• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Deceree1

Jag säger aldrig hen. Jag säger "personen" eller "den människan" om jag inte vet vem det är. Jag avskyr ordet hen

• Anonym (Förskollärare)
    Deceree1 skrev 2017-10-08 12:02:22 följande:

En tanke slog mig.. lär man barn på förskola/skola att använda ordet hen ?

Så klart vi gör när det är av betydelse. För mina 5 åringar är det inte alls något konstigt...

Tex barn 1 ?jag var hos tandläkaren igår?

Barn 2 ?oj vad spännande! Vad gjorde hen då?
  • Anonym (Gretel)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2017-10-08 12:07:57 följande:

Så klart vi gör när det är av betydelse. För mina 5 åringar är det inte alls något konstigt...

Tex barn 1 ?jag var hos tandläkaren igår?

Barn 2 ?oj vad spännande! Vad gjorde hen då?

Menar du allvar? Är det sant? Eller skojar du :)
  • Anonym (X)
    Anonym (Gretel) skrev 2017-10-08 14:19:08 följande:

Jättesmidigt att slippa säga "vad gjorde han eller hon då".
  • FDFMGA

Hen är ett begrepp som personer med rudimentära grammatikkunskaper inte kan hantera.

Men det finns ingen anledning att språket ska anpassas till de mest klena användarna.

Dessutom har ju hen även sina fördelar även för dessa - de får möjlighet att briljera med att de känner till att hen betyder höna på engelska.

För övrigt betyder ju barn lada på engelska och är precis lika könsneutralt som hen.

Jag anser inte att mitt barn ska behöva anpassa sig till pidginsvenska, hen ska ha möjlighet att använda hela språket om hen så önskarSkrattande

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (Du har inga studieskulder va?)
    FDFMGA skrev 2017-10-08 15:12:23 följande:

Hen är ett begrepp som personer med rudimentära grammatikkunskaper inte kan hantera.

Men det finns ingen anledning att språket ska anpassas till de mest klena användarna.

Dessutom har ju hen även sina fördelar även för dessa - de får möjlighet att briljera med att de känner till att hen betyder höna på engelska.

För övrigt betyder ju barn lada på engelska och är precis lika könsneutralt som hen.

Jag anser inte att mitt barn ska behöva anpassa sig till pidginsvenska, hen ska ha möjlighet att använda hela språket om hen så önskar

Anghammarad skrev 2017-10-08 11:56:37 följande:

Det är faktiskt helt obegripligt att det fortfarande finns människor som inte begriper hur man skall använda uttrycket hen.

Nomanisanisland skrev 2017-10-08 10:06:36 följande:

Endast den som är fullständigt språkligt obildad tror att ett ord diskvalificeras för att det på något annat språk i något annat sammanhang skulle kunna betyda något annat.

• Anonym (Gretel)
    Anonym (X) skrev 2017-10-08 14:21:03 följande:

Jättesmidigt att slippa säga "vad gjorde han eller hon då".

Eller helt enkelt tandläkaren. Hur svårt kan det vara?
  • Efraim Barkbit
    FDFMGA skrev 2017-10-08 15:12:23 följande:

Jag anser inte att mitt barn ska behöva anpassa sig till pidginsvenska, hen ska ha möjlighet att använda hela språket om hen så önskar

Amen!
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Gretel) skrev 2017-10-08 14:19:08 följande:

Varför i hela friden skulle jag skoja...? Barn är nyfikna på språk, ord å uttryck. De snappar upp nya ord å gör dem till sina. Vi använder även ord som gus å para inget konstigt alls! Hen har vi kommit fram till är väldigt praktiskt å logiskt tycker barnen. För som de uttrycker på många olika sätt. Ibland är det inte alls viktigt att veta om det är en tjej eller kille..,
  • Anonym (håller med.)
    Anonym (HON) skrev 2015-04-30 15:13:29 följande:

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59

Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?

"Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00

En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!

• Anonym (Lugna dig)
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 19:23:42 följande:
    Man gör väl som man vill, särskilt som hen är ett accepterat pronomen.

TS har läst engelska och lärt sig att höna betyder hen på engelska - och det är väl bra att hen förkovrat sig, men hen kan inte begära att andrta ska sluta använda hen bara för att hen har svårt att växla mellan två olika språk.
  • Anonym (håller med.)
    Anonym (Lugna dig) skrev 2018-12-21 19:31:10 följande:

Man gör väl som man vill, särskilt som hen är ett accepterat pronomen.

TS har läst engelska och lärt sig att höna betyder hen på engelska - och det är väl bra att hen förkovrat sig, men hen kan inte begära att andrta ska sluta använda hen bara för att hen har svårt att växla mellan två olika språk.

ordet hen finns inte på riktigt
  • Anonym (X)
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 19:46:45 följande:

Hur menar du då? Du använde det precis, och det finns med i ordboken. Vad mer kräver du av ett ord?
  • Anonym (håller med.)
    Anonym (X) skrev 2018-12-21 21:33:37 följande:

Hur menar du då? Du använde det precis, och det finns med i ordboken. Vad mer kräver du av ett ord?

något så tramsigt finns bara i sverige.
  • Anonym (X)
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 21:35:00 följande:

Ja, att du tror det bekräftade mina fördomar.
  • Aurora Borrealis

Fröken! Fröken! Hen! -Hen är som en polis här inne på forumet, hen skriver att man inte får skriva Hen! Säg åt henom!

• svartakatten98

Brukar aldrig använda ordet, finns ju redan andra sätt att uttrycka när man inte vet könet eller när könet är irrelevant. 

Men är det inte så att hen eller liknande redan finns i finska språket sedan länge? Dvs de använder inte han/hon, så i sånna fall är ju detta inte helt en svensk grej. Finnarna är ju inte lika ''pk'' heller.

• Anonym (Lugna dig)
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 19:46:45 följande:
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 21:35:00 följande:

Nej, du bör nog inte använda hen om du befinner dig i ett annat land än i Sverige - om du inte pratar med svenskar förstås.

Själv tycker jag att det är bra att vi svenskar har förmåga att också utveckla vårt språk och göra det mer variationsrikt. Däremot kanske inte all utveckling är av godo, exempelvis de som skriver "dem" när det grammatiskt korrekta ska vara de - men det är väl bara att finna sig i detta också.

Men det är sorgligt i och med att den felaktiga dem-användningen ursprungligen initierades av personer som ville skriva "fint" men inte begrep bättre än att det blev fel, så fel att att de i stället avslöjade att de inte kan skilja mellan objekt och subjekt.
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!