• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Abegayle70
    KillBill skrev 2017-02-12 16:31:04 följande:
    Ok, hur tycker du att politiker ska agera vid statsbesök? Ska vi respektera lokala sedvänjor exempelvis sedvänjan att täcka håret eller ska politiker agera utifrån svenska sedvänjor även utomlands? Är det oförenligt för en kvinnlig feminist att täcka sitt hår?
    Jag säger fortfarande ingenting om agerandet med att ta på sig huvudduk vid ett statsbesök, Jag har själv tagit på mig huvudduk när jag besökt klippmosken i Jerusalem. tycker bara att det är hyckleri att kalla det feministiskk utrikespolitik när man besöker en mysogyn diktatur. Ett land jag inte skulle bli insläppt i pga stämplar i passet från israel...
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-12 17:17:12 följande:
    Ja så du visste inte att det är sedvänjor i muslimska länder att kvinnor täcker sitt hår?det förklarar en del. Hur ser du ser på att den svenska drottningen bar slöja när hon träffade påven i Vatikanstaten?
    Den lokala sedvänjan INNAN islamister tog makten 1979:

https://www.pinterest.com/pin/472103973409737902/

• Världsmedborgare
    Abegayle70 skrev 2017-02-12 16:00:17 följande:
    Du missförstår mig nog.

Mina synpunkter gäller den påhittade femenistiska utrikespolitiken gentemot Iran, inget annat.
    Ok, feminismen är inget jag tänker på, och personligen är jag långt ifrån övertygad om att det alltid är rätt att "prata" om den.
    Själv skulle jag vilja se att det istället underströks vikten av humanism och mänskliga rättigheter, då jag är säker på att just uttrycket "feminism" inte uppskattas/ses som nåt possitivt i majoriteten av ländernas ledare utanför Väst.

I humanismen och de mänskliga rättigheterna ryms allt som omfattas av feminism, men är inte lika laddat som feminism.
    Så att använda humanism och de mänskliga rättigheterna är helt enkelt en smidigare väg att nå samma resultat, utan att trampa ledarna allt för mycket på tårna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Abegayle70
    Världsmedborgare skrev 2017-02-13 12:13:50 följande:
    Ok, feminismen är inget jag tänker på, och personligen är jag långt ifrån övertygad om att det alltid är rätt att "prata" om den.
    Själv skulle jag vilja se att det istället underströks vikten av humanism och mänskliga rättigheter, då jag är säker på att just uttrycket "feminism" inte uppskattas/ses som nåt possitivt i majoriteten av ländernas ledare utanför Väst.

I humanismen och de mänskliga rättigheterna ryms allt som omfattas av feminism, men är inte lika laddat som feminism.
    Så att använda humanism och de mänskliga rättigheterna är helt enkelt en smidigare väg att nå samma resultat, utan att trampa ledarna allt för mycket på tårna.
    Jag är ganska övertygad om att irans ledare skiter fullständigt i allt vad Löfvens prat om mänsliga rättigheter inefaattat. 

"Regeringen har kritiserats för att åka på handelsresa till diktaturens Iran.

Men handelsminister Ann Linde ser inga problem med att bedriva handel i ett land där fångar avrättas och mänskliga rättigheter kränks.

? Jag ser ingen konflikt i det, säger hon."

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gmV9q/ann-linde-om-handel-med-diktaturens-iran-ser-ingen-konflikt-i-det

Men var då ärliga med det på hemmaplan och säg öppet att svenska jobb och exportinkomster väger tyngre än mänskliga rättigheter i en misogyn diktatur.

Det är helt OK att Scania säljer lastbilar till Iran, men det blev ett jävla liv rent ut sagt när det kom fram att det exporterades busschassin till Israel. Busschassin som bepansrades för att skolbarn säkert skulle komma fram levande till skola/hem.

Iran som öppet stödjer den nazistiska hizbollaterrormilisen.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Världsmedborgare
    Abegayle70 skrev 2017-02-13 12:59:13 följande:
    Jag är ganska övertygad om att irans ledare skiter fullständigt i allt vad Löfvens prat om mänsliga rättigheter inefaattat. 

"Regeringen har kritiserats för att åka på handelsresa till diktaturens Iran.

Men handelsminister Ann Linde ser inga problem med att bedriva handel i ett land där fångar avrättas och mänskliga rättigheter kränks.

Jag ser ingen konflikt i det, säger hon."

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gmV9q/a...

Men var då ärliga med det på hemmaplan och säg öppet att svenska jobb och exportinkomster väger tyngre än mänskliga rättigheter i en misogyn diktatur.

Det är helt OK att Scania säljer lastbilar till Iran, men det blev ett jävla liv rent ut sagt när det kom fram att det exporterades busschassin till Israel. Busschassin som bepansrades för att skolbarn säkert skulle komma fram levande till skola/hem.

Iran som öppet stödjer den nazistiska hizbollaterrormilisen.

Det kommer en tid efter dessa ledare, så fastna inte i tänket att det inte går att påverka.
    Det vi/omvärlden gör nu kan få stor betydelse i framtiden, det finns det många ex på., droppen urholkar stenen som du vet.

Allt går att göra om till "vapen", så jag tycker det ofta gnälls helt i onödan och mest liknar politik, en politik som mest syftar till ökade möjligheter för en valseger på hemmaplan.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-02-13 09:11:24 följande:
      Har du några förklaringar till att den moderate ministern bär slöja på bilden? 

Islam.

Som du ser i mitt inläget ovan (även om du inte våga adressera saken) är det alltså ingen "sedvänja" att bära slöja som du menar utan är en följd av religöst betingade lagar.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-02-13 13:29:02 följande:

Islam.

Som du ser i mitt inläget ovan (även om du inte våga adressera saken) är det alltså ingen "sedvänja" att bära slöja som du menar utan är en följd av religöst betingade lagar.

Men vad är problemet med att en moderat minister bär slöja i ett muslimskt land, att Sveriges drottning bär slöja när hon träffar påven i Vatikanstaten eller om någon manlig politiker bär kippa vid besök i en synagoga i Israel? Allt handlar om att respektera sedvänjor när man besöker andra länder och måste betraktas som helt vanlig diplomati.
  • KillBill

Islam.

Förklaringen till att Sveriges drottning bar slöja när hon träffade påven stavas kristendom..
  • Världsmedborgare

Och i Sverige får vi inte gå nakna överallt, för att lagen är sån och till stor del religiöst betingat.

Själv är jag inte religiös på minsta vis, och skulle inte bry mig om folk gick omkring nakna, jag skulle inte ens bry mig om kvinnorna endast bar slöja och var nakna för övrigt.

Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?