• Anonym (HON)

SLUTA SÄG HEN!

Gud vad alla skriver HEN hela tiden! Sluta vara politiskt korrekta och skrev HAN, HON  eller h*n.

Hen är en HÖNA. Hen = könslös skuggfigur från Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 11:59
    Vill tillägga att "hen" är ett passande ord inom tex brottsmål, myndigheter, hbtq (om dom själva vill det) och liknande men "henna" grannar, personen bakom kassan på ICA, vikarien, läraren, handledaren osv. Varför sträva efter att göra folk könslösa?
    "Jag mötte grannen på innegården idag, hen frågade hur du mådde" - det gillar jag inte. Varför censurera en person på det sättet?

Detta är vad jag tycker personligen och det är inget seriöst hat mot ordet, okej? Men alla får ju såklart tycka vad DOM vill men JAG gillar inte hen i onödan iaf och hoppas det bara används där det gör riktig nytta som de exempel jag gav i början.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-07 12:00
    En sak till: Att hen är en höna är med lite humor, ok? Det är inget man måste ifrågasätta på blodigt allvar utan jag syftar på att ordet låter larvigt överlag. Så lämna gärna hönan i ladan och gå vidare på den punkten, tack!
  • Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!
  • Geipherz

Själv stör jag mig på meningar som "Åh tycker också det" eller "Haha vet inte". Vem fan är "Åh" och "Haha?! Kommatera mera, för tusan...

PS. I exempel med "hen" som i meningens slut avslutas med att uppge könet så finns ju alltid "henom" att tillgå.

• SecretMe

Jag ogillar ordet och använder det inte, helt ärligt stör jag mig på det då jag hör det på radio emellanåt.

Men att kräva att folk inte ska använda det?
    Nej, ordet är accepterat av "samhället" så mer än att irritera mig kan jag knappast göra.

Är mer irriterad på alla "liksom" som folk spyr ur sig  hela tiden om jag ska vara ärlig.

• Anonym (P Nice)
    MrsBroderTuck skrev 2015-05-02 15:15:52 följande:

Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.

Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!

Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.

• Muslimsktjej

Tycker att ordet hen är bra och användbart.

Blir dock överdrivet med hyn, hin, hän och alla andra pronomen. Hen räcker väl?

Men men.

• Anonym (Heja hen)

Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.

Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!

Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.

• Anonym (LOL)

• Anonym (HON)
    Ascendere skrev 2015-05-01 21:15:30 följande:

Ja, ordet "hen" kan vara en praktisk konstruktion när behov finnes av att utrycka en godtycklig människa av okänt kön, dvs man pratar inte om en specifik person.

Att däremot säga "hen" om en specifik person för att understryka att könet inte har betydelse är enbart fånigt.

Om nu någon tror att ordet "hen" kan göra någon som helst skillnad för jämmställdheten så får ni gärna förklara varför till exempel Kina eller Finland som haft denna språkliga konstruktion i hundratals eller tusentals år inte är de mest jämställda länderna i världen...

Håller helt med dig här. Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder "hen" FÖR OFTA bara för att understryka att könet inte har betydelse. DUBBEL-snark på det och det känns bara såå jävla töntigt.
  • Anonym (HON)

Finns ett litet ord som heter "skämt" och "humor" känns som du och 90% av de som svarat här har missat det ordet. HELT. Syftar nu på höna = hen. Öva upp skämtmuskeln LITE.
  • nihka
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 17:47:13 följande:
    Finns ett litet ord som heter "skämt" och "humor" känns som du och 90% av de som svarat här har missat det ordet. HELT. Syftar nu på höna = hen. Öva upp skämtmuskeln LITE.
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 17:45:39 följande:
    Håller helt med dig här. Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder "hen" FÖR OFTA bara för att understryka att könet inte har betydelse. DUBBEL-snark på det och det känns bara såå jävla töntigt.
    Du får ju skaffa dig lite mer humor och inte vara så stel i frågan så blir det nog mindre sömnigt och mer muntert!Tungan ute

• Anonym (tvångströjan)

Det är ju bara ren bonus om det stör bakåtsträvande kvastskaftsrövar att jag säger "hen". Ska använda det så ofta jag kan fortsättningsvis.

HEN! HEN! HEN!

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!