• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2017-08-09 10:12:07 följande:
    Ja, något säger det om hur hennes etiska kompass är inställd.
    Socialdemokrat från Göteborg, troligen fanns det inte ens någon etisk kompass att ställa in.
  • Konservativ
    Konservativ skrev 2016-12-07 12:25:42 följande:
    Men här kommer min spådom: I nästa riksdagsval kommer sossarna att få 22,5%. 
    Jag reviderar upp min gissning: Nu tror jag att de får lite mer, 25-27%. Vilket ändå är ganska långt från 60-talets hegemoni. Tyvärr har hegemonin flyttat över till propagandisterna på SR/SVT men alternativa media är förstås en ljuspunkt i mörkret. Den som lever får se. I bästa fall får både mp och fi 3,5% vardera. I värsta fall kommer båda in samtidigt som KD åker ut (vilket i och för sig vore bra). Då kan S regera med VSDMPFi som underlag.

Säga vad man vill om Löfven så är han en skicklig politisk spelare. Samtidigt vill jag ställa en fråga: vad, förutom invandringspolitiken, har Löfvens regering gjort? Är t.ex. fas3 borta än? Har Gotland och Rinkeby återtagits?
  • Flash Gordon

Det är högst rimligt att tro att S minskar med ytterligare några procentenheter i nästa väl.

Men jag har gissat fel förut och det kanske blir mer än "några" och de kommer ända ned till runt 25?

Faktor X är förstås hur mycket SD äter upp av S.

• Konservativ
    Flash Gordon skrev 2017-08-09 15:25:11 följande:

Det är högst rimligt att tro att S minskar med ytterligare några procentenheter i nästa väl.

Men jag har gissat fel förut och det kanske blir mer än "några" och de kommer ända ned till runt 25?

Valet 2014 hade de 31%. Redan det sågs som ett katastrofval av sosseadeln. Ett stort problem för dem blir förstås rekryteringen. Det blir svårare att locka duktigt folk om man måste dra ner på budgetar.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-09 15:25:11 följande:

Moderaterna lär emellertid stå för det största katastrofresultatet vid nästa riksdagsval
  • man och nöjd
    Konservativ skrev 2017-08-09 15:16:21 följande:
    Jag reviderar upp min gissning: Nu tror jag att de får lite mer, 25-27%. Vilket ändå är ganska långt från 60-talets hegemoni. Tyvärr har hegemonin flyttat över till propagandisterna på SR/SVT men alternativa media är förstås en ljuspunkt i mörkret. Den som lever får se. I bästa fall får både mp och fi 3,5% vardera. I värsta fall kommer båda in samtidigt som KD åker ut (vilket i och för sig vore bra). Då kan S regera med VSDMPFi som underlag.

Säga vad man vill om Löfven så är han en skicklig politisk spelare. Samtidigt vill jag ställa en fråga: vad, förutom invandringspolitiken, har Löfvens regering gjort? Är t.ex. fas3 borta än? Har Gotland och Rinkeby återtagits?
    Jag tror du har rätt. 25-27.

Jag spår dessutom en mycket smutsig valrörelse. Vi har ungefär samma läge som inför valet 2002. Ett svagt sosseri är beroende av att Alliansen gör ett katastrofval. Valstugerepotaget samt Borgs påstådda snefylla är en "walk in the park" jämfört med vad som komma skall.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-08-09 21:30:59 följande:
    Wow!

Socialdemokraterna går framåt i opinionen och når sin högsta siffra sedan i mars 2015 trots regeringskris och IT-skandalen på Transportstyrelsen. Det visar Expressen/Demoskops nya mätning. Samtidigt tappar Sverigedemokraterna historiskt mycket i opinionen.

www.expressen.se/nyheter/s-gar-framat-efter-r.../
    Och moderaterna ökar igen.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-08-09 23:54:02 följande:
    M går om SD, tre av fyra Allianspartier ökar och Alliansen är större än de Rödröda.
    Och S fortsätter att växaSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?