• Pescetarian

Vad lägger du i ditt barns påskägg?

Ja, vad lägger ni i barnets påskägg i år?

Då mitt barn inte äter godis, så ligger där istället ett sällskapsspel, ett utomhusspel, en film, fem tärningar (alltid bra att ha), såpbubblor, samt ev. något mer (kommer inte ihåg, haha!). Sedan kommer det att hänga fem stycken öppningsbara påskfigurer i plåt, i en fjäderklädd syrénbuske, med pengar i (mynt - totalt 50 kronor).

Rösta för hur det kommer att bli hemma hos er i år. Kommentera gärna hur det har sett ut hos er under tidigare påskar, eller när ni själva var barn.

BONUSFRÅGA: Vilken högtid är mysigast, tycker du? - Julen eller Påsken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?
  • Speakers Corner

Trots att mina barn är vuxna vill dom gärna ha påskägg det är en tradition.
    Men nu blir det lyxgodis, handgjorda praliner ekologiska karameller och sånt.
    Samt te förstås, får inte glömma te det är det viktigaste. 

Valet mellan jul och påsk är enkelt, julen vinner all time high. 

• lördagsgodis

Vi ger ett ägg med godis en chokladkanin var och så får dom egna trädgårdshandskar och varsin kratta,spade mm. Sen har jag virkat lite kycklingar åt dom och så får dom varsin biobiljett och lite pengar att köpa popcorn för då. Jag gillar påsken bättre än julen

• anyXX

Jag tycker påsken är härlig för den är så avslappad och kravlös. Det finns traditioner men man kan lika gärna skapa nya. Så är det för oss iaf. 

Barnen kommer få leta små chokladägg i trädgården (en önskning från dem) och så får de varsin liten sak. Lillebror får en liten legogrej och såpbubblor och storasyster lite lera och såpbubblor. Jag gillar presenter men vill inte att det ska gå till överdrift. De har precis fyllt år dessutom.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Snällspiken

Oj, vad mycket prylar ni ger era barn! Jag trodde att påskägg var lika med godis men så icke, tydligen... 

En undran: Har ni problem med att barnrummen är belamrade med prylar? Eller är det tvärtom: Barnen har för lite saker, därför använder ni varje upptänkligt tillfälle till att fylla på?

• Pescetarian
    Snällspiken skrev 2015-04-01 21:13:55 följande:

Oj, vad mycket prylar ni ger era barn! Jag trodde att påskägg var lika med godis men så icke, tydligen... 

En undran: Har ni problem med att barnrummen är belamrade med prylar? Eller är det tvärtom: Barnen har för lite saker, därför använder ni varje upptänkligt tillfälle till att fylla på?

Det får plats.

Det röjs ju ut då och då. Saker som går sönder, saker som inte leks med längre, osv.

Leksaker, spel och pengar är bra mycket bättre än ett ägg fullt med godis, anser jag då.
  • Snällspiken

Nu råkar jag vara rätt restriktiv när det gäller godis generellt, skulle jag vilja säga. Mörk choklad får barnen då och då (själv äter jag det varje dag), men lördagsgodis innebär i vår familj att barnen får välja sju stycken bitar i normal storlek i affären, varken mer eller mindre. Glass får de någon gång i veckan och kakorna bakar helst själva så vi lutar åt det "präktiga" hållet. 

Påsken är en annan sak. Här är det tradition att ge choklad. I alla fall är det ju så i Frankrike, Tyskland o s v. Att ge en lång rad presenter känns väldigt mycket som julafton och sen kan jag tycka att det är trist att varje högtid ska handla om att man spenderar hundratals kronor på ännu fler prylar. 

Jag tycker att det är en jäkla sjukdom i vårt samhälle, att folk köper så oerhört mycket (ursäkta) skit, till sina barn. 

Kan det snarare vara så att barn generellt får proppa i sig väldigt mycket godis i tid och otid så att ett påskägg fullt med just godis inte känns tillräckligt exklusivt? Är det därför man måste toppa med ett berg av plastleksaker made in China?

Det har visst gått inflation i det mesta. 

• Natulcien
    nordanvind skrev 2015-04-01 19:51:27 följande:
    Vad menar du. Om mantel lär barnen simma så kommer dom ju drunkna. Ren barnmisshandel . Fy på dig.
    Nä, mantlar är inte så bra att använda vid simträning. Det har du rätt i...
  • Natulcien
    Snällspiken skrev 2015-04-01 21:41:52 följande:

Nu råkar jag vara rätt restriktiv när det gäller godis generellt, skulle jag vilja säga. Mörk choklad får barnen då och då (själv äter jag det varje dag), men lördagsgodis innebär i vår familj att barnen får välja sju stycken bitar i normal storlek i affären, varken mer eller mindre. Glass får de någon gång i veckan och kakorna bakar helst själva så vi lutar åt det "präktiga" hållet. 

Påsken är en annan sak. Här är det tradition att ge choklad. I alla fall är det ju så i Frankrike, Tyskland o s v. Att ge en lång rad presenter känns väldigt mycket som julafton och sen kan jag tycka att det är trist att varje högtid ska handla om att man spenderar hundratals kronor på ännu fler prylar. 

Jag tycker att det är en jäkla sjukdom i vårt samhälle, att folk köper så oerhört mycket (ursäkta) skit, till sina barn. 

Kan det snarare vara så att barn generellt får proppa i sig väldigt mycket godis i tid och otid så att ett påskägg fullt med just godis inte känns tillräckligt exklusivt? Är det därför man måste toppa med ett berg av plastleksaker made in China?

Det har visst gått inflation i det mesta. 

Jag håller med dig! Och jag tycker inte alls att er familj verkar präktig, utan snarare sund.
    När jag var barn fick vi ett litet påskägg med godis, sen ritade vi påskbrev och gick runt och gav till folk. Nu ska plötsligt barnen ha en massa prylar istället. Vad hände?
    Jag vill då inte att vår son ska dränkas i en massa prylar, bli blasé och lära sig att "slit-och-släng" är normalt.
  • Penida
    Pescetarian skrev 2015-04-01 05:08:46 följande:
    Mitt barn hade fått ett mindre ägg om det innehöll godis. Nu äter ju inte barnet godis, varför ägget således är större för att kunna rymma mer skrymmande saker.

Nästa år blir det nog det största ägget, då jag i år inte fick plats med allt. Jag hade nämligen även tänkt lägga ner en pysselbok om siffror ("skriv, sudda, lär"), men det får bli ett paket istället.

Det totala priset på allting som ligger i påskägget, hamnar på omkring 70:-. Helt okej. Det är en film (3 för 99:- så cirka 30 kr.), en utomhusleksak för 20:-, såpbubblor för 5:-, tärningar för 5:-, samt ett Fia-med-knuff spel för typ 10:-.
    Jag förstår även om det känns främmande för mig med dessa jätteägg och att ge flera presenter på påsk, har bara stött på det på familjeliv tror jag.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Natulcien skrev 2015-04-01 09:42:46 följande:
    Japp, alla är olika. Jag har bara inte stött på den här massiva presentutdelningen som jag läser om i tråden här. De flesta jag känner ger nåt litet ägg med lite godis eller en leksak i.
    Ja, det är samma sak här som sagt.
    Är det något som börjat mer på senare år tro eller vilka påskägg växte ni i tråden upp med?
    Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Vad lägger du i ditt barns påskägg?