-
Men du anser ändå att listan är pålitlig, trovärdig och objektivt betydelsefull i att peka ut antisemitism/antisemister?KillBill skrev 2017-01-02 17:54:50 följande:Jag tycker också att det är märkligt att ha en lista som kombinerar kritik mot Israel med antisemitism.
-
Jag tycker det du skriver är motsägelsefullt.KillBill skrev 2017-01-03 15:20:55 följande:
Jag tycker som jag sagt att det är mycket märkligt att skapa en lista som blandar antisemitiska handlingar med kritik mot Israel men jag har inte funnit någon i listan som varken har gjort sig skyldig till en antisemitisk handling eller som har riktat kritik mot Israel så sett till detta så är listan pålitlig och trovärdig. Man måste värdera anledningen till att någon befinner sig på listan. Jag tycker exempelvis inte att FN, Barack Obama eller Margot Wallström, som bara har kritiserat Israel, har något att skämmas över medan det är mer bekymmersamt för dem som i likhet med Björn Söder har hamnat på listan pga. av antisemitism.
-
Skattesmäll väntar miljoner bilister
En miljon hushåll i Sverige får betala 5500 kronor mer i bensinskatt mellan 2016 och 2018, enligt en undersökning från Skattebetalarna.
? Det här drabbar folk som inte har några alternativ, säger Christian Ekström, vd på Skattebetalarna.
www.expressen.se/dinapengar/sparande/skattesmall-vantar-miljoner-bilister/
-
Försvaret får inga extrapengar
När regeringen slår dövörat till för allianskrav på mer resurser till försvaret är det samtidigt en påfrestning på fempartiuppgörelsen. Om den spricker ger försvarsminister Peter Hultqvist sin statsminister en ovälkommen present till nästa valrörelse.
www.di.se/nyheter/forsvaret-far-inga-extrapengar/
-
Problemet är lagringen av elenergin. Idag har man kommit rätt långt i den utvecklingen, men de senaste generationerna av batterierna är resurskrävande och man ha börjat räkna på naturens tillgångar av de ämnen man behöver och det ser inte bra ut för framtiden.Världsmedborgare skrev 2017-01-05 14:00:25 följande:Först, varför köra värmen med elen? Det fungerar alldeles utmärkt med en enkel diesel eller bensinvärmare, går förstås även med en värmepump så får du både värme och kyla..
Men upplysningsvis så forskas det mycket på det du nämner, har bl.a en bekant från Pakistan som gör just det på universitet i Tyskland.
Sen kan vi jmf el mot bilar med förbränningsmotor och dess utveckling över tid.
Eg har inget hänt på över 100 år med förbränningsmotorn, samma enkla teknik, bara förfinad, medans elbilens utveckling har gått tokfort på bara några få år, så nu är inte ens räckvidd nåt problem längre.
T.ex Opel Ampéra har 500 km räckvidd, så den kan du lungt räkna med kan köras 25 mil utan att snåla med gasandet.
Det körs tung el-lastbil på försökssträckor, och utvecklingen där lär bli i kombination med tåg och lastbil förbränningsmotorn i första steget.
2000kg är inga problem, herregud jag körde eltruckar med långt högre vikt för 20-30 år sen, och elbussar har ju funnits länge det med.
Men nu är det i 1:a hand personbilar som kommer att utvecklas, sen kommer den tekniken att alltmer överföras till tyngre och tyngre fordon.
Och vem vill köra annat än elbil i framtiden, mer än för att det är roligt och som en hobby, när vi själva kommer att "gratis" kunna tillverka vår egen energi till allt vi behöver.
Ge elen och produktion med solenergi 10 år till, så kommer den att vara dominerande, redan nu är solenergi lika billigt som kol, och kostnaden sjunker fortfarande fort.
Din jämförelse med el-truck har vissa brister. El-truckar används främst inomhus på släta golv med hårda hjul i 10-15 km/h (samma med tåg, rakt, slätt, låg friktion), förhållandena på väg är helt annorlunda. . -
Ska folk och företag ha olika bilar beroende på om det är lång eller kort sträcka som ska köras? Det låter dyrt.nattuw skrev 2017-01-05 18:56:47 följande:Det flesta resor med bil är kortare pendlingsresor så det är inte omöjligt att elbilar kommer att kunna slå igenom även om de har kortare räckvidd än motsvarande bensinbil. Troligen kommer det största problemet för elbilens genombrott inte att var dess tillkortakommanden som fordon utan oförmågan att locka köpare utanför den grupp som har råd/är beredd att betala extra för ett renare samvete.
Men elbilen är fortfarande en miljömässig återvändsgränd. Vad som behövs är ett nytt sätt att tänka och inte bara mer av samma. -
Miljömässigt bättre alternativ har ju länge varit på g men industrin och till viss del även samhället har inte klarat att uppfylla högst väsentliga krav för konsumenten...
-Pris
-Funktion
-Tillgänglighet
detta gäller både fordon och bränsle/energikälla -
Nja, fartyg har sin egen el-produktion och bär med sig bränslet för det (diesel) och alla transportsätt har inte lika förhållanden.Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:04:38 följande:Mitt påstående var att vikt inte är nåt problem för el, kom ihåg att de största farkosterna faktiskt drivs med el, allt från isbrytare, tåg och jättelika fartyg.
Tåg och fartyg går med relativt jämn fart långa sträckor, utan kraftiga uppförsbackar, korsningar och skarpa kurvor.
Tåg har dessutom en betydligt lägre friktion än motsvarande trafik på vanlig väg.
Tåg har antingen sin el-försörjning via ledning eller egen produktion med förbränningsmotor.
Ingen av dessa behöver alltså lagra stora mängder el-energi flör att transporten ska fungera och de är relativt energisnåla i förhållande till vikt och sträcka jämfört med lastbil.Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:04:38 följande:Ja det är lagringen av elen som ännu är ett problem inom vissa områden.
Men sätter du in det i ett utvecklingsperspektiv tillsammans med vilka ekonomiska resurser som tillförts i jmf med andra bränslen, så är det inte svårt att se vilka enorma framsteg som gjorts, när nu utvecklingen av elproduktion och lagringsmöjligheter fått resurser för att kunna hävda sig mot t.ex oljan och kolet.
Jag är så övertygad om att vi på bara några årtionden kommer att få se en fullkomligt explosionsartad utveckling, av elproduktion och lagringen av densamma, att jag slår vad med mitt liv och allt jag äger och har, att jag kommer att få rätt.
Elbilarna slukar sällsynta ämnen
www.nyteknik.se/fordon/elbilarna-slukar-sallsynta-amnen-6420550
Råvarorna som kan ta slut
www.alltomvetenskap.se/nyheter/ravarorna-som-kan-ta-slut
-
Mmm...den artikeln gäller motorn, men i de artiklar jag länkar till tas även batteri och andra komponenter upp.FDFMGA skrev 2017-01-07 15:04:52 följande:Om du läägger till sex år och flyttar till 2016 kan du läsa en artikel från samma tidskrift vars artikel från 2010 du länkade till.
www.nyteknik.se/fordon/elbilsmagnet-fri-fran-sallsynta-metaller-6592175 -
Regeringens dråpslag mot barn och ungaCivilsamhället. Ni bad om hjälp och flera hundra kårer öppnade upp sina lokaler som temporära boenden under flyktinghösten 2015. Över 60 kårer har verksamhet för ensamkommande, i Södertälje har 14 syrisk-ortodoxa kårer startats. Vi vill och kan göra ännu mer. Men regeringens löften höll inte ? scouternas organisationsbidrag har nu sänkts med två miljoner kronor. Ett dråpslag mot ett civilsamhälle som tar ansvar för 45 000 barn och unga.
www.dagenssamhalle.se/debatt/regeringens-drapslag-mot-barn-och-unga-30605