Snällspiken skrev 2015-04-01 21:41:52 följande:
Nu råkar jag vara rätt restriktiv när det gäller godis generellt, skulle jag vilja säga. Mörk choklad får barnen då och då (själv äter jag det varje dag), men lördagsgodis innebär i vår familj att barnen får välja sju stycken bitar i normal storlek i affären, varken mer eller mindre. Glass får de någon gång i veckan och kakorna bakar helst själva så vi lutar åt det "präktiga" hållet.
Påsken är en annan sak. Här är det tradition att ge choklad. I alla fall är det ju så i Frankrike, Tyskland o s v. Att ge en lång rad presenter känns väldigt mycket som julafton och sen kan jag tycka att det är trist att varje högtid ska handla om att man spenderar hundratals kronor på ännu fler prylar.
Jag tycker att det är en jäkla sjukdom i vårt samhälle, att folk köper så oerhört mycket (ursäkta) skit, till sina barn.
Kan det snarare vara så att barn generellt får proppa i sig väldigt mycket godis i tid och otid så att ett påskägg fullt med just godis inte känns tillräckligt exklusivt? Är det därför man måste toppa med ett berg av plastleksaker made in China?
Det har visst gått inflation i det mesta.
Jag håller med dig! Och jag tycker inte alls att er familj verkar präktig, utan snarare sund.
När jag var barn fick vi ett litet påskägg med godis, sen ritade vi påskbrev och gick runt och gav till folk. Nu ska plötsligt barnen ha en massa prylar istället. Vad hände?
Jag vill då inte att vår son ska dränkas i en massa prylar, bli blasé och lära sig att "slit-och-släng" är normalt.