• Anonym (Lön)

Högutbildade vad har ni för lön?

Ni som har en högskoleutbildning, vad har ni för lön? Hur länge har ni varit verksamma inom yrket? Hur många år har utbildningen varit?

Jag har lön på 27 500 kr, har en masterexamen (5 år) inom naturvetenskap. Jag har varit anställd i 1 år efter examen.

• Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?
  • Anonym (pia)

grundskola 9 år, egen företagare. Lön 1.000.000-1.300-000

• Anonym (?)
    Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-03 21:52:36 följande:

Det är ju endast då man är advokat :) Jag var det tidigare men inte nu längre. Man kan endast vara medlem i samfundet medan man jobbar på byrå så jag fick begära utträde när jag slutade. Men om jag skulle få för mig att börja jobba på byrå igen så är det bara att ansöka om återinträde.

Nej, man kan vara medlem så länge man är advokat.
  • Mrs Green
    Anonym (pia) skrev 2015-04-03 21:53:06 följande:

grundskola 9 år, egen företagare. Lön 1.000.000-1.300-000

Tveksamt om man är högutbildad efter grundskolan..
  • Anonym (bolagsjurist)
    Anonym (?) skrev 2015-04-03 21:56:13 följande:
    Nej, man kan vara medlem så länge man är advokat.
    ja men om du inte är medlem så är du inte advokat. och jobbar du inte på en advokatbyrå så kan du inte vara medlem/vara advokat. 
  • Anonym (Lärare)

Gymnasielärare, drygt 5 års högskola, jobbat 15 år. Tjänar 37000 i ledningsjobb m personalansvar på privat företag.( Har inte bytt bransch)

• Anonym (?)
    Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-03 23:04:13 följande:

ja men om du inte är medlem så är du inte advokat. och jobbar du inte på en advokatbyrå så kan du inte vara medlem/vara advokat. 

Fast jo. Det kan man. så länge du är medlem är man advokat och har rätt att kalla sig det
  • Paragrafryttaren

Av rättegångsbalken 8 kap 2 § sista st. sista men) framgår följande: "[O]rdinarie domare, allmän åklagare eller kronofogde får inte antas till ledamot. Detsamma gäller den som annars är anställd hos någon annan än advokat, om inte advokatsamfundets styrelse medger undantag. Lag (2008:420)."

Som framgår av sista meningen innebär detta bl.a. att t.ex. en jurist som arbetar på annat än advokatbyrå inte får antas till ledamot av samfundet och följaktligen heller inte kalla sig advokat.

• Anonym (?)
    Paragrafryttaren skrev 2015-04-04 00:02:30 följande:

Av rättegångsbalken 8 kap 2 § sista st. sista men) framgår följande: "[O]rdinarie domare, allmän åklagare eller kronofogde får inte antas till ledamot. Detsamma gäller den som annars är anställd hos någon annan än advokat, om inte advokatsamfundets styrelse medger undantag. Lag (2008:420)."

Som framgår av sista meningen innebär detta bl.a. att t.ex. en jurist som arbetar på annat än advokatbyrå inte får antas till ledamot av samfundet och följaktligen heller inte kalla sig advokat.

Fast varken domare, åklagare eller kronofogde är advokat... Så med stycket vill du?
  • bastardized

Synnerligen outbildad och istället vad man kan kalla en self made man...

Jobbar för ett Danskt konsultföretag och får in 68.000kr efter skatt på mitt lilla konto. Till detta infinner sig en nätt resultatbonus varje år som de sista åren har motsvarat mer än min faktiska lön.

Sug på den plugghästar ;)

Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?