• En struts

SLUTA SÄG HEN!

Och snacka om att slåss mot väderkvarnar. Till och med jag säger hen. Till och med nyhetsuppläsaren. Till och med kurslitteraturen på universitetet. Hen är ett praktiskt ord, men visst kan det bära emot mig att säga det ibland.
    Men trösten är väl, att när alla säger det, blir uttrycket avväpnande, och inte tillhörande endast hbtq-rörelsen.

• En struts
    Anonym (HON) skrev 2015-05-03 18:24:26 följande:
    Ja, jag retar mig på folk som använder det i vardagen. Hade gärna sett att det användes enbart i specifika syften. Tycker du själv det är ett bra ord om man ska berätta att någons barn åt köttbullar till middag? "hen åt köttbullar hos oss..." why?
    Det är fan att överdriva. Håller med ts.
  • En struts
    Anonym (My) skrev 2015-05-07 14:22:31 följande:

"Hen" kan vara ett användart uttryck när könet är oklart, men i vissa fall har det faktiskt gått för långt.

Det finns förskolor där personalen använder "hen" istället för "han" och "hon" och man inte använder orden "pojke" och "flicka". Man förbjuder visserligen inte barnen att använda dessa ord, men man uppmuntrar dem till att säg namnet, "kompis" eller "hen" istället. Dvs. även när man vet könet. Med motiveringen att "inget barn ska placeras i ett fack på grund av sitt kön" och man bedriver en "könsneutral verksamhet". Det finns även föräldrar som inte anger sitt barns kön till någon utan refererar till barnet som "hen". Läste en artikel om ett par som uppfostrar sina barn könsneutralt och inte ens berättat för släkt och vänner vilket kön barnen har. Då har det gått för långt

Ryser lite. (som i Solsidan: "En sockerbagare, hen bakar kakor... )
  • En struts
    Anonym (HON) skrev 2015-05-08 10:28:13 följande:
    Så ser nog framtiden ut, usch!!!
    Då går jag med i din motståndsrörelse trots allt.
  • En struts
     Jazz Munteanu, professionell dansare (ihop med sin partner Karin Herman) vill kallas för "den".
    Dagens Nyheter www.dn.se/sport/fegt-att-vi-inte-kan-visa-vagen/ gör henne till viljes tilltalar henne "den" i hela sin artikel, så det blir smått obegripligt att läsa:
    "Jazz Munteanu började dansa som tioåring men slutade då den inte kände sig hemma i en miljö där den var tvungen att uttrycka sig på ett sätt som inte föll den naturligt..."

"
     Via en queer­pardansfest träffade Jazz då Karin Herman som den efteråt inledde en satsning i pardans med ? samkönad pardans som inte ställde några krav på att tjejer måste vara spacklade och ha klänningar på sig..."
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!