• Sweet Sofia

Högutbildade vad har ni för lön?

Sjuksköterska/sykepleier, 38 000 sek före skatt. Jobbar i kommunen i Norge, 100%. Har förutom sjuksköterske examen även en kandidatexamen i BMA och 30 hp i fristående kurser som är relevant till sjuksköterskeyrket.

• Sweet Sofia
    bastardized skrev 2015-04-04 00:24:21 följande:

Icke!

Kan vara kul att informera allmogen om att man faktiskt kan stå i rökrutan och börna med Puch Dakotan i plugget och ändå ha råd att röka fina cigarrer senare i livet. Ni högutbildade är oftast förlorare när det kommer till både materiell och faktisk livskvalitet när allt kommer till kritan.

Torra små individer som tror att ni kan imponera med betyg på ett A4..

Och du tror inte folk utbildar till något de vill jobba som?

Hade själv aldrig kunnat jobba som sjuksköterska utan utbildning.
  • Sweet Sofia
    bastardized skrev 2015-04-04 00:29:50 följande:

Nej, min erfarenhet är att folk hellre slänger sig med en etablerad och "fin" titel framför ett personligt och innerligt hjärtligt engagemang. Det är yta allt handlar om helt enkelt. 

Undantag finns förstås..

Tja, jag trivs då i mitt yrke, har både bra lön (hög) och bra arbete. Är då verkligen ingen förlorar matriellt eller i livskvalitet.

Jobbar jag fyra-fem extra övertidspass i månaden så är jag samma lön som dig. Men för mig är inte lönen det viktiga utan det vitaste är att jag trivs i mitt yrke och trivs på jobbet.
  • Sweet Sofia
    Flashbulb skrev 2015-04-04 05:46:33 följande:

35 000 kr i månaden, bemanningssköterska, Norge

Det var rätt lågt för bemaning även i Norge...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Syrror???) skrev 2015-04-04 18:42:53 följande:

Med risk för att vara anal, en kandidat är väl ändå c-nivå, dvs tre terminer + två terminer + praktik? Annars, vilken jävla akademisk inflation!!! I vilket ämne tar en sjuksköterska sin master?

Tycker du själv att din utbildning är lika avancerad (teoretiskt) som en civilingenjörsexamen exempelvis, eller en apotekare? Jag har lite svårt att se det.

En ssk tar master i ett ämne som är relevant till utbildning och yrke, och något som är relevant inom omvårdad.

En sjuksköterska kan även doktorera och då få titel doctor.
  • Sweet Sofia
    Dr Dörr skrev 2015-04-05 21:01:27 följande:

Inget gymnasium. Inga lån. 45 000kr i månaden.

Då är du men andra ord inge högutbildad (har gått högskola/universitet) som ts efterfrågar och som tråden handlar om...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Syrror???) skrev 2015-04-05 21:39:45 följande:

Sweet Sofia: men då är man ju inte sjuksyrra utan medicine doktor? (det stavas inte med c även om du tycker att det ser snyggare ut).

Du är ju fortfarande sjuksköterska...
  • Sweet Sofia

Sweet Sofia: men då är man ju inte sjuksyrra utan medicine doktor? (det stavas inte med c även om du tycker att det ser snyggare ut).

Disputersr man som sjuksköterska inom medicinsk institution blir man medicine doktor och disputersr man inom omvårdnad blir man filosofie doktor. Men man är fortfarande sjuksköterska även om man har en doktorstitel.
  • Sweet Sofia

Jag skrev inte med c för att det ska se snyggare ut utan för att min telefon ville stava med c och jag hann posta innan jag upptäckte det. Själv tycker jag inte det ser snyggare ut utan snarare tillgjort.
Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?