• FDFMGA

SLUTA SÄG HEN!

Anonym (asta) skrev 2015-05-02 09:08:32 följande:
    Jag fattar inte vad ordet hen har med jämställdhet att göra! Det är ett praktiskt ord att använda när man inte känner till könet på den man talar om och det ligger väl ingen värdering öht i det åt ngt håll? 
    Fast just att det inte ligger någon värdering i "hen" innebär att det i praktiken ibland har med jämställdhet att göra.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (asta) skrev 2015-05-02 11:36:44 följande:
    Det kan jag inte se.
    Fast såväl jämställdhet som ojämställdhet bottnar ju i värderingar - att använda ett värderingsfritt pronomen i till exempel frasen "Vi går till vårdcentralen så får läkaren titta på din fot. Hen kan säkert avgöra om den behöver röntgas" i stället för han innebär att man har värderingen att läkaryrket är värderingsfritt visavi kön.

Sen är det ju en annan sak att "hen" främst är ett bekvämt sätt att slippa skriva "han eller hon" i tid och otid, alltså en möjlighet att variera språket lite mer. Och ytterligare en annan sak att det är svårt att bryta gamla vanor - själv kommer jag nog alltid att säga han om en läkare vars namn och kön jag inte känner till.
  • FDFMGA
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 12:58:50 följande:

Kan man inte säga "denne" istället? Det gjorde man väl förr???

Denne syftar på en man och har/hade en annan språklig funktion än "hen":

Denne man och denna kvinna hette det förr.

Numer är det demonstrativa pronomet könsneutralt såtillvida att denna har tagit över nästan totalt. Utan några som helst protesterSolig
  • FDFMGA
    Anonym (Huggkubb) skrev 2015-05-02 14:41:38 följande:
    Tror inte du har rätt här alls. Denne, är definitivt könsneutralt.
    Ja, det får du väl tro om du har de behoven.

Om inte, så har du ju alltid möjlighet att kolla, testa gärna att googla på semantiskt genus även kallat sexus.
  • FDFMGA

Hen är ett begrepp som personer med rudimentära grammatikkunskaper inte kan hantera.

Men det finns ingen anledning att språket ska anpassas till de mest klena användarna.

Dessutom har ju hen även sina fördelar även för dessa - de får möjlighet att briljera med att de känner till att hen betyder höna på engelska.

För övrigt betyder ju barn lada på engelska och är precis lika könsneutralt som hen.

Jag anser inte att mitt barn ska behöva anpassa sig till pidginsvenska, hen ska ha möjlighet att använda hela språket om hen så önskarSkrattande

Svar på tråden SLUTA SÄG HEN!