Inlägg från: Anonym (bolagsjurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bolagsjurist)

Högutbildade vad har ni för lön?

Har jobbat som advokat i några år och därefter som bolagsjurist. tjänar nu 70 000 i månaden, efter ca 8 år i yrket. 

• Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (Rickard) skrev 2015-04-03 14:29:47 följande:

Riskkapitalist utan vidareutbildning. Lever endast på aktieutdelningen. Har även ärvda pengar och fastighetskapital.

25 år. 

då är du väl inte högutbildad? 
  • Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-03 11:07:44 följande:
    Medlem Advokatsamfundet?
    Det är ju endast då man är advokat :) Jag var det tidigare men inte nu längre. Man kan endast vara medlem i samfundet medan man jobbar på byrå så jag fick begära utträde när jag slutade. Men om jag skulle få för mig att börja jobba på byrå igen så är det bara att ansöka om återinträde.
  • Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-03 21:56:13 följande:
    Nej, man kan vara medlem så länge man är advokat.
    ja men om du inte är medlem så är du inte advokat. och jobbar du inte på en advokatbyrå så kan du inte vara medlem/vara advokat. 
  • Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-03 23:33:38 följande:
    Fast jo. Det kan man. så länge du är medlem är man advokat och har rätt att kalla sig det
    Nu vet jag inte om vi talar förbi varandra, men man får inte vara medlem i samfundet om man inte bedriver advokatverksamhet (dvs att yrkesmässigt tillhandagå allmänheten i rättsliga angelägenheter antingen som anställd hos advokat eller för egen räkning), så antingen som anställd på byrå eller om man driver en egen byrå. Så snart en advokat slutar bedriva advokatverksamhet så måste man begära utträde ur samfundet. 

Skyldighet att utträda

(8 kap. 7 § femte stycket rättegångsbalken jämförd med 49 § första stycket Advokatsamfundets stadgar)

En advokat är skyldig att genast utträda ur Advokatsamfundet om:

5. vederbörande har anställts i stats eller kommuns tjänst eller hos någon annan enskild än advokat,

• Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-04 00:07:46 följande:
    Fast varken domare, åklagare eller kronofogde är advokat... Så med stycket vill du?
    troligen visa att man inte kan vara medlem hur som helst. är du inte anställd hos en advokat eller har en egen byrå så får du inte vara medlem i samfundet. du kan inte vara kvar som medlem bara för att du vill utan det är ganska tydliga krav på när man måste utträda. jobbar man hos en annan arbetsgivare än en byrå så får man inte vara advokat. det är en skyddad titel. 
Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?