• Pescetarian

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Ja, vad lägger ni i barnets påskägg i år?

Då mitt barn inte äter godis, så ligger där istället ett sällskapsspel, ett utomhusspel, en film, fem tärningar (alltid bra att ha), såpbubblor, samt ev. något mer (kommer inte ihåg, haha!). Sedan kommer det att hänga fem stycken öppningsbara påskfigurer i plåt, i en fjäderklädd syrénbuske, med pengar i (mynt - totalt 50 kronor).

Rösta för hur det kommer att bli hemma hos er i år. Kommentera gärna hur det har sett ut hos er under tidigare påskar, eller när ni själva var barn.

BONUSFRÅGA: Vilken högtid är mysigast, tycker du? - Julen eller Påsken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?
  • Alexi
    Pescetarian skrev 2015-04-01 23:24:09 följande:
    Så om man har ett större barn som inte äter godis, då?
    Alexi skrev 2015-04-01 22:55:50 följande:

Du gör så klart som du vill. Men oavsett pengavärde så lät det som väldigt mycket prylar. Om nu ditt barn inte råkar gilla godis hade du ju kunnat lägga i något annat gott som just ditt barn gillar i ägget istället, kakor, fina frukter eller vad som nu passar barnet. Det finns ju alternativ till godis som är annat än 14 småprylar. 

Vi har frukt och bär ständigt liggandes framme här hemma - det är inget exklusivt. Varken jag eller barnet äter något med tillsatt socker i, - och varför skulle det egentligen vara bättre att lägga ner ätbara saker i ägget, än saker som man kan ha glädje av under en längre period?

Det är alltså inga småprylar à la kinderäggstyle. Det är en FILM, ett SÄLLSKAPSSPEL, TÄRNINGAR, SÅPBUBBLOR, samt en UTELEKSAK. Det är rejäla saker som kommer att komma till användning vid flera tillfällen. Sammanlagd summa: cirka 70.

För övrigt är jag trött på att alltid firande alltid går ut på att stoppa något i käften. Eller, så är det ju med allt - även vardagliga möten. Det är alltid "ska vi ses över en FIKA?", "ska vi ses över en KAFFE?".

Nä, att äta är inget exklusivt här hemma. Det hinner vi med ändå under våra vakna timmar.

Dessutom så är "Fia med knuff" skitroligt att spela en regnig och seg dag.
    Jag antar att de allra flesta barn har något som de tycker är extra gott och som de inte äter varje dag eller varje vecka. Sådana saker var det jag menade.

Och jag kan helt hålla med dig om att det är synd att vår tillvaro går ut på ätande så fort man ska fira något. Men egentligen blir det ju samma sak med din typ av presenter, varför ska man få div prylar lite då och då för att det är en speciell dag.

• Påven Johanna

Godis, böcker och en resa till Australien.

• Pescetarian
    Alexi skrev 2015-04-02 07:35:09 följande:

Jag antar att de allra flesta barn har något som de tycker är extra gott och som de inte äter varje dag eller varje vecka. Sådana saker var det jag menade.

Och jag kan helt hålla med dig om att det är synd att vår tillvaro går ut på ätande så fort man ska fira något. Men egentligen blir det ju samma sak med din typ av presenter, varför ska man få div prylar lite då och då för att det är en speciell dag.

Det är skillnad på att få leksaker som uppmuntrar fysisk aktivitet, samt ett spel som uppmuntrar lärdom, än att få godis.

Det mitt barn gillar att äta är majskrokar och popcorn. Både majskrokar och popcorn kommer att finnas i påsk-godisskålarna, så jag ser ingen anledning att lägga ner det i påskägget.

Saken är den att presenterna är menade att funka för både mig och barnet. Jag älskar sällskapsspel, liksom mitt barn gör. Och att vara utomhus med aktivitet är något vi båda uppskattar.

Mitt barn går på förskola endast 15 timmar i veckan. Så vi har väldigt mycket tid tillsammans. Då kan det ju vara trevligt att ha olika saker att göra, inte sant?

Godis, om nått, är HELT onödigt. Det finns inget vettigt i godis what so ever.
  • Modesta

Min tvååring får russin, en äppeljucie och en liten badleksak. Hon äter inte godis än, men jag tycker ändå att det är roligt med ett påskägg.

• Alexi
    Pescetarian skrev 2015-04-02 07:51:27 följande:
    Det är skillnad på att få leksaker som uppmuntrar fysisk aktivitet, samt ett spel som uppmuntrar lärdom, än att få godis.

Det mitt barn gillar att äta är majskrokar och popcorn. Både majskrokar och popcorn kommer att finnas i påsk-godisskålarna, så jag ser ingen anledning att lägga ner det i påskägget.

Saken är den att presenterna är menade att funka för både mig och barnet. Jag älskar sällskapsspel, liksom mitt barn gör. Och att vara utomhus med aktivitet är något vi båda uppskattar.

Mitt barn går på förskola endast 15 timmar i veckan. Så vi har väldigt mycket tid tillsammans. Då kan det ju vara trevligt att ha olika saker att göra, inte sant?

Ok, så ni har påskgodisskålar, då har ni ju gott att äta under påskhelgen, ungefär som alla andra då, fast andra har godis. Jag har lite svårt att se skillnaden. Hade ni inte haft de skålarna hade ju popcorn kunnat vara något att ha i påskägget.  

Jag är helt för saker att göra tillsammans, aktiviteter osv. Vi har mycket spel, pussel, såpbubblor och allt sånt. Så det är inga konstiga grejor att ha hemma!
  • tankfull
    Påven Johanna skrev 2015-04-02 07:42:42 följande:

En resa till Australien? Hur ska du toppa det nästa år?!!
  • Speakers Corner
    Påven Johanna skrev 2015-04-02 07:42:42 följande:

Jag vill ha ett påskägg av dig 
    Byta? Glad
  • Speakers Corner
    Pescetarian skrev 2015-04-02 07:51:27 följande:

Så ditt syfte med tråden var egentligen inte nyfikenhet.
    Utan att racka ner på alla som inte gör samma val som du.
    Trist. 
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Ägg såklart! Hela trädgården blir full av hårdkokta färgglada ägg som barnen också kusiner får leta efter innan påsklunchen.

På kvällen blir det filmen hopp och hemmagjort påskgodis.

Presenter får barnen till jul. Jag vill inte att mina barn kopplar ihop alla högtider med paket paket och paket.

• Pescetarian
    Alexi skrev 2015-04-02 08:48:20 följande:

Ok, så ni har påskgodisskålar, då har ni ju gott att äta under påskhelgen, ungefär som alla andra då, fast andra har godis. Jag har lite svårt att se skillnaden. Hade ni inte haft de skålarna hade ju popcorn kunnat vara något att ha i påskägget.  

Jag är helt för saker att göra tillsammans, aktiviteter osv. Vi har mycket spel, pussel, såpbubblor och allt sånt. Så det är inga konstiga grejor att ha hemma!

Ja, man kan säkert ha popcorn i ett påskägg, men nu väljer jag att inte ha det. Kul att äta upp överraskningen och glädjen!? Nä, bättre att ha något som består.
    Speakers Corner skrev 2015-04-02 09:15:07 följande:

Så ditt syfte med tråden var egentligen inte nyfikenhet.

Utan att racka ner på alla som inte gör samma val som du.

Trist. 

Nej, verkligen inte. Men det är klart att jag går till motattack när folk rackar ner på mitt sätt att göra påsken på.
Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?