• Sajocawa

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tr86 skrev 2015-08-26 06:15:36 följande:
    Jag har inte orkat räkna själv, men tror nog NC har rätt bra koll på min cykel. :)
    Varför tror inte du det stämmer..?
    För att alla andra sidor man går in på för en beräkning av bf visar bf en dag tidigare än NC... Förstår bara inte hur det kan bli olika datum... Blir galen... Nånstans måste det ju va fel :p
  • Sajocawa
    Woodwick skrev 2015-08-26 06:45:26 följande:
    Jag tror mitt stämmer, däremot får jag inte rätt på de i andra appar, ska på hälsosamtalet imorgon så hoppas på att få reda på mer. Är din helt off eller? Vi kanske skulle starta en ny tråd för oss som har plussat :)
    Nej alltså det är bara en dag som diffar.. Men det är ju irriterande att inte veta vilket som stämmer då... För NC räknar ut automatiskt efter ägglossningen antar jag. Men fyller jag i när jag hade ägglossning på någon annan sida så diffar det ändå en dag... Så irriterande
  • Sajocawa
    Tr86 skrev 2015-08-26 07:52:02 följande:
    Jo men några dagar hit och dit tror jag det kan diffa på alla appar och hemsidor. Dom går ju ofta efter ett ÄL-snitt och där kan man ju verkligen ramla utanför "14-dagarsregeln". Gynekologen sa att jag var i vecka 7+3 i måndags, NC sa 7+1 nån annan app sa 7+2.

Jag litar mest på NC, min ÄL var rätt tydlig så jag utgår från den.
    Vet du ungefär när du brukar ha ÄL?
    Ja alltså jag vet ju bara äl.. Kan inte riktigt räkna från mensen för min ägglossning kom 4 veckor efter mensen..:p
    Men nu har jag ställt in i en app att en graviditet är 281 dagar (knäppt!?) och då blir det samma dag som för NC i alla fall :p
  • Sajocawa
    Marinan skrev 2015-08-26 09:26:37 följande:

Hej tjejer. Denna cykel har jag börjat tempa, i och med att jag 8 månader efter missfall fortfarande inte blivit gravid igen. Tidigare månader har jag bara använt mig av äl-test.

Tänkte fråga er experter här inne om vad ni tror om mitt diagram. Kan jag ha fått en implantationsdipp idag eller är det för tidigt att få det på äl+6? Vilka är era erfarenheter kring detta, alltså vad tror ni om oddsen för graviditet vid en tempdipp? Typ 50%, 80%, 20% chans att man är gravid?

AmIAlone skrev 2015-08-26 09:40:19 följande:
    Det går nog inte att säga. Många härinne, inklusive jag, har fått sådana dippar och inte varit preggo.

Läste på Fertility Friend att de hade analyserat gravidgrafer och icke gravidgrafer och kommit fram till att sådana dippar är mer vanligt på gravidgraferna. Tror 23% av gravidgraferna hade en dipp och 11% av icke gravidgraferna.

Man ska nog inte läsa in så mycket i dessa dippar då de är så pass opålitliga. Men jag håller tummarna för dig att det ÄR en impdipp, det får vi se om nån vecka. :)
    Precis, och jag har då inte fått en endaste antydan till dipp och jag var gravid ändå.. så dippen ska man nog ta med en nypa salt :) 

• Sajocawa
    AmIAlone skrev 2015-08-26 09:49:33 följande:

BIM +1 idag och ingen mens än men tempen ligger extremt lågt under baslinjen och känns som magen ska sprängas så förväntar mig att den dyker upp närsomhelst. Ingen idé att slösa pengar på gravtest när tempen ligger så lågt 2 dagar i rad.

Vill bara att den ska komma nu så jag kan fokusera på nästa försök. Kommer fortsätta med munkpeppar (får starkare streck på äl-testen sedan jag började med det), progesteronkräm efter ÄL och Preseed-glidmedel vid varje mys. :)

Vad tråkigt, låter ju verkligen som mens på ingång Rynkar på näsan  Nya tag och så får man väl tänka på det positiva, alltid trevligt att ha en anledning att mysa lite extra Flört Lycka till! 
  • Sajocawa
    Ellaria skrev 2015-08-26 11:16:13 följande:

Kan ni hjälpa mig tyda detta?

21/8 ÄL-test negativt (helt blankt)
    23/8 ÄL-test negativt (väldigt ljust streck)
    24/8 ÄL-test negativt (väldigt ljust streck)
    25/8 ÄL-test negativt (lite mörkare streck)
    26/8 ÄL-test negativt? (bild)

Eftersom det stegrat under en hel vecka, räknas detta som positivt? Det är lite ljusare på bilden än i verkligheten. Avlästes efter ca 4 minuter. Vill inte skriva fel i appen...

You know nothing, Jon Snow
    Det är nog lättast om du tar ett test imorgon och jämför om det blir svagare eller starkare då. Blir det svagare imorgon kan du nog räkna dagens som positivt :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2015-08-26 20:41:34 följande:

Det där är svårt, men min policy är inget plus =inte gravid. Du delar blod med fostret från vecka 10-11 innan det lever fostret av sig själv utan att ta någon näring från mamman eller ha någon fysisk koppling. Alla som har råkat dricka innan v 8 (alltså v 5-6 fr befruktning) har ingrt att vara orolig för. Samtidigt är det ju nog smart att inte gå all in för ditt eget samvetes skull, men ett eller ett par glas champagne är ingen fara. Alla gör som dom vill men detta är min inställning, jag vill inte hålla livet på paus under minst (so far) ett halvår innan det tar sig.

Precis.. Man kan ju smaka men inte dricka så fort. Måste bara rätta lite och att det är i vecka 6-7 som det är viktigt att börja avstå helt, inte senare.. :)
  • Sajocawa
    Sajocawa skrev 2015-08-26 21:26:03 följande:
    Precis.. Man kan ju smaka men inte dricka så fort. Måste bara rätta lite och att det är i vecka 6-7 som det är viktigt att börja avstå helt, inte senare.. :)
    Haha vet inte hur det kunde bli "så fort", menade såklart att man inte behöver dricka sig full :p
  • Sajocawa
    nepe skrev 2015-08-28 20:51:37 följande:

Ni är så duktiga! Vårt sexliv är nästan obefintligt  just nu :( så det känns så konstigt att vi om mindre än en månad ska ligga varje/varannan dag.. Jag klagar dock inte men jag hoppas det kommer "funka" så att det inte blir ett tvång.. Hur gör ni alla för "orka" hålla igång? beundrar er!

Alla har ju sina olika sätt.. För oss va det bara att vi båda gjorde det för att få en bebis. Det va inget sexigt över det överhuvudtaget, men eftersom att vi båda åtminstone va med på samma villkor så funkade det för oss. Jag kan nästan räkna på två händer hur många gånger vi har legat sen första barnet kom (snart ett år sen) så att gå från det till att ligga 15 gånger under en cykel va helt klart tufft (och nej vi har inte legat EN enda gång efter att ägglossningen var över, nu är jag gravid och tänker nästan "skönt, då behöver vi inte ligga så mycket igen".. 
    Det jag menar är bara att vissa kan bara inte mysa när dom inte är på det humöret, men vi bestämde i förväg att nu ska vi ligga, och det får max gå en dag i sträck utan sex, och det här gör vi för att vi SÅ GÄRNA vill ha ett barn, och jag tror det funkade för att vi båda va med på dom förutsättningarna. Varken jag eller han hade mål att jag skulle "få det skönt", prio va bara att simmarna skulle få plaska lite :) 

Detta funkar såklart inte för att motivera alla, och det förstår jag verkligen för det är ju lite knäppt egentligen, och det var jobbigt stundvis, men det funkade för oss, så det är i alla fall värt en tanke för andra :)

Och sen en sak.. om man inte är på humör, men sen ligger ändå, då är det oftast jäkligt bra ju och man brukar ju inte ångra sig efteråt. Det brukar jag försöka påminna mig själv om de gånger som jag inte orkar eller har lust, så är det lite lättare. 

• Sajocawa
    Sajocawa skrev 2015-08-28 21:17:06 följande:

Alla har ju sina olika sätt.. För oss va det bara att vi båda gjorde det för att få en bebis. Det va inget sexigt över det överhuvudtaget, men eftersom att vi båda åtminstone va med på samma villkor så funkade det för oss. Jag kan nästan räkna på två händer hur många gånger vi har legat sen första barnet kom (snart ett år sen) så att gå från det till att ligga 15 gånger under en cykel va helt klart tufft (och nej vi har inte legat EN enda gång efter att ägglossningen var över, nu är jag gravid och tänker nästan "skönt, då behöver vi inte ligga så mycket igen".. 
    Det jag menar är bara att vissa kan bara inte mysa när dom inte är på det humöret, men vi bestämde i förväg att nu ska vi ligga, och det får max gå en dag i sträck utan sex, och det här gör vi för att vi SÅ GÄRNA vill ha ett barn, och jag tror det funkade för att vi båda va med på dom förutsättningarna. Varken jag eller han hade mål att jag skulle "få det skönt", prio va bara att simmarna skulle få plaska lite :) 

Detta funkar såklart inte för att motivera alla, och det förstår jag verkligen för det är ju lite knäppt egentligen, och det var jobbigt stundvis, men det funkade för oss, så det är i alla fall värt en tanke för andra :)

Och sen en sak.. om man inte är på humör, men sen ligger ändå, då är det oftast jäkligt bra ju och man brukar ju inte ångra sig efteråt. Det brukar jag försöka påminna mig själv om de gånger som jag inte orkar eller har lust, så är det lite lättare. 

Och sen menar jag alltså att det fungerar inte om bara ena partnern tänker så, att en vill ligga till varje pris och en inte vill. Prata med varandra, hur vill ni lägga upp spelet? Ska ni bestämma att ligga fem dagar i sträck under ägglossningen och sen inget "tvång" under resten av månaden, ska ni under hela månaden ligga varannan dag för att hålla igång, ska ni enbart ligga när ni känner för det och riskera att det tar längre tid innan en graviditet, ska ni BARA ligga på ägglossningsdagen...etc   Det är prioriteringar men det blir så mycket lättare om ni som ett team bestämmer i förväg hur ni ska göra! 
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles