• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-30 06:24:29 följande:
    Så utan norrmän kommer Norge att blomstra. Ja dessa norrmän och deras beräkningar och dessa oljeekonomier.

Jag förstår inte att skrikhögern så ofta anger Norge som jämförelse, det är ju knappast relevant - men det är klart det går ju inte så bra för Finland.
    Absolut. Det absolut bästa för den norska ekonomin är om alla norrmän emigrerar  - varför inte till Sverige?

Vänta bara tills de räknar ut det! Och då ska vi ha förberett oss för det ett par år i förväg - lagt om till ullundertøy osv
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-04-30 15:59:24 följande:
    Ja -för de här sakerna motsäger ju varandra -Not.

Diskussionen har fö blivit helt sned. Rekapitulation:
    Killbill frågar Tom om vad i hela friden någon kunnat gjort innan ht 2015.
    Jag svarar att, detta och detta brukar föras fram.
    Killbill tycks nöjd med svaret. Men du vill istället gå i polemik och hävda att det där stämmer inte. Till mig.

Om du tycker kritiken är felaktigt, Säg det till dem som officiellt kritiserar regeringen istället. Till exempel de som anmälde saken till KU. JAG har personligen inte fört fram kritik till vare sig denna regeringen eller den förra regeringen.

Personligen, tycker jag att det finns fog för viss kritik, men att det också finns goda skäl till att man handlade som man gjorde. Du tycker det helt saknas fog för kritik? Jaha, ja, ja. Du får ju tycka precis vad du vill.
    Jepp. Jag tycker att när man påtalar "pulleffekter" så ska man inte hänvisa till situationer där nästa alla drar åt ett annat håll. Det är jag som personligen tycker det.

Ja, jag anser att man inte kan förutsäga och förbereda bort effekterna av 2,2,2,2,2,2,2,2,10, 2, 2, 2 - typ - i synnerhet situationen till stor del är resultatet av att andra EU-länder bryter mot de avtal de ingått i även om det i sin tur beror på att andra har skitit i att dela på ansvaret och istället dumpat det i knäet på de länder som utgör EUs yttre gräns.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-05-01 11:39:23 följande:
    Jepp. Jag tycker att när man påtalar "pulleffekter" så ska man inte hänvisa till situationer där nästa alla drar åt ett annat håll. Det är jag som personligen tycker det.

Ja, jag anser att man inte kan förutsäga och förbereda bort effekterna av 2,2,2,2,2,2,2,2,10, 2, 2, 2 - typ - i synnerhet situationen till stor del är resultatet av att andra EU-länder bryter mot de avtal de ingått i även om det i sin tur beror på att andra har skitit i att dela på ansvaret och istället dumpat det i knäet på de länder som utgör EUs yttre gräns.
    Detta handlar om två olika parametrar. En där vi är överens, och en där vi inte är det.

1. Inte överens: En tydlig, konstant ökning av antalet asylsökande till Sverige, som man långt tidigare borde diskuterat och vidtagit åtgärder för -antingen minska pull-effekter-och/eller bygga ut systemet. Dina "2, 2, 2..." Stämmer nämligen inte. Siffrorna ser ut så här:
    2011: 30 000
    2012: 44 000
    2013: 54 000
    2014: 80 000
    2015: 160 000

Alltså; 1,2,3, 5,10 ungefär.

Alltså, ÄVEN, helt utan den extraordinära ökningen till EU som helhet, så hade man kunnat förvänt sig en kraftig ökning. Baserat på tidigare ökningar: mellan 90 000 och 140 000. Man behövde alltså göra något i vilket fall som helst. Men ingen gjorde ett endaste dyft. Dåligt tycker jag.

2. En jätteström till Europa som helhet; öppen yttre gräns; alla länder struntar i dublinförordningen. Detta är inte svenska regeringens fel. Och det är riktigt att de flesta av dessa asylsökanden inte hamnade i Sverige utan i Tyskland.

En del vill hävda att regeringen kunde agerat tidigare under hösten. Men man får komma ihåg att de är en minoritetsregering med två partier och man ska ha majoritet för sina förslag.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-05-01 11:20:14 följande:
    Absolut. Det absolut bästa för den norska ekonomin är om alla norrmän emigrerar  - varför inte till Sverige?

Vänta bara tills de räknar ut det! Och då ska vi ha förberett oss för det ett par år i förväg - lagt om till ullundertøy osv smile2.gif
    Tja, vad ska man säga egentligen: alla norrmän är olönsamma.

Det påminner om den här gamla tråden där skrikhögerns främsta tänkare anförda av"Runes" kommer fram till att norrlänningar är olönsamma. En tråd som också visar hur svårt många skrikhöger och SD-aktivister har att anpassa sig till enkla förhållningsregler - tråden i sig är en exposé över bannade skrikhöger- och SD-tänkarsignaturerSkrattande

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m73191411-1.html

Själv tror jag att de partier som kan formulera ett trovärdigt budskap där alla inkluderas i målet att vi tillsammans formar Sveriges framtid kommer att vinna ordentligt i förtroende. Det vill säga ett budskap som närmast är en antites till skrikhögerns ständiga gnäll om vilka som är olönsamma.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-05-01 12:47:59 följande:
    Detta handlar om två olika parametrar. En där vi är överens, och en där vi inte är det.

1. Inte överens: En tydlig, konstant ökning av antalet asylsökande till Sverige, som man långt tidigare borde diskuterat och vidtagit åtgärder för -antingen minska pull-effekter-och/eller bygga ut systemet. Dina "2, 2, 2..." Stämmer nämligen inte. Siffrorna ser ut så här:

Alltså, ÄVEN, helt utan den extraordinära ökningen till EU som helhet, så hade man kunnat förvänt sig en kraftig ökning. Baserat på tidigare ökningar: mellan 90 000 och 140 000. Man behövde alltså göra något i vilket fall som helst. Men ingen gjorde ett endaste dyft. Dåligt tycker jag.

2. En jätteström till Europa som helhet; öppen yttre gräns; alla länder struntar i dublinförordningen. Detta är inte svenska regeringens fel. Och det är riktigt att de flesta av dessa asylsökanden inte hamnade i Sverige utan i Tyskland.

En del vill hävda att regeringen kunde agerat tidigare under hösten. Men man får komma ihåg att de är en minoritetsregering med två partier och man ska ha majoritet för sina förslag.
    Nu har ju jag postat ett stort fett diagram där det TYDLIGT syns precis 2,2,...Om du vill bortse från diagrammet när vi pratar om diagrammet så kan jag inte göra något åt det, men jag kan i gengäld bortse från hur du framställer det som föregår en fördubbling där ingen tidigare fördubbling setts.

Jag skiter i vilken regering som satt. När det kommer så många fler än tidigare har man inte beredskap direkt och jag tänker iaf inte gnälla om att man inte hade det.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-05-01 13:01:21 följande:
    Tja, vad ska man säga egentligen: alla norrmän är olönsamma.

Det påminner om den här gamla tråden där skrikhögerns främsta tänkare anförda av"Runes" kommer fram till att norrlänningar är olönsamma. En tråd som också visar hur svårt många skrikhöger och SD-aktivister har att anpassa sig till enkla förhållningsregler - tråden i sig är en exposé över bannade skrikhöger- och SD-tänkarsignaturerSkrattande

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m73191411-1.html

Själv tror jag att de partier som kan formulera ett trovärdigt budskap där alla inkluderas i målet att vi tillsammans formar Sveriges framtid kommer att vinna ordentligt i förtroende. Det vill säga ett budskap som närmast är en antites till skrikhögerns ständiga gnäll om vilka som är olönsamma.
    Ja, alla norrmän är olönsamma i norrmännens egna ögon, men här i Sverige tycker vi väl att de varken är lönsamma eller olönsamma utan bara norrmän. Eller så tänker jag iaf.

Vilken sorglig samling där!

Ja, det är enda vägen framåt och då går ju SD fett bort.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-05-01 15:13:04 följande:
    Ja, alla norrmän är olönsamma i norrmännens egna ögon, men här i Sverige tycker vi väl att de varken är lönsamma eller olönsamma utan bara norrmän. Eller så tänker jag iaf.

Vilken sorglig samling där!

Ja, det är enda vägen framåt och då går ju SD fett bort.
    Hm, flera av mina bästa vänner är norrmän och jag är inte rasist precis men ingen katastrof kan i norska ögon vara större än att Norge inte tar flest guld i Skid-VM. Mot den bakgrunden förbleknar alla andra hot för en äkta norrman, och framstår som små bagateller.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    SmalaSara skrev 2016-05-01 12:47:59 följande:

I sammanhanget bör nämnas att ökningen av antalet asylansökande började mattas av under hösten 2014 för att sedan minska under första halvåret 2015 (under det första halvåret 2015 så var antalet asylsökande 10% lägre än motsvarande period 2014).

Det lägre antalet asylsökande fick Migrationsverket i Sverige att sänka prognosen över antal asylsökande för helåret 2015 och detsamma gjorde motsvarande myndigheter i Finland, Norge och Danmark. Med facit i hand så kan vi konstatera att alla nordiska myndigheter grovt missbedömde hur många som skulle söka asyl i det egna landet år 2015.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2016-05-01 15:51:08 följande:
    Hm, flera av mina bästa vänner är norrmän och jag är inte rasist precis men ingen katastrof kan i norska ögon vara större än att Norge inte tar flest guld i Skid-VM. Mot den bakgrunden förbleknar alla andra hot för en äkta norrman, och framstår som små bagateller.
    Inte rasist, men... Glad
  • K Markatta

Följande agerande från regeringen är inte särskilt förtroendeingivande:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/trangselskatten-regeringen-behaller-intaktern

Regeringen har oväntat beslutat att låta intäkterna från trängselskatten i Göteborg gå rakt in i statsbudgeten.

Att pengarna går till regeringens budget kan vara ett brott mot det avtal som finns och nu hotar Göteborgs kommun med en juridisk process.

- Vi har ju ett avtal om hela Västsvenska paketet där trängselskatten ingår. Då tycker vi att man från regeringens och trafikverkets sida pratar med avtalsparterna och informerar. Om det är brott mot det ingånga avtalet vet inte vi, men vi har bett vår stadsjurist att undersöka saken, säger Johan Nyhus, (S) kommunalråd i Göteborg.

Håller staten på att blåsa Göteborg och övriga Västsverige på de pengar som tas in via trängselskatten? Frågan är befogad sedan regeringen beordrat Trafikverket att låna av Riksgäldskontoret till förmånlig ränta för att bekosta 2016 års investeringar i det Västsvenska paketet, detta istället för att som det var tänkt använda pengarna från inbetalda trängselskatter.

- Det är oansvarigt, staten tar pengarna och sticker, säger Martin Wannholt (-), kommunalråd i opposition.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?