Inlägg från: The past is now |Visa alla inlägg
  • The past is now

SLUTA SÄG HEN!

Håller med ts. Jag slutar att läsa där jag ser ordet HEN.

Använder aldrig det ordet och det går bra ändå.

• The past is now
    nihka skrev 2015-05-01 18:17:09 följande:

Det är inte att sluta läsa utan att få associationer, men ibland används hen just för att man INTE ska få associationer med något särskilt som kön och då tillskriver du ändå hen ett kön. Det kan bli tokigt.

Vad blir tokigt menar du?  Jag kan sträcka mig till att göra så här som förr: H*N om det nu är så viktigt för folk att vara utan ett kön. Vill du använda ordet så gör du ju det men jag behöver inte göra det. Det är ju lika ok.
  • The past is now
    Sorkan skrev 2015-05-01 18:33:37 följande:

Det handlar ju inte om att vara utan ett kön, utan att använda ett ord där man inte i förväg vet könet på vederbörande.

T ex: När man är hos läkaren lyssnar hen på patientens lungor och hjärta.

Jag tycker det är ett väldigt intelligent sätt att utvidga språket istället för att helt normativt använda han eller hon enligt sina förutfattade meningar.

Typ han om läkaren, hon om sjuksköterskan.

JO jag fattar hur ordet används .

Läkaren lyssnar på mina lungor. Tandläkaren undersöker mina tänder. Om jag vill veta vad mina mammas läkare sa så frågar jag som jag alltid har gjort: Vad sa läkaren då? Jo han sa att min artros har angripit mina fötter nu.

Förstår du vad jag menar? Hur andra gör är ju upp till dem. Varför kan det inte respekteras att vissa inte använder ordet? Det går ju bra iaf.
  • The past is now
    nihka skrev 2015-05-01 18:36:37 följande:
    Det som blir tokigt är att du tänker dig att det är exempelvis en han när skribenten tänker sig att det handlar om både män och kvinnor.

Klart du använda och låta bli att använda vilka ord du vill, men när du i tanken översätter hen till antingen "hon, han, barnet osv.." har du ju lagt in betydelse som inte fanns från skribentens sida.
    Ja det är ju jag som läser, hur skribenten har tänkt sig är ju inte vad jag kan göra något åt.

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!