Inlägg från: Anonym (Lugna dig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lugna dig)

SLUTA SÄG HEN!

Anonym (HON) skrev 2015-05-04 12:08:29 följande:
    Nej, jag skapade tråden för jag vill diskutera ordet så det berör inte min husfrid ett smack. Don´t worry, jag går inte o knyter handen i fickan hela dagarna om du tror det.
    Tråden ligger under psykisk ohälsa, så det är inte märkligt att folk försöker lugna dig. Tycker du gör en  höna av en fjäder.
  • Anonym (Lugna dig)
    Anonym (Konsekvens..) skrev 2015-05-07 14:45:20 följande:

Så går det när människor i ett välfärdsland har för mycket fritid. Man "kommer på" en massa som borde vara annorlunda eller borde vara på ett sätt som man själv tycker, sedan är vansinnet igång. Sverige skulle behöva hamna i krig för att folk ska börja fokusera på de viktigaste sakerna istället för en massa genustrams och rasistiska glassar eller Tintin-böcker.

Jepp.

Helt absurt att folk inte har annat för sig än att sitta och reta upp sig på de som använder hen. Nog kan man ha en vettigare hobby om man har sysselsättningsproblem.
  • Anonym (Lugna dig)
    Anonym (LOL) skrev 2015-05-07 22:08:37 följande:
    Anonym (HON) skrev 2015-05-07 21:46:04 följande:
    Du låter klok. Håller med även här o tänker på hoten som är bra mkt viktigare än hen.

Fast då finns det mkt vi inte behöver bry oss om.Koncentrera du dig på att förbereda dig inför ryssens ankomst, så kan vi andra fortsätta leva som vanligt.
    Instämmer!

Det vore ju synnerligen olyckligt om våra tappra gossar blivit så upphetsade av "hen-användningen" att de fullständigt tappar fokus och är helt stridsodugliga när ryssen kommer och skrämmer med sitt fasansfulla stridsrop "urra".

Kanske man kan tänka sig ytterligare ett användningsområde för "hen" i stället , på så vis att man försöker ignorera "henandet" i fredstid, men när ryssen kommer med sitt urra då svarar vi med hen och blir som bärsärkar av raseri - varpå ryssen flyr tillbaka över Östersjön.

Hen, hen, hen ska nog kunna besegra urra!
  • Anonym (Lugna dig)
    Anonym (Normer) skrev 2015-08-20 19:53:16 följande:
    Men ibland får man råd baserat på vilket kön barnet har. Folk ger omedvetet (eller medvetet) olika råd i samma situation baserat på om det är en kille eller tjej. Tex tjej : mamman låter inte sin tolvåriga tjej köra cross Svar: vilken riktig tjej vill bli smutsig och skada sig! Pojke: äh låt han slå sig så lär han dig något! Där är det bra med hen så man kan ge objektiva svar utan könsnormer
    Men det är ju just detta som stör vissa så mycket.Skrattande
  • Anonym (Lugna dig)
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 19:23:42 följande:
    Man gör väl som man vill, särskilt som hen är ett accepterat pronomen.

TS har läst engelska och lärt sig att höna betyder hen på engelska - och det är väl bra att hen förkovrat sig, men hen kan inte begära att andrta ska sluta använda hen bara för att hen har svårt att växla mellan två olika språk.
  • Anonym (Lugna dig)
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 19:46:45 följande:
    ordet hen finns inte på riktigt
    Anonym (håller med.) skrev 2018-12-21 21:35:00 följande:
    något så tramsigt finns bara i sverige.

Nej, du bör nog inte använda hen om du befinner dig i ett annat land än i Sverige - om du inte pratar med svenskar förstås.

Själv tycker jag att det är bra att vi svenskar har förmåga att också utveckla vårt språk och göra det mer variationsrikt. Däremot kanske inte all utveckling är av godo, exempelvis de som skriver "dem" när det grammatiskt korrekta ska vara de - men det är väl bara att finna sig i detta också.

Men det är sorgligt i och med att den felaktiga dem-användningen ursprungligen initierades av personer som ville skriva "fint" men inte begrep bättre än att det blev fel, så fel att att de i stället avslöjade att de inte kan skilja mellan objekt och subjekt.
Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!