• nihka

SLUTA SÄG HEN!

Du menar "Sluta säga hen".

Jag räknar mig själv som språkintresserad och tycker att hen är ett intressant komplement, medan jag märkt att personer som inte inte har så bra koll på språket inte sällan är mer avogt inställda till språkliga förändringar.

• nihka
    The past is now skrev 2015-05-01 17:38:37 följande:

Håller med ts. Jag slutar att läsa där jag ser ordet HEN.

Använder aldrig det ordet och det går bra ändå.

Men det är ju handikappande för dig om du låter ett pronomen styra vilken information du tar del av.

Vad är det du håller med TS om?
  • nihka

Det är inte att sluta läsa utan att få associationer, men ibland används hen just för att man INTE ska få associationer med något särskilt som kön och då tillskriver du ändå hen ett kön. Det kan bli tokigt.

• nihka
    The past is now skrev 2015-05-01 18:26:41 följande:
    Vad blir tokigt menar du?  Jag kan sträcka mig till att göra så här som förr: H*N om det nu är så viktigt för folk att vara utan ett kön. Vill du använda ordet så gör du ju det men jag behöver inte göra det. Det är ju lika ok.
    Det som blir tokigt är att du tänker dig att det är exempelvis en han när skribenten tänker sig att det handlar om både män och kvinnor.

Klart du använda och låta bli att använda vilka ord du vill, men när du i tanken översätter hen till antingen "hon, han, barnet osv.." har du ju lagt in betydelse som inte fanns från skribentens sida.
  • nihka
    The past is now skrev 2015-05-01 18:40:19 följande:
    Ja det är ju jag som läser, hur skribenten har tänkt sig är ju inte vad jag kan göra något åt.

OK. Med den inställningen kan man ju hoppa över att läsa allt. Det spelar ingen roll vad skribenten har att säga när det viktiga är vad du lägger in och drar ifrån innehållet.

• nihka
    Anonym (Håller med TS) skrev 2015-05-01 20:29:18 följande:

Äntligen någon som vågar säga detta högt!! Är också så fruktansvärt trött på ordet hen att jag snart spyr! Vilket j**la svenskt påhitt hela ordet!!

Äntligen? Har du missat alla diskussioner som förts om ordet hen de senaste åren? Det är rätt bra gjort.

Tycker du bättre om osvenska påhitt när det gäller ord? Du kanske föredrar det engelska sap som dock inte alls tagit fart på samma sätt som hen?
  • nihka
    Anonym (asta) skrev 2015-05-02 11:36:44 följande:
    Det kan jag inte se.
    Det kan jag. För den som exempelvis alltid pratar om "han" när hen avser alla kan ett användande av hen ha med jämställdhet att göra.
  • nihka
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 14:41:38 följande:
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
    Nej, denne är alltid maskulint. Denna kan däremot vara könsneutralt, fast den formen har (som andra a-former) varit enbart feminin och sedan spillt över i att kunna beteckna både könen.
  • nihka
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 17:47:13 följande:
    Finns ett litet ord som heter "skämt" och "humor" känns som du och 90% av de som svarat här har missat det ordet. HELT. Syftar nu på höna = hen. Öva upp skämtmuskeln LITE.
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 17:45:39 följande:
    Håller helt med dig här. Det är just det som har irriterat mig så mkt att FÖR många använder "hen" FÖR OFTA bara för att understryka att könet inte har betydelse. DUBBEL-snark på det och det känns bara såå jävla töntigt.
    Du får ju skaffa dig lite mer humor och inte vara så stel i frågan så blir det nog mindre sömnigt och mer muntert!Tungan ute

• nihka
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 18:19:43 följande:
    Vänta lite... Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
    Här var det livat. Hur låter du när du sover?
  • nihka
    Anonym (Hin (Håle)) skrev 2015-05-09 12:04:50 följande:

Har n i tänkt på att när man skriver hen i inläggen här så blir det rödmarkerat. Familjeliv godkänner tydligen inte hen.

Ja. FL (som också blir rödmarkerat) släpar efter rejält.
  • nihka
    Anonym (Håller med2) skrev 2017-10-07 20:29:33 följande:
    Men det finns ingen människa som är könsneutral. Man föds antingen med en snippa eller en snopp men "hen" vad föds "hen" med? Förstår ni nu hur sjukt det låter egentligen? Som sagt ingen människa föds utan ett kön och det finns endast 2 kön inte 3..
    Tycker du att vi ska ta bort övriga könsneutrala ord som syftar på antingen en man eller kvinna? Låter de också de sjukt?
    Om du vill ha tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!