• Pescetarian

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Ja, vad lägger ni i barnets påskägg i år?

Då mitt barn inte äter godis, så ligger där istället ett sällskapsspel, ett utomhusspel, en film, fem tärningar (alltid bra att ha), såpbubblor, samt ev. något mer (kommer inte ihåg, haha!). Sedan kommer det att hänga fem stycken öppningsbara påskfigurer i plåt, i en fjäderklädd syrénbuske, med pengar i (mynt - totalt 50 kronor).

Rösta för hur det kommer att bli hemma hos er i år. Kommentera gärna hur det har sett ut hos er under tidigare påskar, eller när ni själva var barn.

BONUSFRÅGA: Vilken högtid är mysigast, tycker du? - Julen eller Påsken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?
  • Pescetarian
    Penida skrev 2015-04-01 22:39:16 följande:

Jag förstår även om det känns främmande för mig med dessa jätteägg och att ge flera presenter på påsk, har bara stött på det på familjeliv tror jag.

Det totala värdet i ägget ligger på omkring 70:-. Så det känns väldigt sunt och fint. ;)

Mitt barn äter liksom inte godis - ingen av oss gör det, därför fylls påskägget givetvis med någonting annat än godis.
  • Alexi
    Snällspiken skrev 2015-04-01 21:41:52 följande:

Nu råkar jag vara rätt restriktiv när det gäller godis generellt, skulle jag vilja säga. Mörk choklad får barnen då och då (själv äter jag det varje dag), men lördagsgodis innebär i vår familj att barnen får välja sju stycken bitar i normal storlek i affären, varken mer eller mindre. Glass får de någon gång i veckan och kakorna bakar helst själva så vi lutar åt det "präktiga" hållet. 

Påsken är en annan sak. Här är det tradition att ge choklad. I alla fall är det ju så i Frankrike, Tyskland o s v. Att ge en lång rad presenter känns väldigt mycket som julafton och sen kan jag tycka att det är trist att varje högtid ska handla om att man spenderar hundratals kronor på ännu fler prylar. 

Jag tycker att det är en jäkla sjukdom i vårt samhälle, att folk köper så oerhört mycket (ursäkta) skit, till sina barn. 

Kan det snarare vara så att barn generellt får proppa i sig väldigt mycket godis i tid och otid så att ett påskägg fullt med just godis inte känns tillräckligt exklusivt? Är det därför man måste toppa med ett berg av plastleksaker made in China?

Det har visst gått inflation i det mesta. 

Vi är också klart restriktiva med godis till vardags. Vi har inte lördagsgodis och våra barn äter inte sötsaker (glass, godis, chips, saft) varje vecka.

Men det gör också att man kan ge lite extra sånt till jul och påsk känner vi, det känns liksom ok att äta betydligt mer en kortare period. I julas fick barnen lite godis var och varannan dag och de fick verkligen känna att nu är det jul och ledighet och gott osv. Sen har de typ ätit godis några gånger sen dess bara.

Så nu har jag köpt minsta sortens påskägg för att kunna fylla det lite mer och därmed ge en känsla av att det verkligen är mycket.

Jag är också fullständigt förbluffad över vad mycket prylar folk trycker ner i påskäggen som framgår av den här tråden. Påskägg har för mig alltid varit godis och inget annat, enda undantaget är små barn som inte äter godis.
  • Alexi
    Pescetarian skrev 2015-04-01 22:48:59 följande:
    Det totala värdet i ägget ligger på omkring 70:-. Så det känns väldigt sunt och fint. ;)

Mitt barn äter liksom inte godis - ingen av oss gör det, därför fylls påskägget givetvis med någonting annat än godis.
    Du gör så klart som du vill. Men oavsett pengavärde så lät det som väldigt mycket prylar. Om nu ditt barn inte råkar gilla godis hade du ju kunnat lägga i något annat gott som just ditt barn gillar i ägget istället, kakor, fina frukter eller vad som nu passar barnet. Det finns ju alternativ till godis som är annat än 14 småprylar. 
  • SandraMariaH

Fyraåringen får en ny bikini med "Sofia den första" en av alla idoler samt en pysselbok med älvor. Min 2,5åring får ett trepack trosor då vi pottränar och en pysselbok för treåringar. Av mormor blev det en peng till spargrisarna som f.ö åker in på sparkontot :)

Här brukar det bli presenter till alla hjärtans dag, påsk och sommar utöver julklappar och födelsedagar.

• FrökenCarlsson

Våra killar 9 o 10 år får godis o nån skraplott lr biobiljett..

Alltid strumpor i påskägget av farmor, mormor brukar vaga "bara" godis..

Lillan 5 mån, får nog ett tomt påskägg av oss i år, slår vad om att hon älskar det! :)

• Pescetarian
    Alexi skrev 2015-04-01 22:53:34 följande:

Vi är också klart restriktiva med godis till vardags. Vi har inte lördagsgodis och våra barn äter inte sötsaker (glass, godis, chips, saft) varje vecka.

Men det gör också att man kan ge lite extra sånt till jul och påsk känner vi, det känns liksom ok att äta betydligt mer en kortare period. I julas fick barnen lite godis var och varannan dag och de fick verkligen känna att nu är det jul och ledighet och gott osv. Sen har de typ ätit godis några gånger sen dess bara.

Så nu har jag köpt minsta sortens påskägg för att kunna fylla det lite mer och därmed ge en känsla av att det verkligen är mycket.

Jag är också fullständigt förbluffad över vad mycket prylar folk trycker ner i påskäggen som framgår av den här tråden. Påskägg har för mig alltid varit godis och inget annat, enda undantaget är små barn som inte äter godis.

Så om man har ett större barn som inte äter godis, då?
    Alexi skrev 2015-04-01 22:55:50 följande:

Du gör så klart som du vill. Men oavsett pengavärde så lät det som väldigt mycket prylar. Om nu ditt barn inte råkar gilla godis hade du ju kunnat lägga i något annat gott som just ditt barn gillar i ägget istället, kakor, fina frukter eller vad som nu passar barnet. Det finns ju alternativ till godis som är annat än 14 småprylar. 

Vi har frukt och bär ständigt liggandes framme här hemma - det är inget exklusivt. Varken jag eller barnet äter något med tillsatt socker i, - och varför skulle det egentligen vara bättre att lägga ner ätbara saker i ägget, än saker som man kan ha glädje av under en längre period?

Det är alltså inga småprylar à la kinderäggstyle. Det är en FILM, ett SÄLLSKAPSSPEL, TÄRNINGAR, SÅPBUBBLOR, samt en UTELEKSAK. Det är rejäla saker som kommer att komma till användning vid flera tillfällen. Sammanlagd summa: cirka 70.

För övrigt är jag trött på att alltid firande alltid går ut på att stoppa något i käften. Eller, så är det ju med allt - även vardagliga möten. Det är alltid "ska vi ses över en FIKA?", "ska vi ses över en KAFFE?".

Nä, att äta är inget exklusivt här hemma. Det hinner vi med ändå under våra vakna timmar.

Dessutom så är "Fia med knuff" skitroligt att spela en regnig och seg dag.
  • lördagsgodis

Jag fick presenter och godis i mina ägg när jag var barn och tycker det är roligt att även ge våra barn det. Jag har heller inget dåligt samvete för miljön i detta avseende eller över att våra barn får lördagsgodis varje lördag!

• Swagger
    Pescetarian skrev 2015-04-01 23:24:09 följande:
    Så om man har ett större barn som inte äter godis, då?

Vi har frukt och bär ständigt liggandes framme här hemma - det är inget exklusivt. Varken jag eller barnet äter något med tillsatt socker i, - och varför skulle det egentligen vara bättre att lägga ner ätbara saker i ägget, än saker som man kan ha glädje av under en längre period?
    Det är alltså inga småprylar à la kinderäggstyle. Det är en FILM, ett SÄLLSKAPSSPEL, TÄRNINGAR, SÅPBUBBLOR, samt en UTELEKSAK. Det är rejäla saker som kommer att komma till användning vid flera tillfällen. Sammanlagd summa: cirka 70.
    För övrigt är jag trött på att alltid firande alltid går ut på att stoppa något i käften. Eller, så är det ju med allt - även vardagliga möten. Det är alltid "ska vi ses över en FIKA?", "ska vi ses över en KAFFE?".
    Nä, att äta är inget exklusivt här hemma. Det hinner vi med ändå under våra vakna timmar.
    Dessutom så är "Fia med knuff" skitroligt att spela en regnig och seg dag.
    Det finns ju mer exklusiva frukter. Har ni alltid alla sorters frukter hemma hos er, cumcats, drakfrukt...? Sedan tror skribenten tog frukt som ett exempel.

Jag förstår att dina barn är ganska små om de får såpbubblor som present. Kommer du fortsätta att ge dina barn "femtioelva" presenetr vid påsk, även när de blir äldre och vill ha/blir bara glada över dyrare saker? Varför kunde det inte räcka med en present?
  • Pescetarian
    Swagger skrev 2015-04-02 03:08:53 följande:

Det finns ju mer exklusiva frukter. Har ni alltid alla sorters frukter hemma hos er, cumcats, drakfrukt...? Sedan tror skribenten tog frukt som ett exempel.

Jag förstår att dina barn är ganska små om de får såpbubblor som present. Kommer du fortsätta att ge dina barn "femtioelva" presenetr vid påsk, även när de blir äldre och vill ha/blir bara glada över dyrare saker? Varför kunde det inte räcka med en present?

Jag har ett barn. Givetvis kommer antalet presenter minska i takt med att priset ökar.

Vad gäller frukt och bär, så har vi väldigt många olika sorters frukter och bär hemma. Så alltså inte enbart de traditionella; banan, äpple, apelsin.

Jag är pescetarian och äter, förutom fisk och skaldjur, väldigt mycket frukt och grönt. Så det faller sig naturligt.
  • LaLola

Mina får enbart godis.
    Ser ingen anledning att stoppa ner något annat.

Åt de inte godis skulle de få något annat ätbart som de gillade.

Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?