Har du förtroende för regeringen?
Nej , jag tror inte på 'naturens ädla vildar'
Människor är sociala varelser, det är en del av vår psykologi. Sen formas vi av de erfarenheter vi tar med oss, de paradigm som våra vårdnadshavare och umgänge formar i oss. De medfödda förmågorna formas av livet som det kommer till oss och så som vi kan möta det..
Ebba är formad av sitt kristna symboliska universum, så det är inte konstigt att hon tror att det är därifrån hon får eller tar sina värdegrunder.
Det betyder inte att hennes paradigm är det som gett kvinnorna sexuell frihet. Det är snarare p-piller och abort som gjort det än den kristna värdegrunden, vad det nu är så den finns i så många olika skepnader.
De byggstenar du pratar om är det som kallas paradigm eller symboliska universum. Det är också dessa personliga paradigm som skiljer på vilka känslor olika sinnesrörelser ger. Skillnaden skrivs så bra på engelska, emotions och feelings.
Nu vill jag inte vara för off-topic så jag gör det kort.
Efter att barn lärt sig läsa, knäckt koden, så slutar det aldrig läsa, all text som var ett mysterium tidigare läses automatiskt, tyst eller högt.
Menar du att detta inte kunde ske tidigare, att det skett en mental evolution, eller kulturell revolution så att det tysta läsandet möjliggjorde? Är det möjligt att den skrivna texten har brukats i olika sammanhang genom tiderna och därför har det funnit olika traditioner med högläsning eller inte.
Få se nu.. Första goglingen sätter högläsning vs tyst läsning I ett kulturellt sammanhang, inget annat än teknik som möjliggör en ny kulturell möjlighet.. Ingen konceptualisering annat än att text inte enbart handlar om att förmedla religion eller heliga skrifter. Tekniska framsteg gör att text blir tillgänglig för andra producenter och konsumenter.
fof.se/textruta/fran-hoglasning-till-tyst-lasning
Du pratar om symbolspråk som i olika perspektiv -differenser i perceptuella top-down processer - medan jag pratar om 1.) den totala avsaknaden av symbolspråk/koncept, lika blankt som medvetandet innan vi föddes, kring någonting som exempelvis avsaknaden till levande varelser och om 2.) när sådan avsaknad fylls med ett symbolspråk/konceptualliseras, som när exempelvis människor började läsa tyst.
Du pratar om att formas av erfarenheter. Jag pratar om fenomen som när exempelvis Sydamerikas urbefolkning inte kunde erfara spanjorernas skepp överhuvudtaget.
När jag skrev "Draws a total blank." så menar jag inte "Draws something else." utan ordagrant.
Ja, jag menar mental evolution (dock inte mental revolution) - hence perceptuell evolutionspsykologi.
Ska ordna träffsäkra sökord när jag har kommit hem och kan (läs till: samt orkar) bläddra efter sådant i studielitteraturen.