• Anonym (Lön)

Högutbildade vad har ni för lön?

Ni som har en högskoleutbildning, vad har ni för lön? Hur länge har ni varit verksamma inom yrket? Hur många år har utbildningen varit?

Jag har lön på 27 500 kr, har en masterexamen (5 år) inom naturvetenskap. Jag har varit anställd i 1 år efter examen.

• Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?
  • Anonym (Trucker)

Jag är industridesigner och har varit det i 8 år drivit ett framgångsrikt företag men hela tiden kännt att jag velat göra något annat så en helomvändning blev det genom att ta lastbilskort och nu är jag till och med egen alltså köpt min egen lastbil och vilket yrke alltså, träffa massa folk prata och dricka kaffe med.

Ångrar mig inte ett dugg då jag fortfarande tar ut 32k i månaden.

• Anonym (Ekonom)

Jag har en ekonomie magister-examen i företagsekonomi med inriktning redovisning och jobbar som Ekonomichef. Jobbat 10 år och tjänar 53 000 kr i månaden.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Syrror???) skrev 2015-04-04 18:20:40 följande:

Men sjuksköterskor äv väl knappast att räkna som högutbildade? Utbildade ja, men inte högutbildade. Inte i min bok iallafall.

Jag själv har en masterexamen i naturvetenskap, ca 10 års arbetslivsrefarenhet och en chefstjänst. Tjänar ca 46 tusen, har sju semesterveckor. Ligger på medelinkomst i yrke (och befattning) och strax över medianen.

Definitionen av högutbildad är ju i denna tråd som man kan läsa i ts - högskoleutbildad. Hon ställer frågan till de "som har en högskoleutbildning".
  • modsey
    Anonym (Maja) skrev 2015-04-05 09:42:52 följande:
    Definitionen av högutbildad är ju i denna tråd som man kan läsa i ts - högskoleutbildad. Hon ställer frågan till de "som har en högskoleutbildning".
    Och sjuksköterskor kan ha både magister och Masterexamen...samt disputera.
    Även om det vanligaste än är att de "bara" ha kandidatexamen
  • Anonym (Lön)

36år kandidat examen, ekonomi -04. Chefsjobb idag inom sälj på globalt företag,

44 500 före skatt.

• Sweet Sofia
    Anonym (Syrror???) skrev 2015-04-04 18:42:53 följande:

Med risk för att vara anal, en kandidat är väl ändå c-nivå, dvs tre terminer + två terminer + praktik? Annars, vilken jävla akademisk inflation!!! I vilket ämne tar en sjuksköterska sin master?

Tycker du själv att din utbildning är lika avancerad (teoretiskt) som en civilingenjörsexamen exempelvis, eller en apotekare? Jag har lite svårt att se det.

En ssk tar master i ett ämne som är relevant till utbildning och yrke, och något som är relevant inom omvårdad.

En sjuksköterska kan även doktorera och då få titel doctor.
  • Sweet Sofia
    Dr Dörr skrev 2015-04-05 21:01:27 följande:

Inget gymnasium. Inga lån. 45 000kr i månaden.

Då är du men andra ord inge högutbildad (har gått högskola/universitet) som ts efterfrågar och som tråden handlar om...
  • Anonym (Syrror???)

Sweet Sofia: men då är man ju inte sjuksyrra utan medicine doktor? (det stavas inte med c även om du tycker att det ser snyggare ut).

Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?