Inlägg från: Anonym (P Nice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P Nice)

SLUTA SÄG HEN!

Hen är ett fantastiskt finurligt ord som har förmågan att förenkla kanslisvenskan betydligt!

Nu kan vi förpassa harangen "han och/eller hon" till skräphögen.

Jag hyllar!

• Anonym (P Nice)
    MrsBroderTuck skrev 2015-05-02 15:15:52 följande:

Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.

Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!

Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.

• Anonym (P Nice)
    Solidaritet skrev 2015-05-07 08:42:52 följande:
    Att följa strömmen är att göra som alla andra, ja. 
    Normen är normalt den strömmen följer, det är därför det är en norm. 

Hen är inte norm. 

Alltför många verkar rädda för att ordet ska ta ifrån dem deras könstillhörighet. Uppenbarligen är det väldigt viktigt för många att tilltalas med sitt kön. 
    Ordet hen blir lätt en norm, om det används utbrett i kanslisvenskan och i författningstexter m.m. Jag tycker också att jag ser ett ökat användande av hen där.

Ordet blir särskilt förankrat om det börjar användas i lagtexter - och varför skulle det inte göra det? Hen är ju synnerligen användbart i dessa sammanhang!
  • Anonym (P Nice)
    Solidaritet skrev 2015-05-07 09:45:47 följande:
    Det kan bli en norm. Det innebär inte att det är det. 

Jag har inte argumenterat emot användningen av hen. 
    Ok, jag förstår (och kanske misstolkade jag ditt tidigare inlägg).
  • Anonym (P Nice)
    Anonym (Konsekvens..) skrev 2015-05-07 14:45:20 följande:

Så går det när människor i ett välfärdsland har för mycket fritid. Man "kommer på" en massa som borde vara annorlunda eller borde vara på ett sätt som man själv tycker, sedan är vansinnet igång. Sverige skulle behöva hamna i krig för att folk ska börja fokusera på de viktigaste sakerna istället för en massa genustrams och rasistiska glassar eller Tintin-böcker.

En alternativ förklaringsmodell är att det samhället är på väg mot en högre grad av förfining och förbättring, där det finns tid till reflektion över viktiga detaljfrågor och där små men betydelsefulla problem kan finna sina lösningar. 

I det samhället du verkar längta efter (som tar itu med viktiga sakerna, som du skriver) vill åtminstone inte jag leva i.
  • Anonym (P Nice)
    Anonym (Konsekvens..) skrev 2015-05-07 15:25:49 följande:

Ok, så du vill inte att samhället tar itu med de viktiga sakerna? Som t.ex. den alarmerande bostadsbristen, den ständigt stigande arbetslösheten, det stora utanförskapet och den ökande kriminaliteten och otryggheten? Istället vill du i din rosa kammare syssla med "förfiningar" titta över vilka ord som inte borde användas och vilka ord som borde bytas ut, eller om färgat skithuspapper är rasistiskt eller om Napoleonbakelse är "kränkande" mot alla de som dog i hans strider?

Ja,du väljer ju själv naturligtvis.

Jag bemötte ditt inlägg om att Sverige skulle vara i behov av ett krig för att, som du sa, minska dess överflödiga fritid. Själv vill jag hellre leva i ett land i fred, med frihet att reflektera även över de frågor som det inte finns möjlighet att hitta lösningar på vid undantagstillstånd. Dvs. jag sysslar hellre med "en massa genustrams" än jag ser mina nära och kära lemlästas av en bomb. Till exempel.
  • Anonym (P Nice)
    Anonym (HON) skrev 2015-05-08 15:45:32 följande:

Man gör som man vill.

Eller ska vi säga att hen gör som hen vill?
  • Anonym (P Nice)
    Anonym (Hen) skrev 2017-10-07 13:19:41 följande:

Som sagt, det finns redan ett ord:

?Det?

Har du ingen aning om kön så välj ett. Inte svårt eftersom det bara finns två...

Har för mig att jag skrivit något i tråden om användbarheten med ett nytt personligt pronomen. Det har för mig inget att göra med genus, i och för sig, utan om att förenkla skrivspråket utan att förlora precision.

"Läkaren är den som har ansvar för behandlingen. När den [det!?] väljer det alternativ som står i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet...", ser inte bra ut. I och för sig går det rent statistiskt att säga "hon" (fler kvinnliga än manliga läkare är verksamma i Sverige), men det måste väl ändå vara enklast med "hen"?
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!