Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2022-03-26 18:17:07 följande:
    Jag presenterade mitt perspektiv - alltså någonting som kan vara högst bristfälligt - vilket också var/representerade kunskapsutrymmet för tillfället. Ingenstans har jag dock försvarat, det vill säga argumenterat för, min inledande syn/perspektiv på saken eller mina direkta påståenden.

Med påståendet försöker jag påpeka att ditt påstående - att bränslepriset sett till köpkraft är lägre nu än tidigare - inte förmedlar en rättvis bild när man tittar närmare på grupper som är utmärkande känsliga för priset för energibränslen - allt ifrån folk på landsbygden till bonden och andra verksamheter, som då är väldigt beroende av energibränslen.

Jag har ingen nytta av att ha rätt eller att hävda att jag har rätt, Padirac. Vad ska jag med det till? - som har beskrivit mig som en uttalad (icke revolutionär) individualanarkist i över 15 år på den här sidan.

När du slutar se ugglor i mossen så ser du bara en sketen punkare som sover av sig livsruset i samma mossa - förhoppningsvis skedande med en uggla eller två.
    Ok. så ditt perspektiv var att 'du själv eller någon annan' menar att lantbruk/jordbruksnäring skulle vara mer lönsam trots nedläggningar pga ökade kostnader för lantbruk/jordbruk när priset för bränsle i förhållande till tillgänglig inkomst?

Jag påpekade att detta påstående var felaktigt i sak - även om det nu skulle vara ditt perspektiv - och att du fick ge argument för detta påstående om det skulle ha någon sorts tyngd diskussionen.

Men påståendet är alltså inte mer än 'hot air', eller missförstår jag dig?

• Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 18:59:15 följande:
    Vad du finner upplever som varm luft (en brasklapp, antar jag) är helt och hållet upp till dig. Jag är inte försiktigt och kommer förmodligen aldrig att dansa delikat kring heta ämnen även om det inte är min direkta avsikt att provocera.

Menar du att dagens diesel/bränsle-priser inte är ett problem för Sveriges lantbrukare? I sådant fall har jag argument för att så är fallet.
    Det är väl ingen annan än du själv som tror att någon sagt att bränslepriser inte påverkar lantbrukets lönsamhet.

Jag tror att det går att hitta uppgifter om olika kostnadsposter för jordbruksnäringen, de höjda insatskostnaderna är inget nytt problem och beror vad jag kan läsa mig till på livsmedelsbranschens struktur med en stark position för både handlare och insatsvaruleverantörer där jordbrukarna sitter i kläm mellan dessa. EU har adresserat problemet redan för 10 år sedan men någon annan lösning än fortsatta subventioner och andra stöd till branschens producenter verkar inte ha hittats. Problemet att de viktigaste varorna som produceras ( livsmedel) inte är lönsamma är ett verkligt problem.

Samtidigt är det sant att priset på bränsle relaterat till inkomst är avsevärt mycket längre än tidigare.  Du har fått dessa uppgifter länkade i tidigare inlägg.
  • Padirac
    nihka skrev 2022-03-26 20:36:58 följande:
    Naturligtvis påverkar drivmedelspriser jordbruket vilket i sin tur är är orsaken till prishöjningar. Vi har det otroligt bra i Sverige, trots gnäll från kroniska gnällare.

Inflationen har varit låg i en massa år så man får stå ut med att det sticker iväg ibland av olika orsaker. Rysslands krig i Ukraina påverkar de flesta länder på ett eller annat sätt.
    Javisst, kommersiellt bruk av bränsle måste ju vara ordentligt mycket mer omfattande än privatisters förbrukning och lantbruksnäringen har inte samma ökning av inkomsterna som privatpersoner har haft. En stor del av kostnaderna finns hos andra delar av kedjan än lantbrukarna vad jag kan läsa mig till.b

De allra flesta har i Sverige tillgång till mat och det till en kostnad som nuförtiden är en mindre del av inkomsten än tidigare.  
  • Padirac
    nihka skrev 2022-03-26 22:21:03 följande:
    Jag förstår inte riktigt behovet att försöka få det att framstå som att konsumenter inte är medvetna om böndernas situation. Jag ser verkligen ingen konflikt där. Mjölken kan gärna bli dyrare bara mjölkbonden också får ta del av inkomsterna. Så verkar många tycka. Själv betalar jag lite extra för mejeriprodukter från ett lokalt mejeri.

Javisst har matkostnaden sjunkit i förhållande till inkomsten. Se också vad många som har råd att köpa snabb- och skräpmat, snacks, godis och läsk jämfört med tidigare. Butikerna har ett mycket större utbud av färdigmat och vi äter oftare på restaurang.

Är det regerings förtjänst kanske? Vi säger så tycker jag. Det klagas på allt under solen och att det är regeringens fel, så de kan även få lite oförtjänt positiv kritik smile1.gif
    Haha.. ja regeringen färtjänst då   Trots att de anklagas för allt från diktatur och censur till att bara tjäna sig själva och egna intressen så finns allt att köpa och det för i princip vem som helst som kan låna lite pengar om de inte har egna sparade pengar. Vi lever i ett av världens mest öppna länder.i fråga om både ideer och varor.

Jag tror att många är medvetna om lantbrukens, böndernas, djurens och markens och vattnens situation. Själv köper jag det som går i både 'grönt' och kött från de lokala producenterna, att det smakar bättre gör det inte till ett sämre val. 

Kanske kommer saker att förändras för lantbruken om ett större grepp tas om totalförsvar och beredskap. Lantbruken är viktiga och de kommer att få stöd precis som tidigare, om det räcker eller inte kommer det säkert att bråkas om. 

Gnällspikarna i tråden ska väl ha någonting att bråka om - oftast vill de, precis som du skriver, lägga över oförtjänt kritk på regeingen trots att de mycket väl vet att regeringens räckvidd inte är densamma som en ensam autokrat har.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 21:02:36 följande:
    Vilken onödig kontrovers i sådant fall.

Hur har Sverige subventionerat - det vill vill säga stött - den inhemska livsmedelsbranschen det senaste decenniet?  

Mig veterligen så har har upphandlingar, mer eller mindre, gått till billigaste möjliga part och frågan är om det var så klokt - ett indirekt påstående, som går att dementera, som jag ej har argumenterat för än et cetera - så att småbarnen i diskurs hänger med, vilka det än nu vara eller beröra i flocken.

Ska sova nu och har härmed, efter bästa förmåga, lämnat fältet idiotsäkert.
    Jag tror att jordbruksverket ansvarar för stödet staten och EU ger till lantbruk och landsbygd

jordbruksverket.se/stod

EU-stöd under coronapandemin 

ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/farming/coronavirus-response_sv

Livsmedelslbranschen omfattar betydligt fler aktörer och delar i näringskedjan än lantbruket och på upphandlingsmyndighetens hemsida finns lite text om offentlig upphandling av livsmedel.

www.upphandlingsmyndigheten.se/branscher/upphandling-av-livsmedel-och-maltidstjanster/

"Hållbara inköp av livsmedel och måltidstjänster

Enligt Livsmedelsverket serveras 3 miljoner måltider i vård, skola och omsorg varje dag. År 2019 betalade statliga myndigheter, kommuner och regioner ut nästan 10 miljarder kronor till leverantörer av livsmedel och 2,0 miljarder kronor till leverantörer av måltidstjänster. Samma år annonserades 353 upphandlingar av livsmedel och måltidstjänster. Närmare 10 000 leverantörer förser årligen staten, regionerna och kommunerna med livsmedel. Det visar data från Dagens Samhälle Insikt som vi har bearbetat. 

Genom att den upphandlande organisationen tänker strategiskt i inköpsprocessen och utgår från verksamhetens förutsättningar och politiska mål i upphandlingen, kan den offentliga affären bli ett effektivt verktyg för att nå samhälleliga mål, samtidigt som en god konkurrens på marknaden säkras. 

Det är viktigt att tänka på vilken effekt inköpen får på klimat, miljö, djurskydd och biologisk mångfald. Även sociala och arbetsrättsliga villkor för de som producerar maten, och även ekonomisk hållbarhet, är viktiga hållbarhetsaspekter vid upphandling och inköp av livsmedel. "

• Padirac
    KillBill skrev 2022-04-02 14:03:49 följande:
    Ebba Busch är inte bara populist. Nu argumenterar hon för att Sverige ska bryta mot gällande EU lagstiftning. Det är tydligt att lag och rättvisa är något som hon tar lätt på. Rösta inte på KD.

www.expressen.se/ledare/fy-fanken-for-ebba--b...-/

Det är precis som det att hon själv vill välja vilka lagar som gäller henne  - appropå hennes kommentarer om att vara dömd för förtal
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-03 20:20:22 följande:
    Det är för gott att sitta på den ekonomiska makten och från Olympens topp ställa och styra. Inget man tänker tumma på i något avseende och ingen omelett utan att några ägg behöver krossas.

" target="_blank">

Progressiv populism - ut med det som fungerar för någonting annat låter bättre. Så har man hållit sig relevant allt för länge och baksidan av 30 år med denna tygellösa populism känner vi av mer och mer.
    Rataxes skrev 2022-04-04 10:52:52 följande:
    Hade Henrik Jönssons film om vindkraft visats i SVT så hade så gott som allt stöd för denna hittepåindustri försvunnit snabbare än en avlöning. .
    Nja, Jönsson ör ju ute på slak lina och far med en del vinklade och felaktiga påståenden - det första som dyer upp är ett påstående som tagit upp tidiga rei tråden - att vindkraften på doggers bankar är olönsam pga att de investerade pengarna skulle få större avkastning i andra projekt... 

(notera de tre punkterna )

... sen fortsätter väl vilseledandet och den osakliga och vinklade populismenför att ni ska försörja Jönsson med fortsatt tittande

• Padirac
    Digestive skrev 2022-04-04 14:45:57 följande:
    Du slänger bara ur dig saker. Det är det specifika projektet Doggers Bank som professorerna i fråga klassar som ekonomiskt dåligt.

Professorerna Petter Osmundsen är i övrigt för en omställning men det innebär inte att han ställer sig bakom vilket vindkraftsprojekt som helst.

Det finns bättre och det finns sämre vindkraftsprojekt, liksom rimliga och orimliga skalor för vindkraftverk - det är dock en dimensioner som populister inte bryr sig om.

Det är möjligt att gigantiska vindkraftsparker ute till havs låter jättebra för populisten men de som forskar i frågor som dessa har annat att säga

.
    Så forskarna anser att andra investeringar skulle ge bättre avkastning och därför är inte detta projekt lönsamt?

Låter lite som vid millennieskiftet då hyresvärdar fick rådet att sälja sina fastigheter då de skulle tjäna mer pengar på försäljningen än på att fortsätta hyra ut bostäder - pengar de kunde få rekommenderades de investera i börsen ...
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-04 19:54:23 följande:
    Enligt forskarna så uppfyller inte projektet vare sig IEA, BEIS eller Equinoxs egna avkastningskrav - varför det klassas som en olönsam investering av dem.

Ska Equinox med flera lyckas med omställningen så behöver de också överleva sina investeringar finansiellt, Padirac. Vilket blir en svårare uppgift om de kastar in pengar i olönsamma - helt enkelt dåliga - projekt.
    Olönsam i förhållande till vad andra investerigar kunde ge i avkastning? Betyder det att de får avkastning eller inte får avkastning? På kort sikt, på lång sikt? 

Ändå har invetseringar och satsningar gjorts för att möta ett marknadsbehov - vad tycker företagen själva om sina investeringar och satsningar?

Jönssons kritik är varken saklig eller opolitiserad - varför vinklar Jönsson meddelandet och kommer med en halvsanning som han inte förklarar -  varför anser inte en påstådd libertarian att företag får satsa på det företagen vill satsa på?  Vill Jönsson att det ska finnas någon sorts marknadsreglerinmg i fråga om avkastning? Ja, då är det mycket som får läggas ned i samhället. Men det är väl det libertarianen Jönsson vill snarare än att låta företag satsa på de verksamheter de tror på.

Jag tror utdelningen att sett till investerad krona är störst på Jönssons youtubekanal och tiggeriverksamhet där han som en sann entrepenör hittat sin marknadsnisch och sina mjölkkossor.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-04 22:11:25 följande:
    Investeringarna ger helt enkelt inte tillräckligt med avkastning utifrån egna, IEA och BEIS avkastningskrav - enligt forskarna som bedömer projektet olönsamt därefter. Vad är svårbegripligt?

Haha, har Henrik Jönsson försökt förbjuda företag att investera i projektet Doggers Bank?

Ja, du påstår det ena och det andra om Henrik Jönsson - självfallet utan uppbackande argument - samtidigt som du helt uppenbart inte kunde vara mer partisk eller för den delen mindre objektiv.

Aja, förstår du inte att investerare behöver få en viss mängd avkastning och i tid för att finansiellt mäkta med sina investeringar så spelar saker och ting mindre roll.
    Näe. den enda som påstår att Jönsson vill förbjuda företag att investera i vindkraftsprojektet p åDogegrs Bankar är du själv Digestive.

Jag ifrågasatte varför en påstådd libertarian har synpunkter på vad företag vill investera i om det inte är fråga om att politisera och vara osaklig.

Jönsson försöker påstå att investeringen r onlönsam baserat på att det finns andra mer lönsamma investeringar - men det är någonting helt annat. Varför försöker Jönsson lyfta fram ett påstående som inte är sant?  
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?