Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Det är patetiskt att du tror att bara för att ett parti har varit överrepresenterat eller underrepresenterat vid ett tillfälle så måste det vara det för alltid.
Tar du MP så har kritiken varit så hård det senaste året att det inte längre är politiskt korrekt att rösta på MP. Det kan därför vara så att MP just ju är undervärderade i opinionen.
Du har många gånger argumenterat för att SD är undervärderat och att andra partier är övervärderade och du har baserat ditt resonemang på valresultatet 2014 (och närliggande opinionsundersökning)
Vad finns det för positivt med socialdemokrater vid makten?
Centern? Verkligen?
Lööf har utnämt Löfvven och LO till sina huvudfiender - alla kategorier.
Att du tycker att C ska samarbeta med S är inget mer än så.
I verklighteten står C för i stort sett allt som LO och S inte står för.
så hur ska S hitta mandat til latt sitta kvar vid makten?
Nu sitter de enbart för att Alliansen lät bli att rösta emot dem.
Det lär inte hända igen.
Och du tar för givet att MP, som idag mäter runt 4,0% och av hävd alltid varit överrepresenterade i opinionsmätningar, kommer att vara kvar i Riksdagen efter nästa val?
Vi må ha olika politiska ingångsvärden i andra frågor, men här är jag helt enig med dig.
Jag har svårt att se hur mp ska kunna skaffa en trovärdig profil till valet 2018.
Dessutom kan S inte strunta i LO, och C och LO kommer aldrig att hitta tillräcklig samsyn för att regera ens över blockgränserna. Arbetarrörelsen och libertarianerna i C är diametralt motsatta.
Hade inte S varit så kvicka att döma ut SD tror jag man hade kunnat hitta många "tysta" överenskommelser mellan partierna och kunnat få fram mycket av sin politik (dock inser jag problemet med att få V att acceptera detta). Jag tror att sd hade kunnat stödja förbud mot vinster i välfärden och en mer social upphandlingslag med lite fingerfärdighet och taktfullhet med ett minimum av förhandlingar (och snart det möjliga upphävandet av lex laval). Men den vägen är naturligtvis stängd när man, oavsett vad sd står för, dömer ut allt som rasismfascism och åberopar sig på sådana som Arnstad.
C och S (LO) tror jag är en omöjlighet helt enkelt. (Notera också att man inte delar synen på invandringspolitiken där C vill driva en mycket liberalare linje än S).
Och du tar för givet att MP, som idag mäter runt 4,0% och av hävd alltid varit överrepresenterade i opinionsmätningar, kommer att vara kvar i Riksdagen efter nästa val?
... och sen kan ju C+FP+MP tillsammans bli lika stora som S och köra sin egen linje.
Varför skulle då inte Annie Lööf kunna bli statsminister?
Som jag förstår det behöver hon inte ens ha stöd av 50 % i riksdagen. Det räcker om andra partier inte har emot ngt emot ett eventuellt förslag som C+FP+MP tar upp gemensamt??
Om SD röstar emot C+FP+MP och M, S och V lägger ner sina röster skulle det funka med Annie som statsminister?
Kolla här:
www.dn.se/nyheter/politik/v-och-mp-pa-gemensam-lista-i-uddevalla/
Då kan ju lika bra MP och FI gå fram med en gemensam lista? ....
Du har många gånger argumenterat för att SD är undervärderat och att andra partier är övervärderade och du har baserat ditt resonemang på valresultatet 2014 (och närliggande opinionsundersökning)