Inlägg från: Anonym (HON) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (HON)
    Anonym (bajsa på dig) skrev 2015-04-30 15:15:56 följande:

Låt folk säga vad de vill, du äger inte det svenska språket. Det finns för övrigt många ord som betyder något annat på ett annat språk, om du nu vill argumentera mot ett användande av ordet så kan du väl åtminstone komma med något lite bättre.

Känsligt eller?

Här är lite exempel: HON, HAN, h*n, DEN, PERSONEN.
  • Anonym (HON)
    Olympia skrev 2015-04-30 15:36:43 följande:

Jag undrar mest över varför tråden ligger i "Psykisk ohälsa".

Tyckte det var kul o lägga den där
  • Anonym (HON)
    Ascendere skrev 2015-05-01 21:15:30 följande:

Ja, ordet "hen" kan vara en praktisk konstruktion när behov finnes av att utrycka en godtycklig människa av okänt kön, dvs man pratar inte om en specifik person.

Att däremot säga "hen" om en specifik person för att understryka att könet inte har betydelse är enbart fånigt.

Om nu någon tror att ordet "hen" kan göra någon som helst skillnad för jämmställdheten så får ni gärna förklara varför till exempel Kina eller Finland som haft denna språkliga konstruktion i hundratals eller tusentals år inte är de mest jämställda länderna i världen...

Håller helt med dig här. Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder "hen" FÖR OFTA bara för att understryka att könet inte har betydelse. DUBBEL-snark på det och det känns bara såå jävla töntigt.
  • Anonym (HON)
    MrsBroderTuck skrev 2015-05-02 15:15:52 följande:

Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.

Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!

Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.

Finns ett litet ord som heter "skämt" och "humor" känns som du och 90% av de som svarat här har missat det ordet. HELT. Syftar nu på höna = hen. Öva upp skämtmuskeln LITE.
  • Anonym (HON)
    Anonym (tvångströjan) skrev 2015-05-03 18:00:31 följande:

Det är ju bara ren bonus om det stör bakåtsträvande kvastskaftsrövar att jag säger "hen". Ska använda det så ofta jag kan fortsättningsvis.

HEN! HEN! HEN!

Blir inte alls provocerad eller arg att du och flera skriver "hen" här för att retas. Jag menar ute i SAMHÄLLET där många missbrukar Hen där det INTE behövs. Det är det som retar mig, inte att man skriver "hen, hen, hen" osv... Zzzz
  • Anonym (HON)
    Aspie skrev 2015-05-02 15:27:26 följande:

Förutom att det är praktiskt i språket så finns det ju många transpersoner som använder "hen" som pronomen för att beskriva sig själva. Det är ju jättebra att de hittat något som de äntligen känner sig bekväma med.

Håller med dig i det du skriver om just transpersoner. Hade önskat hen användes för dom samt i juridiska fall. Inte "hen åt en glass idag", så totalt överdrivet.
  • Anonym (HON)
    nihka skrev 2015-05-03 17:57:44 följande:
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 17:45:39 följande:
    Håller helt med dig här. Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder "hen" FÖR OFTA bara för att understryka att könet inte har betydelse. DUBBEL-snark på det och det känns bara såå jävla töntigt.
    Du får ju skaffa dig lite mer humor och inte vara så stel i frågan så blir det nog mindre sömnigt och mer muntert!Tungan ute

Vänta lite... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
  • Anonym (HON)
    Anonym (LOL) skrev 2015-05-03 18:19:51 följande:
    Klart du är provocerad, varför skriker du annars?

I din TS står inget om att missbruka hen, där står att du retar dig på att folk använder det istället för han/hon.
    Ja, jag retar mig på folk som använder det i vardagen. Hade gärna sett att det användes enbart i specifika syften. Tycker du själv det är ett bra ord om man ska berätta att någons barn åt köttbullar till middag? "hen åt köttbullar hos oss..." why?
  • Anonym (HON)
    Anonym (Hin (Håle)) skrev 2015-05-04 09:52:37 följande:
    Tänk vad mycket roligt du kunde göra om du inte retade dig på folk som använde hen. Vad mycket gladare du skulle bli om du slapp bli upprörd av detta bruk.

Det finns två lösningar på ditt problem (att bli uppretad), du kan antingen försöka få 9 miljoner människor att sluta använda ordet hen eller så kan du sluta att reta dig på det.

Jag antar dock att du har väldigt roligt och finner ett stort nöje i att diskutera detta här på FL så ordet borde ge dig en stor glädje.

Kram
    Ja, jag tycker det är roligt att diskutera ordet här på FL. Jag går aldrig runt o tänker på Hen i mitt vardagsliv, mer något som retar mig på denna sajten för här används det lite FÖR frikostigt.
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!