Padirac skrev 2021-07-05 00:14:59 följande:
30%?
expo.se/2019/06/nej-svenskar-riskerar-inte-att-bli-i-minoritet
"Terroristens besatthet vid födelsetal är, och har länge varit, typisk för den moderna extremhögern. Påståenden om att ?Svenskarna kommer att bli en minoritet i sitt eget land? inom en snar framtid ekar genom den nationalistiska miljön, från nazistiska
Nordiska motståndsrörelsen (NMR) och
SD:s Richard Jomshof, till högerdebattörer som ekonomen
Tino Sanandaji.
Men säger demografin verkligen det de påstår att den gör?
Enligt SCB består cirka 19 procent av Sveriges befolkning av människor födda utomlands (2018). Om man dessutom räknar in sverigefödda personer med två utrikes födda föräldrar får man SCB-kategorin ?personer med utländsk bakgrund?. Sammantaget utgör dessa 25 procent av befolkningen."
"Trots att andelen utrikes födda i Sverige är knappt 19 procent tror den genomsnittliga personen att andelen är 30 procent. Andelen muslimer i Sverige har i dagsläget uppskattats till cirka 8 procent av befolkningen ? men i genomsnitt svarar folk att de tror att det är 28 procent. När det kommer till frågan om muslimer är Sverige ett av de länder där den genomsnittliga missbedömningen är som störst."
30% var min uppskattning över personer i Sverige med utländsk bakgrund. Hemskt ledsen om den bara var 25%.
Men tror du verkligen att invandrarna kommer sluta vara muslimer efter 2:a generationen? Det verkar enl. mitt tycke osannolikt.
Varför skulle inte personer med utländsk bakgrund vilja vara representerade i riksdagen? Vad är du ens rädd för? Klart de ska göra sin demokratiska röst hörd. Att det troligen blir på bekostnad av S är väl alldeles utmärkt.
Jag tror vi kan få en oerhört mycket bättre invandringspolitik om den utformas av invandrare.