• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 20:00:33 följande:
    Och vi ska inte glömma alla religiösa stollar som fortfarande finns i Sverige, stollar som inte är ett dugg bättre än de stollar som invandrar.
    Men så länge dom hålls för sig själva och vi håller ett öga på dom, och ser till att dom följer svensk lag, då kan dom få finnas och utöva sin religion.

Om nån missat det, så gick det bara för ett litet tag seden en serie på SVT om sekter i Sverige.
    Se den, så finner ni att vi inte är så befriade från religiösa inhemska knäppgökar, eller så behöver ni bara kolla upp Livets Ord, den sekten kan ge vem som helst kalla kårar.
    Absolut, Livets ord, JV m.fl. Dock märker vi sällan av dem, några anpassningar i samhället efter deras sätt att utöva sin religion ser jag inte...det skulle då vara att de lägger sig i undervisningen i skolan för att deras barn inte ska bli upplysta om religion, biologi, sex och samlevnad.
  • Digestive
    KillBill skrev 2016-07-05 05:38:42 följande:
    Men det är snart bara KD av riksdagspartierna som står bakom att religiösa friskolor ska tillåtas (och finansieras med statliga och kommunala medel).
    You have been sheeped.

Sverige har ratificerat Europakonventionen om mänskliga rättigheter och kan därmed inte förbjuda konfessionella skolor av något slag.

Att enskilda politiker och några riksdagspartier höjer rösten mot religiösa friskolor är bara ett spel för galleriet. Skulle de göra praktik av sina utspel så hade Sverige fått stå inför Europadomstolen med huvudet i knät.

Sveriges Riksdag respekterar Europakonventionen om mänskliga rättigheter - en del riksdagspartier är dock sämre på att visa sina väljare respekt.

Anser du att du förtjänar respekt av dina politiska företrädare eller vänjer du dig hellre med rök i ögonen?
  • Digestive
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 09:54:49 följande:
    Din argumentering är inte vidare genomtänkt eller bra, liknar mest nån halvtaskig variant av översittar typ.
    Alltså, när dina egna argument saknas, då ger du dig istället på "budbäraren" och försöker förminska denne.

Dessutom felaktig, jag använder mig enbart av det som praktiseras i vårt rättssystem, så förklara gärna vad du tycker är så fel med det svenska rättssystemet.

Eller tycker du vi ska börja döma personer enbart för att vi tycker dennes version av sanningen är befängd, men motsatsen inte kan bevisas vara fel?

Passa samtidigt på att förklara varför du är så angelägen att försvara korvstoppnings-tekniken i vissa debatter.
    Jag förstår inte det, då det är raka motsatsen till vad som lärs ut i våra skolor, d.v.s kritiskt tänkande, ifrågasätta, undersöka källors sanningshalt, jämföra, leta efter samstämmighet eller skillnader, o.s.v.
    Hjälp.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-05 20:19:59 följande:
    Absolut, Livets ord, JV m.fl. Dock märker vi sällan av dem, några anpassningar i samhället efter deras sätt att utöva sin religion ser jag inte...det skulle då vara att de lägger sig i undervisningen i skolan för att deras barn inte ska bli upplysta om religion, biologi, sex och samlevnad.
    Jag tror inte vi skulle märka av invandrarnas religiösa betenden heller, om det inte var så inne att rota i det., men det blåser väl över, bara vi får bukt med de radikaliserade så blir det inte så "roligt" längre.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 20:27:19 följande:
    Jag tror inte vi skulle märka av invandrarnas religiösa betenden heller, om det inte var så inne att rota i det., men det blåser väl över, bara vi får bukt med de radikaliserade så blir det inte så "roligt" längre.
    Skämtar du? Mat, klädsel, böner, omskärelse...alla som är med när och där det sker märker...skolpersonal, skolkamrater, vårdpersonal, arbetskollegor...samhället är ju med och servar i detta.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-07-05 20:20:25 följande:
    You have been sheeped.

Sverige har ratificerat Europakonventionen om mänskliga rättigheter och kan därmed inte förbjuda konfessionella skolor av något slag.

Att enskilda politiker och några riksdagspartier höjer rösten mot religiösa friskolor är bara ett spel för galleriet. Skulle de göra praktik av sina utspel så hade Sverige fått stå inför Europadomstolen med huvudet i knät.

Sveriges Riksdag respekterar Europakonventionen om mänskliga rättigheter - en del riksdagspartier är dock sämre på att visa sina väljare respekt.

Anser du att du förtjänar respekt av dina politiska företrädare eller vänjer du dig hellre med rök i ögonen?
    Tolkningsbart.

Och i allra högsta grad värt att prövas i Europadomstolen.

Och hursomhelst finns det ingen anledning att ge bidrag till religiösa friskolor.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Digestive skrev 2016-07-05 20:20:25 följande:
    You have been sheeped.

Jag var lite otydlig. Det jag menar är att man bör ifrågasätta om stat och kommun ska tillåtas finansiera konfessionella skolor som idag. Om bidragen upphör försninner nog skolorna utan förbud.. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2016-07-05 21:15:31 följande:
    Tolkningsbart.

Och i allra högsta grad värt att prövas i Europadomstolen.

Och hursomhelst finns det ingen anledning att ge bidrag till religiösa friskolor.
    Det är inte vidare öppet för tolkning:

"Artikel 2 - Rätt till undervisning
    Ingen må förvägras rätten till undervisning. Vid utövandet av den verksamhet staten kan påtaga sig i fråga om uppfostran och undervisning skall staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn en uppfostran och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse."

tinyurl.com/h3gzdqm

Det är inte viktigt att vara ateist.
    Det är inte viktigt att vara agnostiker.
    Det är inte viktigt att vara religiös.

Ytliga konflikter av sådan art är bara skräp kring livets kant.

Det var för övrigt intressant att du inte ens reagerade på gallerispelet.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-07-05 21:54:12 följande:
    Det är inte vidare öppet för tolkning:

"Artikel 2 - Rätt till undervisning
    Ingen må förvägras rätten till undervisning. Vid utövandet av den verksamhet staten kan påtaga sig i fråga om uppfostran och undervisning skall staten respektera föräldrarnas rätt att tillförsäkra sina barn en uppfostran och undervisning som står i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska övertygelse."

tinyurl.com/h3gzdqm

Det är inte viktigt att vara ateist.
    Det är inte viktigt att vara agnostiker.
    Det är inte viktigt att vara religiös.

Ytliga konflikter av sådan art är bara skräp kring livets kant.

Det var för övrigt intressant att du inte ens reagerade på gallerispelet.
    Jo, jag reagerar ju just på den. I och med att den svenska skolans undervisning ska vara sekulär så strider detta mot din tolkning av Europakonventionen.

Det finns ju gott om föräldrar som menar att Gud skapade världen för några tusen år sen, det är deras religiösa övertygelse. Enligt din tolkning bryter vi alltså redan mot dessa konventioner.

Bättre att förbjuda religiösa friskolor och våga ta strid för humanism mot gammal vidskepelse som inte hör hemma i ett modernt lands skolsystem.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    KillBill skrev 2016-07-05 21:23:00 följande:
    Jag var lite otydlig. Det jag menar är att man bör ifrågasätta om stat och kommun ska tillåtas finansiera konfessionella skolor som idag. Om bidragen upphör försninner nog skolorna utan förbud.. 
    Aha. Jag trodde dock att vi hade en välfärdsstat för att tjäna befolkningens behov.

Tror du inte att det är bättre om staten kan ha kontroll över friskolor i så stor utsträckning som möjligt? Det är en viktig del av samhället, det fria valet verkar även uppskattas och i slutändan är det viktigast att utbildningen är adekvat, att eleverna trivs och utvecklas som individer.

Hur som helst så för inte Kristdemokraterna någon religiös politik utan som sagt så vill de gå allt längre med att skilja religion från stat - medan övriga partier röstar igenom allt ifrån höjda arvoden till kyrkoråd och kyrkofullmäktige (Kristdemokraterna rösta emot) till att rösta ner Kristdemokraternas förslag om att skilja äktenskapet från den juridiska förbundet med mera.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?