• Pescetarian

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Ja, vad lägger ni i barnets påskägg i år?

Då mitt barn inte äter godis, så ligger där istället ett sällskapsspel, ett utomhusspel, en film, fem tärningar (alltid bra att ha), såpbubblor, samt ev. något mer (kommer inte ihåg, haha!). Sedan kommer det att hänga fem stycken öppningsbara påskfigurer i plåt, i en fjäderklädd syrénbuske, med pengar i (mynt - totalt 50 kronor).

Rösta för hur det kommer att bli hemma hos er i år. Kommentera gärna hur det har sett ut hos er under tidigare påskar, eller när ni själva var barn.

BONUSFRÅGA: Vilken högtid är mysigast, tycker du? - Julen eller Påsken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?
  • Pescetarian
    Påven Johanna skrev 2015-04-02 07:42:42 följande:

Godis, böcker och en resa till Australien.

HEJ KOMPIS! Minns du mig!?
  • Harmagedon

Om jag orkar ur sängen före påskafton så kommer mina barn få både godis och någon liten grej i sitt påskägg. De brukar alltid få något nytt klädesplagg till påsk också. Men inte i ägget.

• nozpa
    Penida skrev 2015-04-01 22:43:00 följande:
    Ja, det är samma sak här som sagt.
    Är det något som börjat mer på senare år tro eller vilka påskägg växte ni i tråden upp med?
    I våra var det alltid godis. Förutom ett år då jag inte åt godis, då fick jag strumpor.
    Min mamma har infört påskpresent till barnen då hon inte tycker att dom behöver få påskägg av alla som dom firar påsk med och hon vill gärna ge något. Men det blir nog ett klädesplagg gissar jag på.
    Vi ger godis.
  • Ztella

18 månaders får studsboll, såpbubblor och en ny bil i påskägget

• Spana

En peng och lite godis. 
    Inget överdrivet, men ändå något uppskattat. 

• mammalovis

När jag var barn fick vi var sitt mindre påskägg med godis, varken mer eller mindre. När jag blev sambo gav hans mamma oss ett påskägg ihop med godis, vilket ändå var lite mysigt.

Nu har jag egna barn och sedan min nya sambo kom in i bilden får barnen påskägg av yngsta dotterns farmor. Första åren fick min dotter något klädesplagg, vilket var perfekt. Förra året firade vi påsk vid två tillfällen och då fick 3-åringen två påskägg, ett sånt där genomskinligt med färdigt godis i och ett mindre. Sedan var hon hos sin pappa och träffade farmor och fick ett påskägg där med. Detta var på tok för mycket till ett barn som knappt äter godis. Vi har fortfarande kvar hennes godis sedan påsk och jul förra året, då det trots allt är hennes.
    Hon får godis de helger hon frågar efter det, annars ser vi ingen självklarhet att skapa en godisvana även om vi föräldrar är gottegrisar. För egen del knappt inte alls just nu under graviditeten. Än så länge verkar det innebära att äldsta tösen är ganska måttfull med både kakor och godis. Det var först i helgen som hon kom på att farmor har godis på bänken när de andra pratade om det. Den lilla har redan insett att farmor har kex och blir istoppad kakor, så hon kommer definitivt bli en gottegris som det ser ut nu.

Så för mig har traditionen med påskägg tappat lite av glädjen. I år får 4-åringen lite nya pärlor, då de gamla börjar tryta och snart 2-åringen får 4 träfigurer är det tänkt. Kanske åker det med såpbubblor också, då det fanns två för 10 kr. Totalt 40 kr per barn.

• Batmamba

Hur mycket godis lägger ni i? Vår fyraåring får 8 godisbitar, vilket är vad hon får på lördagarna också. Är det ett genomsnittspåskägg för små barn?

• Pescetarian
    Batmamba skrev 2015-04-02 16:07:52 följande:

Hur mycket godis lägger ni i? Vår fyraåring får 8 godisbitar, vilket är vad hon får på lördagarna också. Är det ett genomsnittspåskägg för små barn?

Vi äter ju som sagt inte godis i den här familjen, så jag är inte säker på vad "en godisbit" är för något?

Är det en bit ur någon av lösviktslådorna, eller är det typ en liten Japp, ett kinderägg, en klubba, en nötkräm, osv?
Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?