• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Anonym (HON)

Kul att se att denna tråd är fortfarande vid liv. Jag står fast vid att "Hen"-ordet används alldeles för ofta när det inte är nödvändigt. Många på FL använder gärna Hen-ordet när det kommer till andras barn har jag märkt. "Kompisens föräldrar hämtar inte hen" är ett exempel på en sådan tråd. Skriv han eller hon - vi vet ändå inte vem den här hen-ungen är!

• Anonym (viktiga frågor)
    Anonym (HON) skrev 2015-07-14 15:26:19 följande:

Kul att se att denna tråd är fortfarande vid liv. Jag står fast vid att "Hen"-ordet används alldeles för ofta när det inte är nödvändigt. Många på FL använder gärna Hen-ordet när det kommer till andras barn har jag märkt. "Kompisens föräldrar hämtar inte hen" är ett exempel på en sådan tråd. Skriv han eller hon - vi vet ändå inte vem den här hen-ungen är!

Den där HON, är det en sådan man diskar i?
  • Butterscotch
    Anonym (viktiga frågor) skrev 2015-08-19 13:02:24 följande:
    Den där HON, är det en sådan man diskar i?
  • Anonym (Jauwsa)

Barn är en lada. Sluta säga det TS!

• Anonym (Jauwsa)
    euro9 skrev 2015-07-11 01:00:38 följande:

Feminism eller hen?

Om man accepterar "hen", måste man ju skrota feminismen, för då är ju alla varken maskulina eller feminina. De blir ju henulina.

Vilka skall då feministerna driva sin kamp mot? De könlösa? Pappagrupper och mammagrupper försvinner.

Kanske inte så dumt, jag har aldrig gillat ordet "hen", men om alla konflikter mellan kvinnor och män försvinner och vi kan ägna oss åt att skapa ett bättre samhälle, kan jag ge mig för den goda sakens skull.

Jag antar att man kan inkludera HBTQ m.fl. i "hen" så då får vi ju lägga ner Pride-parader också, det finns ju ingenting att demonstrera mot, personligen tycker jag det är kul med lite karneval.

Men då kan man ju ha en "hen" -kraneval, där alla är ...... lika...... och ....man ...hyllar likheten ???! ??? gillar ....lika ????

Nu ska vi se... "hen" används när man inte vet vilket kön det är eller när man inte får eller vill avslöja vilket kön det handlar om, istället för att säga "personen" "den" "vederbörande" mm. Det är absolut ingen som tänker könsoperera alla män och kvinnor så att i blir likadana. Vad är det för hjärndött trams?
  • En struts
     Jazz Munteanu, professionell dansare (ihop med sin partner Karin Herman) vill kallas för "den".
    Dagens Nyheter www.dn.se/sport/fegt-att-vi-inte-kan-visa-vagen/ gör henne till viljes tilltalar henne "den" i hela sin artikel, så det blir smått obegripligt att läsa:
    "Jazz Munteanu började dansa som tioåring men slutade då den inte kände sig hemma i en miljö där den var tvungen att uttrycka sig på ett sätt som inte föll den naturligt..."

"
     Via en queer­pardansfest träffade Jazz då Karin Herman som den efteråt inledde en satsning i pardans med ? samkönad pardans som inte ställde några krav på att tjejer måste vara spacklade och ha klänningar på sig..."
  • Anonym (Normer)
    Anonym (HON) skrev 2015-07-14 15:26:19 följande:

Men ibland får man råd baserat på vilket kön barnet har.
    Folk ger omedvetet (eller medvetet) olika råd i samma situation baserat på om det är en kille eller tjej.
    Tex tjej : mamman låter inte sin tolvåriga tjej köra cross
    Svar: vilken riktig tjej vill bli smutsig och skada sig!

Pojke: äh låt han slå sig så lär han dig något!

Där är det bra med hen så man kan ge objektiva svar utan könsnormer
  • Anonym (Normer)

Lär sig, skall det stå

• Anonym (Lugna dig)
    Anonym (Normer) skrev 2015-08-20 19:53:16 följande:
    Men ibland får man råd baserat på vilket kön barnet har. Folk ger omedvetet (eller medvetet) olika råd i samma situation baserat på om det är en kille eller tjej. Tex tjej : mamman låter inte sin tolvåriga tjej köra cross Svar: vilken riktig tjej vill bli smutsig och skada sig! Pojke: äh låt han slå sig så lär han dig något! Där är det bra med hen så man kan ge objektiva svar utan könsnormer
    Men det är ju just detta som stör vissa så mycket.Skrattande
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!