• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-04 14:29:35 följande:
    De behöver inte tappa i opinionen för att tappa mot valet 2014.

S ligger idag på runt 25%.

Även om de skulle öka ytterligare i opinionen med en fyra-fem procentenheter till fram till valet så skulle de alltså ändå hamna lägre än valresultatet 2014 (31%).

Jag tror att S har ett par procenteneter til att hämta från soffan/osäkra, men jag kan inte se varifrån övriga röster ska komma ifrån som skulle göra att de ökar jämfört med valet 2014.

Och enligt flera opinionsundersökningar så har SD stöd av 16% väljarna och M har stöd av runt 18%..

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2017-03-04 14:25:39 följande:
    Aha, så du var hetsig bara för konstens skull. Då förstår jag.
    Nja, du kan väl återkomma i sakfrågan om du har den förmågan

Jag har nyligen besvarat ett annat inlägg där en skrikhögeraktivist inte hade förmåga att skilja mellan persom och sak.

Det får räcka för mig. Vill du diskutera min hetsighet får du skapa en tråd om dettaSkrattande

Den här tråden handlar inte om mig utan om S.

Och min uppfattning är att valet 2018 kommer att bli intressant. Det kan mycket väl resultera i att vi får en ren S-regering eller till och med att vi får en mittenregering med S, L, C och eventuellt MP. Det är heller inte givet att S skulle få statsministerposten i en sådan regering.

Min gissning är att C kommer att vara större än M efter valet 2018.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-03-04 14:46:56 följande:

Och enligt flera opinionsundersökningar så har SD stöd av 16% väljarna och M har stöd av runt 18%..

Ja, och i andra stöd av uppemot 27% så med tanke på mätningarnas varierande svagheter och styrkor är det rimliga att tita på en "genomsnittlig" siffra.

Men det förändrar inte det faktum att S inte behöver minska i opinionen för att ändå hamna lägre än valet 2014.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-03-04 15:01:52 följande:
    Ja, och i andra stöd av uppemot 27% så med tanke på mätningarnas varierande svagheter och styrkor är det rimliga att tita på en "genomsnittlig" siffra.

Men det förändrar inte det faktum att S inte behöver minska i opinionen för att ändå hamna lägre än valet 2014.
    Min siffra på 26,5 för S är en genomsnittlig siffra. Hur har du fått fram din siffra på "runt 25%"?
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-03-04 15:05:08 följande:
    Min siffra på 26,5 för S är en genomsnittlig siffra. Hur har du fått fram din siffra på "runt 25%"?
    S ligger faktiskt ännu högre  i Ekots sammanvägning av resultaten från en rad partisympatimätningar i februari.sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6638111

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ewald01

Annars skulle det kunna bli ett samarbete mellan S+C+MP med stöd av V (som man brukar göra i Norge) ....

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-03-04 15:05:08 följande:
    Det vet du.

Jag har länkat många gånger men kan länka igen:

http://status.st/
  • Ewald01
    Flash Gordon skrev 2017-03-04 15:01:52 följande:

Men så läge C eller MP ökar är det ju inget problem om S minskar. Det är till och med bra för att då behöver S stöd av andra partier efter valet och kan inte styra landet ensam.

Glad
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2017-03-04 14:50:16 följande:
    Nja, du kan väl återkomma i sakfrågan om du har den förmågan

Jag har nyligen besvarat ett annat inlägg där en skrikhögeraktivist inte hade förmåga att skilja mellan persom och sak.

Det får räcka för mig. Vill du diskutera min hetsighet får du skapa en tråd om dettaSkrattande

Den här tråden handlar inte om mig utan om S.

Och min uppfattning är att valet 2018 kommer att bli intressant. Det kan mycket väl resultera i att vi får en ren S-regering eller till och med att vi får en mittenregering med S, L, C och eventuellt MP. Det är heller inte givet att S skulle få statsministerposten i en sådan regering.

Min gissning är att C kommer att vara större än M efter valet 2018.
    Det verkar rörigt för dig men angående det sista så kan man alltid hoppas.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?