Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-04-10 06:47:40 följande:

Enligt tidningen ETC samlades i fredags ett internationellt nätverk av amerikanska högerkristna, abortståndare och ultrakonservativa politiker i Bogotá, Colombia. Ordföranden har hyllat fascism och en ledamot pekade i sitt tal ut finansmannen George Soros som fienden. Adaktusson var en av huvudtalarna..

Om detta stämmer så bör Adaktusson möta samma öde och samma kritik som Mehmet Kaplan mötte när han hade varit på middag med medlemmar ur Grå Vargarna eller hur?

Tycker att man kan gräva djupare i saken när sådant här uppdagas. Det blir dock en aning fel när man jämför ett internationellt möte för konservativa - vars besökare kan bestå av både det ena och det andra - med en personlig middag tillsammans med Grå Vargarna.

Annars så tror jag att vederbörande varken är fascist eller antisemit men att han verkar vara tveksam till exempelvis fri abort och homoäktenskap är inte riktigt en nyhet. Det är dock ovidkommande med KD:s internpolitik - det är inte riktigt ett parti som kan styras av en sluten cirkel likt SD eller av LO-pampars intressen likt S. Men jag kan förstå oron om man har vant sig med mindre...

Älskar dock rubriken på Aftonbladets artikel! Skrattande "Adaktussons hatmöte avslöjar KD" Haha... jag dör. Herr Daniel Swedin får nog lugna ner sig en smula men jag förstår om det kliar väl lite extra i fingrarna när det går decennier mellan potentiella KD-skandaler. Jag hade inte förunnat en fågelskådare stora gester heller om en alpseglare väl flyger förbi kikargluggen...
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-12 07:36:30 följande:

Om jag minns rätt så var Mehmet Kaplan inbjuden av en turkisk företagarförening till en stor middag och bland gästerna fanns företrädare för Grå vargarna. Mehmet Kaplan har i efterhand ursäktat sig med att han inte visste vilka andra som också inbjudna till middagen och att den företagarförening som han blev inbjuden av var legitim.

Lars Adaktusson deltog aktivt i högerextrema och kristna nätverket Political network for values möte i Colombias huvudstad Bogotá Nätverket har bla som mål att utbyta strategier och idéer för hur man bäst slår tillbaka hoten mot kärnfamiljen (bl.a. bekämpar samkönade äktenskap) och hur man bäst bekämpar liberal abortlagstiftning. Nätverket har bl.a. rödlistat Sverige eftersom vi tillåter abort. Det är känt att ledaren för nätverket Jaime Mayor Oreja har hyllat fascisten Franco och andra deltagare har markerat sitt hat mot homosexuella och sitt hat mot den judiska affärsmannen George Soros som enligt en mötesdeltagare är en av organisationens huvudfiender

Jag anser att det fanns fog för att rikta allvarlig kritik mot Mehmet Kaplan för att han inte lämnande mötet när olämpliga middagsgäster dök upp. Jag anser också att allvarlig kritik bör riktas mot Lars Adaktusson för att han koopererar med kristen högerextremism.  

Det är möjligt att det var så men precis som i det aktuella fallet vore det betydligt mer intressant att veta hur Mehmet Kaplan står än att få reda på vilka middagssällskap han rör sig/hamnar i. Varför journalister gärna får gräva mer i sådana här fenomen istället för att göra halt så fort lukten av sensation har nått näsborren.

Suck. Lars Adaktusson är ordförande i vänskapsförbundet Sverige-Israel. Du ska nog se att det på andra sidan finns en BillKill som markerar lika bryskt mot att Israel-vänliga figurer var på mötet och fick vara huvudtalare till råga på allt. Vad ni båda har gemensamt är "Guilt by Association"-resonemang som saknar rim och reson.

Varför gör du inte slag i sak och kritiserar mer progressiva KD-medlemmar för att de inte tar avstånd från ett parti som har tydliga element av det du kallar för kristen högerextremism? Finns absolut ingenting i ditt resonerande som hindrar sådana utfall, tvärt om så borde de sådana utfall premieras därefter - men jag antar att det blir lite väl tydligt hur problematiska sådana resonemang är då.

Politik handlar inte uteslutande om att sätta sig i en båt som man anser ror åt rätt håll - då har man förväxlat en politikers uppgift och sits med sin egen som väljare. Politik handlar också om att förändra och att vara medlem i ett parti samt medverka vid politiska möten är de bästa plattformarna som existerar för förändringar.
    Du ska vara glad för att de flesta som arbetar med politik inte resonerar som du gör eller viker sig för sådana resonemang, hade våra politiker betett sig på det viset så skulle S fortfarande ha tvångssteriliseringar i sitt partiprogram och KD hade inte alls varit dagens ypperliga alternativ till SD.

Vill du ha politiker som gör avkall på sitt inflytande så fort oönskade element påträffas i deras närhet eller vill du ha politiker som står stadigt i sin övertygelse samt handlingskraft och därmed inte lämnar varenda sjösatt båt som har läckor? Du kan inte få både och.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-12 16:03:57 följande:

Nyss försökte du få det till att händelsen med Mehmet Kaplan var mer suspekt än händelsen med Lars Adaktusson men när du får information om att så kanske inte var fallet så ändrar du dig och hävdar i stället i politiker måste kunna liera sig med alla typer av individer även klandervärda..

Det ör en ny uppgift att socialdemokraterna har haft tvångssteriliseringar inskrivet i sitt partiprogram. Jag ser fram mot att läsa mer om detta och ber dig ange källan för påståendet.

Nejdå, jag skrev "Tycker att man kan gräva djupare i saken när sådant här uppdagas." vilket gäller i båda fallen och att fallen inte kunde likställas med varandra.

Ah, det är bättre att du skiljer på nu- och dåtid. Och S hade givetvis haft kvar tvångssteriliseringar i sitt partiprogram om oliktänkande socialdemokrater hade markerat saken genom att ta avstånd från partiet - någon måste nämligen förändra ett parti.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-12 17:30:26 följande:

Vad menar du med haft kvar i sitt partiprogram? Jag har inte hört talas om att det har funnits i något partiprogram. Vad har du för källa för ditt påstående?

Min poäng är inte att få S i dålig dager utan det var ett sätt att uttrycka min poäng på - att partier inte kan förändras om de som vill förändra tar avstånd från dem. Det samma kan alltså sägas om KD/alla partier liksom politiska möten likt det aktuella. Politiska plattformar är av vikt.

Att det stod skrivet i S partiprogram tog jag för givet. Är det felaktigt så se saken som korrigerad, det är av minsta betydelse för min poäng.

Nu är det upp till KD att bedöma saken men varför skulle en konservativ utrikespolitiker inte närvara vid ett av världens största konvent för konservativ politik och hålla tal om religionsfrihet? Om det är som du säger - ett tillhåll för antisemiter och fascister - så var det både nyttigt och modigt av vederbörande att ställa sig vid talarstolen som 1.) en offentlig Israel-vän och 2.) tala om folkfrihet.

Vart hade ett sådant tal ha gjort mer nytta, här hemma i Sverige framför egen kör?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-12 19:09:35 följande:

Tog du för givet att KD hade en skrivning i sitt partiprogram om att transsexuella måste tvångssteriliseras? Det var faktiskt  ett krav som KD drev  fram till år 2013.

För det första var det 2012 och för det andra är jag inte ett dugg imponerad över att S var tio år före med någon enskilda motion i sak och först med Lars Ohly 2007 kan sägas ha tagit ställning som parti - och först året 2010 inleddes statliga utredningar i ärendet.

Rid du iväg på den höga hästen. Hoppla, Hoppla. Jag hade åsikterna i fråga från första dagen jag överhuvudtaget förstod vad transsexuallitet var...
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-12 20:58:16 följande:

Jag menar inte att du ska vara imponerade av svenska riksdagspartiers syn på svensk tvångssteriliseringslagstiftning. Det jag menar är att personer som gillar KD och SD som fram till för några år sedan propagerade för tvångssteriliseringar inte bör peka finger åt övriga riksdagspartier politik för snart hundra år sedan. Den svenska tvångssteriliseringspolitiken är inte en fråga som bara kan lastas ett parti utan är i en historisk kontext en skam för hela svenska folket.

Tar det igen då: "Min poäng är inte att få S i dålig dager utan det var ett sätt att uttrycka min poäng på - att partier inte kan förändras om de som vill förändra tar avstånd från dem.".

Har inte pekat något finger. Förstår inte heller varför du blandar om korten... det är inte hundra år mellan övriga partiers tvångssteriliseringspolitik och KD:s. I frågan om tvångssterilisering vid könskorrigeringar så skiljer det blott 5-10 år i svängarna bland våra riksdagspartier och i frågan om tvångssteriliseringar längre bak i tiden, berörde det helt andra offer. Huruvida det var dramatiska skillnader i riksdagspartiernas svängningar på den senare punkten vet jag ingenting om... men det var inte riktigt tvångssterilisering med rashygien som motivering som KD svängde i 2012.

En skam för hela svenska folket säger du, samtidigt som tid och offer blandas runt för bästa möjliga giv åt egen hand respektive sämsta giv åt dina meningsmotståndare. Grattis, du lyckades vara respektlös i flertalet dimensioner...
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-13 10:32:22 följande:

En person som kommer med felaktiga och otillständiga påståenden om andra partiers partiprogram kanske inte ska kritisera andra för respektlöshet?

Ja. Stackars, stackars partiprogram.

Det var helt klart ovärdigt av mig att ta upp respekt för steriliseringspolitikens offer samma dag som ~70 år gamla partiprogram var under en så hänsynslös attack. Varenda socialdemokrat i Sverige led säkerligen under de tunga timmarna som det pågick... jag förstår att det är oförlåtligt.

Remember eftermiddagen 2019-04-12.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-13 14:59:43 följande:

Du attackerade något som aldrig funnits i partiprogrammet och då föll attacken platt men det är jättebra att du minns misstaget och slutar att sprida den här typen av desinformation (som faktiskt är en del av SDs propaganda). 

Nu var det inte ens en attack. Kritiken berörde på intet vis steriliseringspolitiken och S:s historia, utan dina resonemang om att ta avstånd. Det här har redan förklarats för dig, både utförligt och upprepat.

Att du sedan hanterar saken på väldigt olämpliga vis är någonting som du själv får stå för. Det kommer aldrig att ligga mig till last att du väljer att blanda runt tidsperioder och offer - bara för att KD ska framstå som hundra år efter S i steriliseringspolitiken.

Och så vart det med den saken...
  • Digestive
    nihka skrev 2019-04-13 15:42:47 följande:

Desinformation och propaganda ska kallas för och behandlas som desinformation och propaganda. Och inget annat.

Ja, jag borde egentligen vara hårdare mot KillBill när hen inte ens korrigera sina fadäser.

Bra att du markerar. KillBill kanske ser över sin sak om fler markerar... för har man fel eller till egen fördel vrider och vänder på direkt olämpliga saker att mixtra med - så är korrigeringar i ljusets sken ändå självklarheter.
  • Digestive
    nihka skrev 2019-04-13 17:01:34 följande:

Glömde b o k s t a v e r a ut det, med tanke på de tankeslöa, att jag håller fullständigt med dig: desinformation och propaganda ska kallas för och behandlas just som desinformation och propaganda. Och inget annat.

Aha, så det var bara särskillt utvalda som ska markeras för desinformation. Ja, jo, så kan man också jobba.

Personangreppet är iallafall noterat och jag får anta att du lade ner mycket tanke på det.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?