• Anonym (?)

Högutbildade vad har ni för lön?

Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-03 08:39:38 följande:

Har jobbat som advokat i några år och därefter som bolagsjurist. tjänar nu 70 000 i månaden, efter ca 8 år i yrket. 

Medlem Advokatsamfundet?
  • Anonym (?)
    Anonym (abc) skrev 2015-04-03 07:00:36 följande:

Ingångslön på 26, jobbar som projektledare och har prioriterat bra anställningsvillkor framför lön.

Oj, sänker lönen från 45 000 - 26 000 på en minut. . Bra jobbat!
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-04-03 11:08:46 följande:

Oj, sänker lönen från 45 000 - 26 000 på en minut. . Bra jobbat!

Fr0n 45 000 till 26 000
  • Anonym (?)
    Anonym (Politiker) skrev 2015-04-03 08:50:57 följande:

Jag är moderat politiker i kommunfullmäktige i en större stad i Småland och tjänar i runda slängar 60 000 i månaden, det är en hyfsad lön som räcker till många restaurang- och krogbesök. Jag lär lyckligtvis ändå aldrig bli någon kandidat till Lyxfällan, hehe..

Vad har du för utbildning?
  • Anonym (?)
    Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-03 21:52:36 följande:

Det är ju endast då man är advokat :) Jag var det tidigare men inte nu längre. Man kan endast vara medlem i samfundet medan man jobbar på byrå så jag fick begära utträde när jag slutade. Men om jag skulle få för mig att börja jobba på byrå igen så är det bara att ansöka om återinträde.

Nej, man kan vara medlem så länge man är advokat.
  • Anonym (?)
    Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-03 23:04:13 följande:

ja men om du inte är medlem så är du inte advokat. och jobbar du inte på en advokatbyrå så kan du inte vara medlem/vara advokat. 

Fast jo. Det kan man. så länge du är medlem är man advokat och har rätt att kalla sig det
  • Anonym (?)
    Paragrafryttaren skrev 2015-04-04 00:02:30 följande:

Av rättegångsbalken 8 kap 2 § sista st. sista men) framgår följande: "[O]rdinarie domare, allmän åklagare eller kronofogde får inte antas till ledamot. Detsamma gäller den som annars är anställd hos någon annan än advokat, om inte advokatsamfundets styrelse medger undantag. Lag (2008:420)."

Som framgår av sista meningen innebär detta bl.a. att t.ex. en jurist som arbetar på annat än advokatbyrå inte får antas till ledamot av samfundet och följaktligen heller inte kalla sig advokat.

Fast varken domare, åklagare eller kronofogde är advokat... Så med stycket vill du?
  • Anonym (?)
    Anonym (bolagsjurist) skrev 2015-04-04 08:22:47 följande:

troligen visa att man inte kan vara medlem hur som helst. är du inte anställd hos en advokat eller har en egen byrå så får du inte vara medlem i samfundet. du kan inte vara kvar som medlem bara för att du vill utan det är ganska tydliga krav på när man måste utträda. jobbar man hos en annan arbetsgivare än en byrå så får man inte vara advokat. det är en skyddad titel. 

Enbart advokater får vara medlem....
Svar på tråden Högutbildade vad har ni för lön?