• Anonym (Lön)

Högutbildade vad har ni för lön?

Ni som har en högskoleutbildning, vad har ni för lön? Hur länge har ni varit verksamma inom yrket? Hur många år har utbildningen varit?

Jag har lön på 27 500 kr, har en masterexamen (5 år) inom naturvetenskap. Jag har varit anställd i 1 år efter examen.

• Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?
  • gbgumman
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2015-04-03 07:46:09 följande:

Ungefär 20,200 plus tillägg före skatt, efter skatt ungefär 16,000. FM efter fem år på universitet, jobbar på bibliotek. Bibliotekarier har dålig lön och ingen uppskattning i samhället, om vi inte älskade våra jobb så skulle nog inte biblioteken finnas kvar.

Så bittert

Jag tjänar ca 30 000kr på heltid

Också bibliotekarie

Också 5 års utbildning

Får massa uppskattning

Gillar mitt jobb ja men älskar det vet jag inte om jag gör. Jag känner att många vill ha biblioteken kvar.
  • gbgumman
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-03 19:38:32 följande:
    Jag kan ha missuppfattat lönestatistiken också, så en rejäl brasklapp där.
    Nej det har du inte. Som jag uppfattat det verkar spridningen på våra löner vara mellan 25000-32000 för de som inte är chefer.
  • Anonym (Sven)
    bastardized skrev 2015-04-04 00:24:21 följande:

Icke!

Kan vara kul att informera allmogen om att man faktiskt kan stå i rökrutan och börna med Puch Dakotan i plugget och ändå ha råd att röka fina cigarrer senare i livet. Ni högutbildade är oftast förlorare när det kommer till både materiell och faktisk livskvalitet när allt kommer till kritan.

Torra små individer som tror att ni kan imponera med betyg på ett A4..

Pengar är liksom inte allt...Många utbildar sig för att de vill vara just utbildade, vidga sina vyer, förstå mer om livet, samhället, historien, vetenskapen etc samt att man vill umgås med likasinnade, bildade personer. För många är det detta som är livskvalitet, att få arbeta med något man tycker om samt ha mycket fritid, för detta krävs i allmänhet utbildning.

För att svara på frågan, 4-årig naturvetenskaplig utbildning, 20 år i yrket, 40 000 i lön, 7 semesterveckor.
  • Sweet Sofia
    Flashbulb skrev 2015-04-04 05:46:33 följande:

35 000 kr i månaden, bemanningssköterska, Norge

Det var rätt lågt för bemaning även i Norge...
  • Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-03 23:33:38 följande:
    Fast jo. Det kan man. så länge du är medlem är man advokat och har rätt att kalla sig det
    Nu vet jag inte om vi talar förbi varandra, men man får inte vara medlem i samfundet om man inte bedriver advokatverksamhet (dvs att yrkesmässigt tillhandagå allmänheten i rättsliga angelägenheter antingen som anställd hos advokat eller för egen räkning), så antingen som anställd på byrå eller om man driver en egen byrå. Så snart en advokat slutar bedriva advokatverksamhet så måste man begära utträde ur samfundet. 

Skyldighet att utträda

(8 kap. 7 § femte stycket rättegångsbalken jämförd med 49 § första stycket Advokatsamfundets stadgar)

En advokat är skyldig att genast utträda ur Advokatsamfundet om:

5. vederbörande har anställts i stats eller kommuns tjänst eller hos någon annan enskild än advokat,

• Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-04 00:07:46 följande:
    Fast varken domare, åklagare eller kronofogde är advokat... Så med stycket vill du?
    troligen visa att man inte kan vara medlem hur som helst. är du inte anställd hos en advokat eller har en egen byrå så får du inte vara medlem i samfundet. du kan inte vara kvar som medlem bara för att du vill utan det är ganska tydliga krav på när man måste utträda. jobbar man hos en annan arbetsgivare än en byrå så får man inte vara advokat. det är en skyddad titel. 
  • Anonym (Bibliotekschef)

jag tycker också att 20 000 som bibliotekarie låter lågt. Men om det är på en assistentjänst så ok.

Jag är utb bibliotekarie, då 4 år. Har jobbat i 8 år och är nu bibliotekschef på ett litet bibliotek. Lön ca 33500.

• Anonym (?)
    Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-04 08:22:47 följande:

troligen visa att man inte kan vara medlem hur som helst. är du inte anställd hos en advokat eller har en egen byrå så får du inte vara medlem i samfundet. du kan inte vara kvar som medlem bara för att du vill utan det är ganska tydliga krav på när man måste utträda. jobbar man hos en annan arbetsgivare än en byrå så får man inte vara advokat. det är en skyddad titel. 

Enbart advokater får vara medlem....
  • FDB

250 000/mån brutto. Utbildad Flygingenjör och Pilot. 41 år. Arbetar som pilot sedan 15 år tillbaka. Ingångslön 20 000/mån.

• Anonym (Jurist)

Jag har en jur kand (4.5 år) och jobbat 12 år inkl två föräldraledigheter. Jobbar statligt. Lön 40 100 kr.

Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?