Padirac skrev 2019-05-12 21:04:48 följande:
Då misstolkade jag dig - vad SDs essensialism handlar om enligt din uppfattning låter spännande att få höra
Klipper bort citatet från SDs program då jag redan tidigare citerat just detta inlägg och fetar dina ord om essens / kvinnor/ män - vad du menade med detta är också spännande att få höra.
Digestive skrev 2019-05-12 17:49:07 följande:
-----
Om vi bortser från exemplen så undrar jag hur man hade kunnat uttrycka sig annorlunda om människan med utgång i essentialism. Förslag på det?
Annars så är det ingen hemlighet att SD utgår från att det finns en essentiell skillnad mellan gruppen män och kvinnor, exempelvis, vilket en del av forskningen även stödjer (det är dock en debatt i sig).
Det blir svårt att vara essentialistisk om man inte kan uttrycka essentialism... utan att det hanteras som rasism.
Som sagt - du länkade till ett halvt dygns 'videomaterial' för att hävda din ståndpunkt och nu kritiseras jag för att hänvisa till dem.
Hederligt av den som postade länkarna?
I den video jag tittade på visade HB en sida som han inte visar på twitter i alla fall. I diskussionen med SD-anhängaren så är HB saklig, argumenterar ärligt. För han vill vinna över dem till sig och till M. På Twitterhar HB en ton som går ut på att peronligt misskreditera alla som är mot hans vurm för att vinna över SD-anhängare. Hederligt? Effektivt? Han fick sparken ur styrelsen och bads knipa på twitter etc.
Jag siktar inte på den korta vinsten, det har jag aldrig gjort. En vinst betyder inget för hela slaget, men uppriktigt skulle jag gilla om MKs profetia om 'Segra eller dö' skulle så igenom. Segra kan SD inte göra, det finns för mycket som belastar dem och som fortfarande är aktivt.
Så, gräver vi vidare i vad SD menar med essenser? Det verkar lite absurt att hänvisa till män/kvinnor i fråga om SDs essensialism - det pratat om olika kulturer.
OCh så vad det där andra spåret, eller tredje då, det smo handlar om vad Sd dkriver om stat och nationer i sitt program , det som du besvarade med ett inlägg om folkgrupper
Ja, exempelvis Paula Bieler (SD) har fört särartsfeministisk politik å partiets vägnar i riksdagen och som partiets jämställdhetspolitiska talesperson... i över fem år. Inte heller visar de några tecken på att ha bytt riktning på sin ideologiska jämställdhetspolitik.
Jag länkade till videoklippen för att visa upp lite av den folkmedian som Hanif Bali (M) har rört sig i...
jag bad ingen att finna en nål i den höstacken eller att ens se på något av videoklippen - inget innehåll i klippen var överhuvudtaget uppe för diskussion. Nu gör du det igen men det kanske är för svårt att låta bli.
Effektivt? Ja. Hederligt? Nja. Det är dock bra i allmänhet om han vinner över röster från SD (iallafall i min mening) men det ska såklart och allra helst ske på hederliga grunder...
Det står ingenting om kulturer i det avsnittet av SD:s principprogram som handlar om människans beskaffenhet. Rubriken är "Sverigedemokraterna och människan".
Under samma rubrik finner vi även följande i avseendet kvinnor och män:
"
I ett samhälle där människorna är fria att själva forma sina liv kommer dessa skillnader med största sannolikhet att leda till olikheter i preferenser, beteende och livsval. Att det finns olikheter i hur de flesta män och de flesta kvinnor väljer att leva sina liv behöver således inte vara ett problem, ett utslag av diskriminering eller resultatet av en förtryckande könsmaktsordning."
Med visst använder de ordet
essen väldigt vagt i allmänhet. Det går att placera in näst intill vad som helst under begreppet så som det används - om vi bortser från att exemplen och övrig text möjligtvis är potentiella hänvisningar till det som åsyftas - frågan är bara om det
värsta tänkbara är det som ska tillämpas.