• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Anonym (Digital)
    KillBill skrev 2021-07-03 16:59:23 följande:
    Det var många som trodde att AfS och Medborgerlig samling skulle ta röster från Sd men så har inte skett utan dessa partier fick väldigt lite röster i förra valet. Det mest sannolika är att även detta nystartade parti kommer ha svårt att samla röster.
    Detta går inte att jämföra med galningarna i AfS och Medbs. Dessa 2 är ju som SD fast värre. De flesta väljarna tycker nog att redan SD är för extrema, men det finns inget annat parti som tar vissa problem på allvar.

Ett muslimskt parti däremot skulle mycket väl kunna driva väldigt många frågor på ett positivt sätt för stora väljargrupper. Att det händer är ju bara en naturlig del av invandringspolitiken vi bedrivit. Hur länge hade du trott att så stora grupper som 30% av befolkningen skulle acceptera att det inte finns något parti för dem.

Sen står det ju var och en fritt att fundera över kommande motsättningar när politisk konflikt på riktigt går mellan muslimer och sekulariserade.
  • Anonym (Digital)
    FDFMGA skrev 2021-07-01 11:13:52 följande:
    Jaha, då får jag be så mycket om ursäkt, något som knappast kostar på i och med att sakfrågan för mig är om huruvida regeringen var demokratiskt legitim eller inteGlad

Våra - alltså folkets - främsta representanter utser statsminister som i sin tur utser ministrar som riksdagen har möjlighet att avsätta.

Stackars Ulf - tänk så många politiska strider han har förlorat för att han inte förmått vara den vuxne i rummet, och nu tycks han förlora ytterligare en.
    Härligt att du hittat ett sätt att utse regering som inte involverar väljarna överhuvudtaget.
  • Padirac
    Anonym (Digital) skrev 2021-07-05 00:06:50 följande:
    Detta går inte att jämföra med galningarna i AfS och Medbs. Dessa 2 är ju som SD fast värre. De flesta väljarna tycker nog att redan SD är för extrema, men det finns inget annat parti som tar vissa problem på allvar.

Ett muslimskt parti däremot skulle mycket väl kunna driva väldigt många frågor på ett positivt sätt för stora väljargrupper. Att det händer är ju bara en naturlig del av invandringspolitiken vi bedrivit. Hur länge hade du trott att så stora grupper som 30% av befolkningen skulle acceptera att det inte finns något parti för dem.

Sen står det ju var och en fritt att fundera över kommande motsättningar när politisk konflikt på riktigt går mellan muslimer och sekulariserade.
    30%?

expo.se/2019/06/nej-svenskar-riskerar-inte-att-bli-i-minoritet

"Terroristens besatthet vid födelsetal är, och har länge varit, typisk för den moderna extremhögern. Påståenden om att ”Svenskarna kommer att bli en minoritet i sitt eget land” inom en snar framtid ekar genom den nationalistiska miljön, från nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) och SD:s Richard Jomshof, till högerdebattörer som ekonomen Tino Sanandaji.

Men säger demografin verkligen det de påstår att den gör?

Enligt SCB består cirka 19 procent av Sveriges befolkning av människor födda utomlands (2018). Om man dessutom räknar in sverigefödda personer med två utrikes födda föräldrar får man SCB-kategorin ”personer med utländsk bakgrund”. Sammantaget utgör dessa 25 procent av befolkningen."

"Trots att andelen utrikes födda i Sverige är knappt 19 procent tror den genomsnittliga personen att andelen är 30 procent. Andelen muslimer i Sverige har i dagsläget uppskattats till cirka 8 procent av befolkningen – men i genomsnitt svarar folk att de tror att det är 28 procent. När det kommer till frågan om muslimer är Sverige ett av de länder där den genomsnittliga missbedömningen är som störst."

• Anonym (Digital)

Det måste vara härligt att vara moderatledare just nu. Bara passa tillbaka bollen till maktkåta S och C.

Kan bli en ganska dirty catfight mellan Nooshi och Annie, eller vad tror du? Med Löfvén som den store förloraren.

• Anonym (Digital)
    Padirac skrev 2021-07-05 00:14:59 följande:
    30%?

expo.se/2019/06/nej-svenskar-riskerar-inte-att-bli-i-minoritet

"Terroristens besatthet vid födelsetal är, och har länge varit, typisk för den moderna extremhögern. Påståenden om att ?Svenskarna kommer att bli en minoritet i sitt eget land? inom en snar framtid ekar genom den nationalistiska miljön, från nazistiska Nordiska motståndsrörelsen (NMR) och SD:s Richard Jomshof, till högerdebattörer som ekonomen Tino Sanandaji.

Men säger demografin verkligen det de påstår att den gör?

Enligt SCB består cirka 19 procent av Sveriges befolkning av människor födda utomlands (2018). Om man dessutom räknar in sverigefödda personer med två utrikes födda föräldrar får man SCB-kategorin ?personer med utländsk bakgrund?. Sammantaget utgör dessa 25 procent av befolkningen."

"Trots att andelen utrikes födda i Sverige är knappt 19 procent tror den genomsnittliga personen att andelen är 30 procent. Andelen muslimer i Sverige har i dagsläget uppskattats till cirka 8 procent av befolkningen ? men i genomsnitt svarar folk att de tror att det är 28 procent. När det kommer till frågan om muslimer är Sverige ett av de länder där den genomsnittliga missbedömningen är som störst."

30% var min uppskattning över personer i Sverige med utländsk bakgrund. Hemskt ledsen om den bara var 25%.

Men tror du verkligen att invandrarna kommer sluta vara muslimer efter 2:a generationen? Det verkar enl. mitt tycke osannolikt.

Varför skulle inte personer med utländsk bakgrund vilja vara representerade i riksdagen? Vad är du ens rädd för? Klart de ska göra sin demokratiska röst hörd. Att det troligen blir på bekostnad av S är väl alldeles utmärkt.

Jag tror vi kan få en oerhört mycket bättre invandringspolitik om den utformas av invandrare.
  • Flash Gordon
    Anonym (Digital) skrev 2021-07-05 00:22:32 följande:
    30% var min uppskattning över personer i Sverige med utländsk bakgrund. Hemskt ledsen om den bara var 25%.

Men tror du verkligen att invandrarna kommer sluta vara muslimer efter 2:a generationen? Det verkar enl. mitt tycke osannolikt.
    I slutet av 2020 bodde enligt SCB  i Sverige 2.686.040 personer med "utländsk bakgrund".

I Sverige bodde samtidigt 10.379.295 personer.

Andelen med "utländsk bakgrund" blir 25,9%.
    .

Men då fuskar SCB med siffrorna och med definitionen "utländska bakgrund". År 2004 bytta SCB definition för att minska andelen med "utländsk bakgrund". Före krävdes bara att en förälder var född utomlands. Efter krävdes att båda föräldrarna var det. Över en natt försvann ca 30% av alla med utländsk bakgrund ur begreppet "utländsk bakgrund".

När Muhammed från Irak fått barn med Annika från Uppsala så hade deras son Ali en utländsk kulturell bakgrund från sin pappa - fram till den 31 december 2013. Sedan, som genom ett trollslag så upphörde pappans kulturella inflytande över sin son den 1 januari 2004 och Ali blev "svensk".

Räknar du in dessa 30% idag igen så hamnar totalandelen med "utländsk bakgrund" idag på 33,6%. Ganska när det du gissade men du gissade lågt.

En kontroll med SCB visar också att andelen med två inrikes födda föräldrar år 2018 var 67,6%. 
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Vad har detta med sossarnas minskning i opinionen att göra? Tja, invandringen är ju deras sätt att skaffa sig ny röstboskap när den gamla lämnar för (främst) SD.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2021-07-05 08:51:20 följande:
    I slutet av 2020 bodde enligt SCB  i Sverige 2.686.040 personer med "utländsk bakgrund".

I Sverige bodde samtidigt 10.379.295 personer.

Andelen med "utländsk bakgrund" blir 25,9%.
    .

Men då fuskar SCB med siffrorna och med definitionen "utländska bakgrund". År 2004 bytta SCB definition för att minska andelen med "utländsk bakgrund". Före krävdes bara att en förälder var född utomlands. Efter krävdes att båda föräldrarna var det. Över en natt försvann ca 30% av alla med utländsk bakgrund ur begreppet "utländsk bakgrund".

När Muhammed från Irak fått barn med Annika från Uppsala så hade deras son Ali en utländsk kulturell bakgrund från sin pappa - fram till den 31 december 2013. Sedan, som genom ett trollslag så upphörde pappans kulturella inflytande över sin son den 1 januari 2004 och Ali blev "svensk".

Räknar du in dessa 30% idag igen så hamnar totalandelen med "utländsk bakgrund" idag på 33,6%. Ganska när det du gissade men du gissade lågt.

En kontroll med SCB visar också att andelen med två inrikes födda föräldrar år 2018 var 67,6%. 

Att SCB bytte principer för definitionen "utländsk bakgrund" var väl för att Sverige skulle räkna på samma sätt som myndigheterna i övriga Europa gör?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Stefan Löfven DN 30/3-2021 

"Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin." 

Samtidigt Vänsterpartiet:

(Distriktsordförande V, Uppsala län)
    .
  • Anonym (Digital)
    KillBill skrev 2021-07-05 09:29:36 följande:

Att SCB bytte principer för definitionen "utländsk bakgrund" var väl för att Sverige skulle räkna på samma sätt som myndigheterna i övriga Europa gör?

Vilket inte har någon betydelse alls. Det som är relevant är potentialen för ett muslimskt. I teorin tror jag de har chanser att nå 7% 2022. S går då mot 18%. Hoppas det känns bra.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?