Andrea929 skrev 2022-08-18 13:04:02 följande:
Hej! Ny här och med natural cycles som jag använt nu i lite mer än en månad. Använde en gratisapp tidigare. Har alltid regelbundna cykler på 28-30dagar och tänkte att det skulle gå ganska ?fort? att skaffa barn när man väl bestämt sig ????. Inne på femte månaden nu utan resultat och börjar bli trött alltså.. eller besviken snarare. Det har ju egentligen inte gått jättelång tid men en stor barnlängtan gör att det känns otroligt långdraget.
Jag var så taggad på denna cykel och började äl-testa i tisdags (beräknad äl fredag) och får ett ganska starkt streck men inte starkare än kontrollinjen. Tänker då att LH håller på att öka och kommer vara ännu starkare på ons (igår). Vaknar på ons av en TEMPSTEGRING från 36,15 till 36,71 (sov 3h längre än vanligt). Äl-testet jag tog sen var mycket svagare än innan. Vi lyckades få till sex på eftermiddan sen men det känns som att det kanske var försent. Har beräknad mens nu 2/9 men NC har inte ändrat min bekräftade ägglossning till onsdag än utan tror fortfarande på fredag (ja, förmodligen pga jag har ändrat lite i datan för jag vägrade tro på den tempstegringen. Vi sov i varmt rum och jag hade lång sovmorgon som kanske kan ha påverkat den tempen). Tempen imorse 36,49.
Någon som lyckats bli gravid genom samlag dagen efter äl?? Det sägs ju att ägget kan befruktas 12-24h efter släpp
Det låter som att du missade peaken på ältesten. När hade ni sex innan igår? Det finns en liten chans att bli gravid dagen efter äl, men större dagarna innan 
Gällande att du tog tempen 3 h senare än vanligt lär ha påverkat, dock inte 0,5-0,6 grader. Det finns en bra sida där man kan räkna om sin temp om man tagit den fel tid
https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
Förenklat man man säga att en varje timme fel ger ca 0,1 grad i temp, så tre timmar senare borde ge 0,3 grader lägre, dvs 36,41. Likadant om man tar tempen tidigare, då får man istället lägga på 0,1 grad per timme.
För du in det i NC istället lär den bli mindre förvirrad