Tom Araya skrev 2016-07-06 18:33:54 följande:
Problemet är att detta sker utanför personers privata sfär och kräver andras engagemang och anpassning samt finansiering med offentliga medel.
Det är inte förenligt med min syn på religionsfrihet och sekulärt samhälle och offentlig sektor.
Jag har svårt att tro att man faktiskt kan motivera detta och definiera gränssnitt om man ställde myndigheterna mot väggen.
Skulle man få bidrag för religiös organisation, spagetti med köttbullar varje onsdag i skolan, egna bönerum, avvikelser från yrkesuniformer, hälsa på kvinnor genom att ta dem på brösten, slippa viss skolundervisning, näspiercing utförd och betald av landstinget om man hävdade att man tror på spagettimonstret?
Ärligt talat så fattar jag inte vad du menar, det låter som du inte vill att alla ska få framföra sina krav, idéer, åsikter m.m, utan bara ska anpassa sig till vad andra tycker är rätt och riktigt.
Men som sagt, jag förstår inte riktigt vad du vill/vad du menar.
Tack o lov så fungerar inte vår demokrati så, och det rimmar även dåligt med t.ex dom mäskliga rättigheterna och min egen humanistiska livsåskådning.
Ett samhälle ska alltid vara utsatt för kritik och ifrågasättas av dess invånare, det är så vi förändrar och förbättrar tillsammans.
Dessutom är det aldrig nåt vi svenskar har gjort, utan vi har historiskt kanske varit det folk som mest ifrågasatt och krävt förändringar, och vi har lyckats riktigt bra med det, klart bättre än de som envist försökt hänga kvar vid det gamla.
Nåt perfekt samhälle kommer vi aldrig att kunna skapa, men vi kan iaf försöka skapa livsutrymme för så många som möjligt, och inte begränsa så fort det inte passar våra egna värderingar eller åsikter.
För mig räcker det gott om vi har lagar och regler som gör det möjligt att hantera problemen och att dom strikt följer de mänskliga rättigheterna.