• nepe

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Sajocawa skrev 2015-10-29 20:10:20 följande:
    Nej jag vet, det är ju inte det officiella tillvägagångssättet men härinne lär man ju sig en hel del :D

Oftast behövs det inte antar jag men alla är olika, vissa missar toppen då man har en stegring tex kl 9 en morgon, toppen är kl 18 på kvällen, men man testar inte förrän 9 igen morgonen efter och då har det sjunkit igen och men vet inte att testet nånsin skulle blivit positivt.. Om du förstår?
    Medan vissa har en stegring under flera dagar, det går olika fort för alla.

Jag brukar ta ett om dagen när jag tror äl närmar mig och när jag ser att det börjar öka lite (jag kör med vanliga stickor så man ser ju lätt när teststrecket börjar bli starkare) så tester jag två gånger om dagen för att verkligen se när det är som starkast. :)

Däremot om du bara testar på morgonen, det spelar kanske inte så stor roll för vissa men många tillverkare rekommenderar ju att inte ta testet direkt på morgonen utan det är bättre lite senare på dagen, antagligen för att "gårdagens kiss utan ägglossnings-hormon" kan påverka det "färska kisset med ägglossningshormon" (om det nu är ägglossning på g) och ge ett negativt resultat fast det kan vara positivt? Om du fattar vad jag menar..
    Ja jag fattar! :D Men på min förpackning stod det morgonurin.. Konstigt! Kanske provar sådana stickor nästa månad istället.. Tycker mest det är skönt att slippa tolka! Men som du säger finns det ju en fördel att veta när det "närmar sig" .. :)
  • nepe

På inrådan av barnmorskan ska jag sluta tempa och äl-testa nu. "Vi tar över nu, du behöver inte ha kontroll längre" som hon sa. Vet att flera av er också pausat tempandet men jag har inte tänkt i de banorna innan. Men wow vilken lättnad det är nu. Har ställt klockan varje morgon annars och jag känner att det infallit sig ett helt annat lugn. Nu får vi se vad som händer "utan kontoll" :P

• nepe
    marol skrev 2015-11-01 08:21:59 följande:
    Min prenumeration på NC slutar i slutet av november, kommer bli en befrielse för mig också att slippa pressen att tempa och sköta den biten då jag tidvis varit usel på att sköta tempandet då det inte funkat mina oregelbundna sovvanor samt att jag nästan alltid kissar en gång på natten vilket gjort att jag fått hoppa över tempa = NC arg över få värden och kan inte sätta ut äl, blir många röda dagar, detta fastän jag registrerat ältest. Vet att min äl infaller runt dag 15-17 (Tack vare nc), det räcker med att jag kollar med ältest då för att få det bekräftat fortsättningsvis känner jag :) eller bara ligga räcker ju egentligen också! Lycka till :)
    Precis så tänkte jag också :) Jag tejpade dock varje dag men vakande ofta med hjärtklappning för att jag var så rädd att missa tiden, inte helt optimalt vid barnagörande liksom :P
    Lycka till du med :)
  • nepe

Hej tjejer, jag testade negativt med äl-stickor när jag skulle haft äl och hade ingen temphöjning igen (3e i rad...) så det blev ju ingen äl denna månad. Har inte tempat på en vecka på inrådan av barnmorska på fertilitetsmottagningen så vet inte hur det sett ut sen dess, Hur som helst hr jag bim idag och ingen mens i sikte. Däremot varit spy-illamående hela dagen och lätt halsbränna. Det gör mig så förvirrad, för visst finns det ingen som helst chans utan temphöjning?

• nepe
    Zeeeeta skrev 2015-11-05 12:30:12 följande:

Detta tar jag som positivt? Inte ens morgonurin och jag tycker det är tydligt på CB.På apotekets syns det i verkligheten men knappt på bilden..

Supergrattis!
  • nepe
    rebeqqa skrev 2015-11-10 20:24:26 följande:

Hej alla här inne! Jag är jätteglad för er tjejer! Jag har följt många av er länge och är så glad att ni äntligen fått era + ! Vilken lycka! Jag kan knappt tro det!

Jag har i ca 2 mån tagit en paus från familjeliv och tempandet. Detta efter en stor besvikelse vad gäller min ägglossning. Jag blev föör stressad och orolig när tempen bara inte ville bekräfta någon ägglossning och när min cykel bara blev längre och längre. Jag fick riktigt kasst bemötande när jag ringde sjukvården och bad om en undersökning. Men tillslut nu stod jag på mig och vände jag mig till privat klinik i staden här där jag bor. Jag fick en tid nu i början av december och jag hoppas att vi får mer svar då. Vi har försökt nu sedan juli, och jag vet att det inte är så länge. Det som bekymrar mig är att jag varken har haft ägglossning, mens eller någon graviditet under tiden. Något som inte stämmer och för min egen sinnesro måste jag bara få veta vad som händer med min kropp. Över 150dagar utan mens eller ägglossning kan bara inte vara normalt. Jag har säkert hormonella rubbningar (det hade jag innan jag började med preventivmedel för snart 6år sedan) Nåja, jag jag tänkte börja tempa lite igen och förhoppningsvis får jag hjälp med att kickstarta kroppen. Ett halvår har gått och vi har försökt men utan ägglossning känns det hela lite menlöst. Och löjigt för i teorin har vi inte haft ett endaste försök som skulle kunnat bli något!

Jag hejar på er tjejer!

åh, jag känner så med  dig!! Jag tog kontakt med studentgyn i min stad (är inte student ens) och fick komma dagen efter! Vet att det inte finns i alla städer, men tänk om tänkte jag. Bättre att berätta! önskar dig all lycka till!
  • nepe
    rebeqqa skrev 2015-11-10 22:40:32 följande:

Tack fina du! Älskar hur alla här inne stöttar varandra och tipsar varandra! Jag får se vad den privata läkaren "hittar".. jag var ju inställt på att det kunde ta tid för oss. Men trots det är sorgen och framför allt oron och ovissheten i mig stor.

Jag håller tummarna för att jag ska få ett bra bemötande och att de tar mig på allvar. Annars får jag nog kolla upp ditt tips!

Jag håller tummarna jag med! Förstår dig fullt ut! Kram!
  • nepe
    LFZ82 skrev 2015-11-13 17:55:41 följande:

Hej! Nu har jag läst igenom alla sidorna!! Vilken härlig, stöttande tråd- och grattis till alla plus!

Har precis börjat tempa sen typ en vecka tillbaka. Vi har ett barn sen innan som tog en evighet att tillverka så nu testar vi det här för bättre koll och hoppas att det går en aningen snabbare den här gången :)

Har redan upplevt att det är skitsvårt att tempa rätt med ett barn som vaknar på natten, så svårt att hitta en regelbundenhet! Eller bara komma i håg det öht men det är väl en vanesak hoppas jag.

Har egentligen ingen fråga, ville bara säga hej :)!

Hej och välkommen :)
  • nepe
    glasstoppen skrev 2015-11-14 09:59:43 följande:

Hej!

Jag gör som ni andra, tempar för att försöka bli gravid med vårt första barn. Men är det ingen mer än jag som blir stressad av mätandet? Så fort jag ser en skillnad i tempen eller att den inte "hittar" min ägglossning och den flyttas fram blir jag stressad och tankarna flyger i huvudet att det är fel på mig, har inte ägglossning och blala. Är jag bara nojig eller känner nån som mig? Blir även stressad över ägglossningstesten de vill att man ska ta..

Jag blev stressad, satte klockan varje dag och vaknade med hög puls för att jag var nervös. Doktorn på fertilitetsmottagningen sa att jag skulle sluta tempa bums, så det har jag lyssnat på.
    Jag önskar att jag var lika avslappnad som jag var när jag började tempa, älskar att tempa och få förståelse för kroppen och veta var exakt jag äri cykeln osv..  men nu när jag så gärna vill bli gravid tar tankarna på temperaturerna för stort utrymme i mitt liv.. :/ Inte haft äl på tre månader nu och stresspåslaget är ju inte direkt gynnande :( önskar dig lycka till!! 
  • nepe
    glasstoppen skrev 2015-11-14 13:51:45 följande:
    Herregud, känns som att vi är precis likadana. Haha. Kör du med ägglossningstest nu eller?

För det har jag hört är inte säkert heller.. att de ska vara så krångligt.
    Jag började göra det förra månaden men det gjorde mig också deppig att aldrig få glad gubbe där. Doktorn sa att jag skulle sluta med det också. Vi har fått bekräftat att vi både är "friska" så nu ska vi bara ta det lugnt och ligga på ;D Prova göra samma om du är som jag :P
  • nepe
    Eucalyptus skrev 2016-01-04 17:41:39 följande:

Hej Tjejer!
    Jag har också börjat använda nc och har nu en fråga då jag inte känner att jag riktigt har koll.
    De har nyligen satt ut min ägglossningsdag till 19e jan och jag blir lite fundersam för det låter lite sent? Trodde ägglossningen var ca 14 dagar efter mensens första dag (min mens startade 30/12) 
    Ni får ursäkta om frågan är dum, men försöker sätta mig in hur allt fungerar :)

Det är inget konstigt :) Alla har olika långa cykler, jag brukar ha äl runt dag 23. Lycka till! :)
  • nepe
    atidah skrev 2016-01-05 23:14:07 följande:

Alltså jag blir galen på den nya uppdateringen av NC. Så himla dålig! :((( Flera av mina tempningar och andra anteckningar och data som jag registrerat föll bort efter jag uppdaterade. Så nu är det ett stort glapp i min tempkurva. Har mailat NC två gånger nu utan att få svar. Så irriterande. Och utseendet på appen nu är ju katastrof. Så ful och ologisk. Och när man ska skriva in en egen anteckning så ser man ju inte ens vad man skriver för tangentbordet på mobilen täcker hela anteckningsrutan och det går inte att scrolla ned.. Aarrgh! :((( Är det nån av er som fått in sina förlorade data i appen efter uppdateringen?

Såhär ser min tempkurva ut nu med glappet:

HATAR också uppdateringen. Svårnavigerad och hakar upp sig hela tiden. Jag kan dessutom bara se grafen till juni och inte längre bak i tid än så.. Waaahh
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles