• Anonym (Lön)

Högutbildade vad har ni för lön?

Ni som har en högskoleutbildning, vad har ni för lön? Hur länge har ni varit verksamma inom yrket? Hur många år har utbildningen varit?

Jag har lön på 27 500 kr, har en masterexamen (5 år) inom naturvetenskap. Jag har varit anställd i 1 år efter examen.

• Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?
  • Anonym (Systemvetare)

Jag är systemvetare sedan 18 år, jobbar som projektledare. Har ca 50000 kr /månad (varierar mellan ca 47 och 52 beroende på hur mycket jag fakturerar)

• Anonym (Maja)

Har en fil mag. inom humaniora, har jobbat i 15 år och tjänar 27000kr

• Anonym (Systemvetare)
    Anonym (Systemvetare) skrev 2015-04-03 07:56:07 följande:

Jag är systemvetare sedan 18 år, jobbar som projektledare. Har ca 50000 kr /månad (varierar mellan ca 47 och 52 beroende på hur mycket jag fakturerar)

Och min examen var på 4 år (magister)
  • Anonym (Maja)
    Anonym (bibliotekarie) skrev 2015-04-03 07:46:09 följande:

Ungefär 20,200 plus tillägg före skatt, efter skatt ungefär 16,000. FM efter fem år på universitet, jobbar på bibliotek. Bibliotekarier har dålig lön och ingen uppskattning i samhället, om vi inte älskade våra jobb så skulle nog inte biblioteken finnas kvar.

Har du en månadslön på heltid på 20 000 kr, det låter extremt lågt?
  • Anonym (civilingenjör)

5 års civ ing utbildning. Har jobbat ca 6 år (varav ett år föräldraledig) och har en lön på 34500 kr. Ingångslönen låg på 26000. Har bytt jobb en gång.

• Anonym (bolagsjurist)

Har jobbat som advokat i några år och därefter som bolagsjurist. tjänar nu 70 000 i månaden, efter ca 8 år i yrket. 

• Anonym (Politiker)

Jag är moderat politiker i kommunfullmäktige i en större stad i Småland och tjänar i runda slängar 60 000 i månaden, det är en hyfsad lön som räcker till många restaurang- och krogbesök. Jag lär lyckligtvis ändå aldrig bli någon kandidat till Lyxfällan, hehe..

• Anonym (abc)
    Studentpappa skrev 2015-04-03 07:32:45 följande:

Vad är det för speciella villkor?

Jobbar hemifrån 2 heldagar i veckan + att jag sällan är på kontoret mer än 6 timmar de dagar jag är där (jobbar hemma på morgonen eller kväll) 6 veckors semester + en veckas arbetstidsförkortning (dvs 7 veckors semester men bara semesterersättning för 6 veckor). Väldigt fria arbetstider helt enkelt
  • Studentpappa
    Anonym (abc) skrev 2015-04-03 09:09:31 följande:

Jobbar hemifrån 2 heldagar i veckan + att jag sällan är på kontoret mer än 6 timmar de dagar jag är där (jobbar hemma på morgonen eller kväll) 6 veckors semester + en veckas arbetstidsförkortning (dvs 7 veckors semester men bara semesterersättning för 6 veckor). Väldigt fria arbetstider helt enkelt

Skönt, men låt inte det vara ett motiv för att hålla tillbaka din löneutveckling. Jag utgår från att du ändå sköter ditt jobb. Jag är inte mycket för att förhandla bort övertid etc, det går fort att arbeta in en veckas komptid tex.
  • Anonym (bibliotekarie)
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-03 08:05:47 följande:
    Har du en månadslön på heltid på 20 000 kr, det låter extremt lågt?
    Det är extremt lågt.

Jag är kvalificerad bibliotekarie men arbetar som biblioteksfunktionär eftersom det finns extremt få bibliotekarietjänster. Om jag arbetade som bibliotekarie skulle jag ha en tusenlapp extra eller så. Men det finns väldigt få bibliotekarietjänster i hela landet. Bibliotekarier är helt enkelt dyrare för kommunerna.
Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?