerna den gången började, de uttalade tydligt att de partier som utgjorde Alliansen tillsammans gick fram som ett regeringsalternativ.
    Alla väljare som röstade på något parti som ingick i Alliansen visste att de röstade på detta regeringsalternativ.

Den regering som bildades efter förra valet visste ingen väljare att det var ett regeringsalternativ när man lade sin röst.
    T ex visste ingen som röstade på C eller L att man egentligen samtidigt röstade på en S/MP-regering.
    Den nyss avsatta regeringen menar jag därför kan inte anses vara tillsatt av folket då väljarna inte visste att de röstade på detta i efterhand konstruerade regeringsalternativ.
  • FDFMGA
    Anonym (S vill inte minska kriminaliteten) skrev 2021-06-29 18:55:50 följande:
    Ett tydligt regeringsalternativ som presenteras för väljarna innan valet, där det är klart vilket/vilka partier (åtminstone i huvudsak) som ska bilda regering om det/de partier som utgör just detta alternativet får flest röster, då menar jag att den kan betraktas som tillsatt av folket.

Nu minns jag inte alla turer som varit under de senaste valen men så vitt jag kommer ihåg bildades en gång t ex Alliansen innan valkampanjerna den gången började, de uttalade tydligt att de partier som utgjorde Alliansen tillsammans gick fram som ett regeringsalternativ.
    Alla väljare som röstade på något parti som ingick i Alliansen visste att de röstade på detta regeringsalternativ.

Den regering som bildades efter förra valet visste ingen väljare att det var ett regeringsalternativ när man lade sin röst.
    T ex visste ingen som röstade på C eller L att man egentligen samtidigt röstade på en S/MP-regering.
    Den nyss avsatta regeringen menar jag därför kan inte anses vara tillsatt av folket då väljarna inte visste att de röstade på detta i efterhand konstruerade regeringsalternativ.
    Man röstar inte på en regering utan på ett parti.

Får ni inte lära er någonting i skolan nuförtiden.
    FDFMGA skrev 2021-06-29 18:53:20 följande:
    Haha, såvitt mig bekant gick ett flertal partier ut före valet 2018 och förklarade att de varken kan ingå i en regering som är beroende av SD eller ge sitt stöd till en sådan.

Det finns ett parti som svikt detta löfte  - L.

Hursomhelst är Sveriges och alla andra demokratiska länders form av demokrati representativ. Det innebär i Sveriges fall att regeringen tillsätts av riksdagen, inte av ett gäng tomtar som rimligen skulle bli underkända i samhällskunskap på mellanstadienivå.
    Tack för din bekräftelse och att du är överens med mig att den regeringen var inte tillsatt av folket.

Som vanligt kan du nästan inte skriva ett enda inlägg utan att du nämner SD, du älskar verkligen att nämna just det partiet.
    Jag begriper dock sällan eller aldrig varför.
    Så vitt jag vet var väl SD aldrig aktuella i förra valet för att ingå i någon regering, oavsett vilka olika alternativ man då tittade på?
    Det enda möjliga regeringsalternativet där SD med säkerhet skulle kunnat ingå efter förra valet var väl i princip endast om de hade fått egen majoritet?
  • Padirac
    Anonym (S vill inte minska kriminaliteten) skrev 2021-06-29 13:49:26 följande:
    Sakfel! 

Den regering som nyss avgick var INTE tillsatt av folket.

Det regeringsalternativet var helt okänt för alla väljare när de gav sina röster, så den regeringen var absolut inte tillsatt av folket.
    I Sverige röstar vi i valet till riksdagen.

Riksdagen utser en regering utifrån resultatet av riksdagsvalet och vilka partier som kan komma överens om politik och ekonomi.

Kanske kommer det att finnas ett regeringsval i framtiden - men just nu är det alltså riksdagen som väljarna utser.

Sakfelet ligger sålunda i att inte känna till vad riksdagsvalet handlar om. 
    FDFMGA skrev 2021-06-29 19:01:53 följande:
    Man röstar inte på en regering utan på ett parti.

Får ni inte lära er någonting i skolan nuförtiden.
    Vad fick du lära dig i skolan på din tid? Att alla skulle rösta på Socialdemokraterna?

Tror du att alla som röstar på S skulle rösta på S oavsett vilket regeringsalternativ eller vilka samarbeten som kommer bli aktuellt?

Om S skulle presentera ett samarbete med M och att man i nästa val utgör ett gemensamt regeringsalternativ (t ex för att utestänga SD från inflytande, eftersom du älskar den saken!), tror du då att alla som tidigare röstat på S kommer att göra det i nästa val och därmed rösta på en S/M-regering???
    Jag är i vart fall säker på att många tidigare S-väljare då inte skulle rösta på S!

Är du säker på att alla som förra gången röstade på L skulle ha röstat på L om de visste att de därmed röstade på en S/MP-regering?
    I så fall tror du fel.
    En tankeställare och en tydlig indikation kan vara hur mycket L har minskat sedan dess.
    I flera undersökningar, bl a L:s egna interna undersökningar, framkommer flera gånger att deras stora nedgång bl a beror på att deras väljare INTE ville ha en S/MP-regering. 

Man röstar på ett parti.
    Men man kan välja att byta parti om man inte gillar det regeringsalternativ som ens gamla parti går fram med.
    Därmed röstar man självfallet också aktivt på ett regeringsalternativ.
  • Padirac
    Anonym (S vill inte minska kriminaliteten) skrev 2021-06-29 19:22:05 följande:
    Vad fick du lära dig i skolan på din tid? Att alla skulle rösta på Socialdemokraterna?

Tror du att alla som röstar på S skulle rösta på S oavsett vilket regeringsalternativ eller vilka samarbeten som kommer bli aktuellt?

Om S skulle presentera ett samarbete med M och att man i nästa val utgör ett gemensamt regeringsalternativ (t ex för att utestänga SD från inflytande, eftersom du älskar den saken!), tror du då att alla som tidigare röstat på S kommer att göra det i nästa val och därmed rösta på en S/M-regering???
    Jag är i vart fall säker på att många tidigare S-väljare då inte skulle rösta på S!

Är du säker på att alla som förra gången röstade på L skulle ha röstat på L om de visste att de därmed röstade på en S/MP-regering?
    I så fall tror du fel.
    En tankeställare och en tydlig indikation kan vara hur mycket L har minskat sedan dess.
    I flera undersökningar, bl a L:s egna interna undersökningar, framkommer flera gånger att deras stora nedgång bl a beror på att deras väljare INTE ville ha en S/MP-regering. 

Man röstar på ett parti.
    Men man kan välja att byta parti om man inte gillar det regeringsalternativ som ens gamla parti går fram med.
    Du kan inte med din röst välja ett regeringealternativ - det är alla röster sammanräknade i _rikdagsvalet_ som ger olika partier mandat i riksdagen - utifrån det ska sedan riksdagen rösta om ett regeringsalternativ.

Förresten  - det pågår just nu ett försök av riksdagen att bilda regering.   Ett av alternativen som lyfts upp av M och KD är ett regeringsalternativ som de lovade att inte ge en chans. Aldrig Aldrig tror jag var UKs ord om detta.
    Padirac skrev 2021-06-29 19:41:42 följande:
    Du kan inte med din röst välja ett regeringealternativ - det är alla röster sammanräknade i _rikdagsvalet_ som ger olika partier mandat i riksdagen - utifrån det ska sedan riksdagen rösta om ett regeringsalternativ.

Förresten  - det pågår just nu ett försök av riksdagen att bilda regering.   Ett av alternativen som lyfts upp av M och KD är ett regeringsalternativ som de lovade att inte ge en chans. Aldrig Aldrig tror jag var UKs ord om detta.
    Vad är det som du inte klarar att förstå:
    Som röstberättigad väljare röstar man på ett parti, det är vi helt överens om.
    Motsäger du detta? Eller är det bara så att du inte klarar att förstå?
  • Padirac
    Anonym (S vill inte minska kriminaliteten) skrev 2021-06-29 21:26:43 följande:
    Vad är det som du inte klarar att förstå:
    Som röstberättigad väljare röstar man på ett parti, det är vi helt överens om.
    Motsäger du detta? Eller är det bara så att du inte klarar att förstå?
    Jag kan inte förstå att du trots förklaringarna om hur det fungerar i riksdagsval och riksdagen ändå hävdar att det är ett regeringsalternativ just du röstar på.

Själv förstår jag att alla andra röster som läggs kommer att påverka valresutatet och att det i slutänden är nödvändigt att olika partier kompromissar och samarbetar på ett sätt som kanske inte var det de hoppades och gick ut med innan valet. Valet vi deltar i är inget regeringsval, det är ett val till riksdagen - oavsett vilka vallöften och regeringsalternativ som partierna går ut med så är de bundna av verkligheten så som mandaten fördelas.

Jag förstår inte att det kan vara så svårt att begripa.

De gamla allianspartierna sa att de ville bilda regering - men de fick inte nog med mandat i riksdagen för att få en majoritet som godtog dem...   inte ens allianspartierna var ense om sitt förslag till regeringsalternativ..   Ska de sura på kammaren ( ) tills de får majoritet eller?
    Padirac skrev 2021-06-29 22:55:31 följande:
    Jag kan inte förstå att du trots förklaringarna om hur det fungerar i riksdagsval och riksdagen ändå hävdar att det är ett regeringsalternativ just du röstar på.

Själv förstår jag att alla andra röster som läggs kommer att påverka valresutatet och att det i slutänden är nödvändigt att olika partier kompromissar och samarbetar på ett sätt som kanske inte var det de hoppades och gick ut med innan valet. Valet vi deltar i är inget regeringsval, det är ett val till riksdagen - oavsett vilka vallöften och regeringsalternativ som partierna går ut med så är de bundna av verkligheten så som mandaten fördelas.

Jag förstår inte att det kan vara så svårt att begripa.

De gamla allianspartierna sa att de ville bilda regering - men de fick inte nog med mandat i riksdagen för att få en majoritet som godtog dem...   inte ens allianspartierna var ense om sitt förslag till regeringsalternativ..   Ska de sura på kammaren ( ) tills de får majoritet eller?
    Märkligt att du är så bergsäker trots att du så ofta har fel.
    Alliansen gick fram som ett tydligt regeringsalternativ och vann valet två gånger!

Tack vare att man gick fram som ett regeringsalternativ samlade dessa partier fler röster.
    Många av dem som röstade valde att rösta på ett parti som ingick i Alliansen just därför att Alliansen utgjorde ett tydligt regeringsalternativ.
    Man röstade därmed aktivt för ett regeringsalternativ och gjorde ett aktivt val att inte rösta på ett annat parti som ingick i ett annat regeringsalternativ.

M, C, L, KD byggde Alliansen (Allians för Sverige) detta tydliga regeringsalternativ inför valet 2006. Man vann valet och Reinfeldt bildade regering. Alliansen segrade igen i valet 2010, genom att tillräckligt många väljare gillade Alliansen och därmed valde att lägga sin röst på de partier som ingick i Alliansen.

Ofattbart att du är så bergsäker när du ger dig in i debatten och påstår dig begripa saker när du inte ens vet att Alliansen segrade i två val! 

Alla valundersökningar och de flesta valstrateger var överens om att det var just det tydliga regeringsalternativet Alliansen som gjorde att de partier som ingick tillsammans fick tillräckligt många röster.
    Väljarna valde helt enkelt att rösta på detta regeringsalternativ.

Sedan att just du inte röstar på ett regeringsalternativ, det får stå för dig. Men du kan inte såga alla väljare som ändå väljer att rösta för ett regeringsalternativ, vilket det än må vara.

Inbillar du dig fortfarande att L  i förra valet skulle ha fått lika många röster om deras väljare känt till att en röst på L då var detsamma som en röst på en S/MP-regering?
    Du är så bergsäker, men känner du inte ens till hur mycket L har tappat sedan de valde att stödja det som många av deras väljare uppenbarligen anser vara fel regeringsalternativ?

Vis av sitt förra misstag har nu L vänt om och är tydliga med att de stödjer ett annat regeringsalternativ. Jag skulle inte bli förvånad om de tack vare detta kan få tillbaka åtminstone en del av sina väljare, alltså tack vare att att några fler väljare kommer att rösta på dem tack vare att de stödjer "rätt" regeringsalternativ. Om L lyckas få tillbaka några väljare så beror det alltså på att dessa återvändande väljare så tydligt röstar på ett regeringsalternativ.
  • Flash Gordon

Om ni undrar hur aktiv socialdemokratisk opinionsbildning på nätet går till - och då inte bara på det här forumet.

Regel #1 för partiaktiva: BYT KONTO

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?