SLUTA SÄG HEN!
Hen är ett fantastiskt finurligt ord som har förmågan att förenkla kanslisvenskan betydligt!
Nu kan vi förpassa harangen "han och/eller hon" till skräphögen.
Jag hyllar!
Hen är ett fantastiskt finurligt ord som har förmågan att förenkla kanslisvenskan betydligt!
Nu kan vi förpassa harangen "han och/eller hon" till skräphögen.
Jag hyllar!
Aldrig! Hen är ett ytterst användbart ord där till exempel könet är okänt eller irrelevant. Det finns dessutom många människor som inte definierar sig som man eller kvinna, ska du då ta ifrån dom sin könstillhörighet genom att vägra använda det pronomen som de själva valt? Fruktansvärt respektlöst och trångsynt.
Hen betyder för övrigt inte alls höna, på svenska, men jag vet inte vilket språk du talar/syftar till! Ska vi sluta säga barn också menar du? Det är inte bara könsneutralt utan betyder även lada (också det på engelska)!
Jag antar att eftersom du är så emot könsneutrala ord så använder du dig heller inte av ord såsom "sambo", "partner", "förälder", "barn" etc.
Så går det när människor i ett välfärdsland har för mycket fritid. Man "kommer på" en massa som borde vara annorlunda eller borde vara på ett sätt som man själv tycker, sedan är vansinnet igång. Sverige skulle behöva hamna i krig för att folk ska börja fokusera på de viktigaste sakerna istället för en massa genustrams och rasistiska glassar eller Tintin-böcker.
Ok, så du vill inte att samhället tar itu med de viktiga sakerna? Som t.ex. den alarmerande bostadsbristen, den ständigt stigande arbetslösheten, det stora utanförskapet och den ökande kriminaliteten och otryggheten? Istället vill du i din rosa kammare syssla med "förfiningar" titta över vilka ord som inte borde användas och vilka ord som borde bytas ut, eller om färgat skithuspapper är rasistiskt eller om Napoleonbakelse är "kränkande" mot alla de som dog i hans strider?
Ja,du väljer ju själv naturligtvis.
Man gör som man vill.
Som sagt, det finns redan ett ord:
?Det?
Har du ingen aning om kön så välj ett. Inte svårt eftersom det bara finns två...