Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Har du förtroende för regeringen?

    Digestive skrev 2022-03-24 19:42:03 följande:
    Det tar jag för givet att vi gör.

    Varför svarar du inte på mina frågor? Du verkar tröttna hyggligt fort när någon så kallat diskuterar precis som du själv gör. Jag är dock inte förvånad, det är väldigt tröttsamt.

    Jag har nämnt flertalet gånger att diskussionslinjen jag ville starta är att titta i backspegeln - för att förstå hur en nuvarande/rådande situation har uppstått, för att lära sig gårdagens läxor, för att inte hamna i samma situation igen.

    Men du ser inte alls hur bildkommentaren uppmanar till att se i backspegeln för att förstå nuvarande/rådande situation? Du missar alltså hela den dimensionen av memen trots flertalet påpekningar?

    Och sluta förställa det jag skriver, uppgiften jag har gett är att jag inte har någon aning om bildkommentaren stämmer in på någon här. Varför skulle jag ha tänkt på sådant när bildkommentaren inte var ämnad åt någon? - vilket du vid det här laget känner till.

    Haha, jag känner mig inte hotad - jag gjorde bara en Padirac! Och om två år ska jag också dimpa ner här och anklaga dig för hot även om vi nu, precis som då, har rett ut saken. Så får du också söka igenom två års käbbel i den här tråden för att inte framstå som kriminell. Jag hoppas att du ser fram emot det.

    Det är så du fungerar, Padirac. En total avsaknad av heder och alla medel är tillåtna. Måla upp en motdebattör som kriminell på fullständigt falska grunder? Javisst! Varför inte? - man ska ju ändå vara en god fäktare för sin värdegrund.
    Jo, jag har svarat på dina frågor, men kanske inte med de ord du vill att andra ska svara med. Fråga på så kanske du kommer till klarhet,

    Du menar att memet uppmanar till att se i backspegeln - och du vill leda in diskussionen i en fråga om vad som styr energipriset? 

    Det kan ju vara intressant att utveckla . har du några tankar om förtroendet för regeringen påverkar energipriset?

    {#emotions_dlg.flower} 
  • Padirac

    sverigesradio.se/avsnitt/1203423

    "Om..."


    Digestive skrev 2022-03-24 20:53:13 följande:
    Haha, ja du. Varför ha en standard när man kan ha två? - måste du ha frågat dig tidigare i livet.

    Ja, och hur vi har hamnat här, vilka läxor vi kan lära oss och så vidare. För att låta som en trasig skivspelare.

    Nej, tiden är ute. Bitcoin har tagit sig över 44k USD för bara några timmar sedan och befinner sig i slutfasen av en tre månader lång ackumuleringsstruktur med fullfjädrade oscillatorer = extrem volatilitet kan förväntas över hela kryptomarknaden inom en vecka eller två. Så jag ska jobba.

    Äpple

  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-25 16:21:43 följande:
    Att jämföra med ett land där ett paket cigaretter kostar över 100 SEK är givetvis helt meningslöst.

    Vill du göra en jämförelse som drar jämt med Norge så kan du be relevanta parter att höja Sveriges genomsnittslön med ~11 000 SEK.

    Och efter det så är det nog få som klagar på dieselpriserna här i Sverige.
    Jag tror att du i detta fall missförstått hur det fungerar i Sverige.

    (Nu kallade väl Björn Rosengren Norge för den sista sovjetstaten, men jag tror inte att han avsåg norsk lönebildning i det fallet, kanske någonting att återkomma till ...)

    I Sverige är det inte politiker som bestämmer vilken lön eller genomsnittslön befolkningen har.  I Sverige är det arbetsmarknadens parter som genom kollektivavtal kommer överens om löner och lönesättning.

    En del länder har politiskt beslutade minimilönerhttps://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20211107IPR16808/nya-regler-for-rattvisa-minimiloner-i-eu

    "Rätten till en adekvat minimilön nämns i princip 6 i den europeiska pelaren för sociala rättigheter, som Europaparlamentet, rådet på alla EU-länders vägnar och EU-kommissionen gemensamt enades om i november 2017. Europaparlamentet har vid upprepade tillfällen begärt lagstiftningsåtgärder i denna fråga. I oktober förra året lade kommissionen fram ett förslag till direktiv för att förbättra nivån på minimilönerna i EU.

    I EU har 21 av 27 länder en lagstadgad minimilön, medan lönenivåerna i de övriga sex länderna (Österrike, Cypern, Danmark, Finland, Italien och Sverige) fastställs genom kollektivförhandlingar. Minimilönerna i euro per månad varierar kraftigt inom EU, från 332 euro i Bulgarien till 2 202 euro i Luxemburg (uppgifter från Eurostat för 2021)."

  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 12:09:34 följande:
    Så du missförstod relevanta parter som irrelevanta parter.

    Det var ändå imponerande gjort.
    Tack - det var vänligt sagt {#emotions_dlg.flower}

    Kanske kan arbetmarknadens parter komma överens om en lönebildning som tar hänsyn till bränsleprisernas ökning och inflation i allmänhet...  detta är nog ingen ovanlighet.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 12:36:01 följande:
    I fallet inflation så är det väl tänkt att fungera så men bränsleprisernas fall är det nog mindre besvärligt och mer hållbart att reglera priserna. Priserna kan politikerna reglera genom exempelvis skattelättnader, det behövs inga krångliga överenskommelser mellan olika parter och i en situation som kan ändras snabbt åt alla möjliga håll.
    Det var väl så att en del skatter inte kan hanteras direkt av parlamenetet eller regeringen iom EUmedlemsskapet

    www.svd.se/a/bGb9vk/eu-topp-sankt-bransleskatt-kraver-enighet

    och frågan verkar ju redan vara avgjord som KillBill noterat
    KillBill skrev 2022-03-26 10:36:51 följande:
    Ja Damberg är tvungen att följa  majoritetens direktiv  (M, SD, KD, L och V) men brunhögerns och vänsterpartiets förslag verkar ha stött på patrull.. 




     
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 13:23:43 följande:
    Jobbigt läge. Vi har alltså ett av världens - second only to Hong Kong? - högsta priser på diesel och kan inte lösa problemet på ett rimligt/effektivt vis i kristider.

    Hur hamnade vi här? Vad kan priset bli förutom dyrt vid pumpen?
    Jag uppfattade att du själv i ett inlägg helt nyligen refererade till bränslepriser  och köpkraft - sett till det är bränslepriserna avsevärt lägre än tidigre, men det synsättet gäller kanske bara i jämförelse med Norge och inte för Sverige, det verkar vara en sorts asymmetrisk argumentation som läggs fram där målstolparna ständigt flyttas.

    Ett sätt att argumentera är ju att titta på enskilda uppgifter och inte sätta dem i sammanhang där de får verklig betydelse. - att oppositionen försöker bli relevanta med dessa knep är väl inte ovanligt, men det är inte mycket mer än det som en del kallar populism.

    Trots priset vid pump är kostnaden för bränsle sett till köpkraft avsevärt lägre än tidigare.
    Padirac skrev 2022-03-06 15:35:44 följande:
    Verkar saknas ett sammanhang och en djupare förståelse för världshändelser 

    www.globalpetrolprices.com/articles/85/

    "The chart shows the cost of filling a 40-liter tank of gasoline as percent of monthly income. For example, 10 percent in some countries means that it takes 10 percent of the average monthly income per person to fill a tank of gas. The chart uses our latest data of gasoline prices around the world. You can use press Ctrl+F on your keyboard to search for a specific country. Another look at the data is to consider the actual percent of income spent on gasoline in various countries.
    Qatar   0,6%
    Kuwait  0,7%
    Luxembourg 0,7%
    USA 0,8%
    Switzerland 1,1%
    Ireland 1,1%
    United Arab Emirates 1,1%
    Australia 1,2%
    Saudi Arabia 1,5%
    Puerto Rico 1,5%
    Canada 1,6%
    Singapore 1,6%
    Norway 1,7%
    Austria 1,7%
    Denmark 1,7%
    Japan 1,8%
    Iceland 1,8%
    Sweden 1,9%
    Germany 2,1%
    Netherlands 2,1%
    Belgium 2,1%
    Finland 2,2%
    New Zealand  ...
    South Korea
    Malaysia
    Russia
    Oman
    United Kingdom
    Israel
    France
    Malta
    Hong Kong
    Cyprus
    Slovenia
    Padirac skrev 2022-03-06 15:47:51 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa...

    "Högst andel år 1985

    Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen.


    Med andra ord betyder det alltså att av allt vi i genomsnitt köper under ett år, lägger vi hälften så mycket på drivmedel nu, jämfört med 1985.


    ?Vi lägger faktiskt, i genomsnitt, mindre pengar på drivmedel nu är på 80-talet, trots att priserna gått upp. Det kan låta motsägelsefullt, men så är det, konstaterar John Hassler, professor i nationalekonomi."




  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 14:05:41 följande:
    Ok, så om jag förstår dig rätt så är vi alltså i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare?

    Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare.

    Är det så att du enbart tittar på köpkraften för dem som upprätthåller lön och inte tittar på dem som bedriver en egen verksamhet som är beroende av energibränslen?

    Så ni kan verkligen inte låta bli att gruppera upp flera mot en och börja bekräfta varandra över huvudet på en ensamma debattörer?

    Skaffa ryggrad. Fight fair.
    Sett ur många perspektiv så är vi i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare, i andra perspektiv så står vi nu inför ett avsevärt sämre läge än tidigare, Att titta på enskilda siffror för enskilda grupper är missviande för hela bilden och bilden kan innehålla både poitiva och negativa komponeneter för samma eller olika grupper - det är inte konstigt att det är så.

    Om det är sant  - som du påstår  - att inhemsk matproduktion är mer lönsam än tidigare kan det vara dumt att lägga ner verksamheten pga lönsamhetsproblem - nu tror jag inte producenterna är så dumma att de lägegr ner den produktion som är mer lönsam än tidigare baserat på en positiv lönsamhetenutveckling. Men säger du att du har uppgifetr om detta så får jag tro att du har uppgifetr om just detta även om du i nte presenterat dessa uppgifter.

    För en mer nyanserad förståelse av landets utveckling bortom 'bränselpriset vid pump' så kommer några länkar här
    jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/jordbruksverkets-officiella-statistik/jordbruksverkets-statistikrapporter/statistik/2021-08-27-livsmedelskonsumtion-1960-2006

    "Konsumentpriserna för livsmedel, följde i stort den allmänna prisutvecklingen mellan åren 1960 och 1990. Därefter sjönk priserna på livsmedel fram till år 1997 för att därefter åter stiga till en nivå som år 2006 var något lägre än år 1990. Gruppen Livsmedel har alltså blivit billigare jämfört med andra varor. Inom gruppen Livsmedel har t.ex. kött- och charkprodukter och glass blivit billigare i förhållande till t.ex. konfektyrer, mejeriprodukter och potatis. Vår disponibla inkomst har samtidigt ökat."

    jordbruksverket.se/download/18.117a2a7617b75ec6d3fbf634/1630067254775/20092_amk_ihopb.pdf

     

    www.lrf.se/globalassets/dokument/foretagande/omvarldsbevakning/matkronan__2019.pdf

    "Bondens andel av svenska produkter Läget är ett helt annat om matkronan beräknas för de livsmedel som har svensk råvara. Då får bonden mycket större andel av pengarna, 30 procent. Industrin och handeln får också ungefär 30 procent vardera och staten tar de sista 11 procenten i moms. Läget har varit stabilt ända sedan momsen sänktes 1996."

    Vilka politiska beslut som fattats för att upprätthålla en inhemsk poduktion av livsmedel av beredskapsskäl och som en del av totalsförsvarsförmåga har förändrats i takt med att världspolitiken förändrats - att tro att bränslepriset är den enskillda faktorn som avgör om inhemsk produktion av livsmedel är möjlig eller inte är som jag förstår det en grov förenkling av hur världens och Sveriges försörjning fungerar
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 15:05:36 följande:
    Du skrev att bränslepriserna sett till köpkraft är avsevärt bättre än tidigare och när jag förhåller mig till det påståendet så är alltså påståendet alldeles för förenklat.

    När jag sedan försöker nyansera bilden med frågor om olika grupper så menar du att man inte ser hela bilden.

    Aja, jag kan väl bara rycka på axlarna.
    Men fortsätt att nyansera bilden istället för att lägga ned diskussionen genom att rycka på axlarna då dina arguemnt bemöts.

    Varör skriver du att den inhemska produktionen av livsmedel tydligen är mer lönsam än tidigare då en del lantbrukare har problem med höga bränslepriser?  Jag uppfattar det som att du tillskriver andra skribenter åsikter som du pådyvlar dessa. Det kallas ohederlig agumentation.  
     
    Enskilda personers och verksamheters bränsle/energikostnader och allmänna kostnadsnivåer är som jag ser det två olika saker och lönsamhetsproblem för lantbruk är inte enbart en fråga om bränslepriser, även om dessa just nu är ett probem.  
     
    Digestive skrev 2022-03-26 14:05:41 följande:
    Ok, så om jag förstår dig rätt så är vi alltså i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare?

    Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare.

    Är det så att du enbart tittar på köpkraften för dem som upprätthåller lön och inte tittar på dem som bedriver en egen verksamhet som är beroende av energibränslen?

    Så ni kan verkligen inte låta bli att gruppera upp flera mot en och börja bekräfta varandra över huvudet på en ensamma debattörer?

    Skaffa ryggrad. Fight fair.

    Padirac skrev 2022-03-26 14:42:40 följande:
    Sett ur många perspektiv så är vi i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare, i andra perspektiv så står vi nu inför ett avsevärt sämre läge än tidigare, Att titta på enskilda siffror för enskilda grupper är missviande för hela bilden och bilden kan innehålla både poitiva och negativa komponeneter för samma eller olika grupper - det är inte konstigt att det är så.

    Om det är sant  - som du påstår  - att inhemsk matproduktion är mer lönsam än tidigare kan det vara dumt att lägga ner verksamheten pga lönsamhetsproblem - nu tror jag inte producenterna är så dumma att de lägegr ner den produktion som är mer lönsam än tidigare baserat på en positiv lönsamhetenutveckling. Men säger du att du har uppgifetr om detta så får jag tro att du har uppgifetr om just detta även om du i nte presenterat dessa uppgifter.

    För en mer nyanserad förståelse av landets utveckling bortom 'bränselpriset vid pump' så kommer några länkar här
    jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/jordbru...

    "Konsumentpriserna för livsmedel, följde i stort den allmänna prisutvecklingen mellan åren 1960 och 1990. Därefter sjönk priserna på livsmedel fram till år 1997 för att därefter åter stiga till en nivå som år 2006 var något lägre än år 1990. Gruppen Livsmedel har alltså blivit billigare jämfört med andra varor. Inom gruppen Livsmedel har t.ex. kött- och charkprodukter och glass blivit billigare i förhållande till t.ex. konfektyrer, mejeriprodukter och potatis. Vår disponibla inkomst har samtidigt ökat."

    jordbruksverket.se/download/18.117a2a7617b75e...

     

    www.lrf.se/globalassets/dokument/foretagande/...

    "Bondens andel av svenska produkter Läget är ett helt annat om matkronan beräknas för de livsmedel som har svensk råvara. Då får bonden mycket större andel av pengarna, 30 procent. Industrin och handeln får också ungefär 30 procent vardera och staten tar de sista 11 procenten i moms. Läget har varit stabilt ända sedan momsen sänktes 1996."

    Vilka politiska beslut som fattats för att upprätthålla en inhemsk poduktion av livsmedel av beredskapsskäl och som en del av totalsförsvarsförmåga har förändrats i takt med att världspolitiken förändrats - att tro att bränslepriset är den enskillda faktorn som avgör om inhemsk produktion av livsmedel är möjlig eller inte är som jag förstår det en grov förenkling av hur världens och Sveriges försörjning fungerar

  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 16:27:55 följande:
    Ja, den inhemska matproduktionen vore lönsammare än tidigare om ditt påstående hade någon relevans för den.

    Åsikter? Jag ser inte mycket som skulle ha med åsikter att göra överhuvudtaget.

    Ok. Hur hamnade vi här? Vad kan priset bli förutom dyrt vid pumpen?
    Nej - ditt argument håller inte, priset livsmedel och kostnaden för produktion av livsmedel är inte en direkt konsekvens av priset vid pump och vilket pris bränsle har i frähållande till köpkraft

    Om du vill påstå att lönsamheten för inhemsk produktion av livsmedel beror på vilken kostnad bränsle i förhållande till köpkraft för privatpersoner har för lantbrukana får du göra förlara detta - för det är ingenting jag har påstått - du verkar ha fabricerat detta i ditt eget sinne.

    Om du funderar på hur bränslemarknaden fungerar inklusiver tillgång/efterfrågan, produktion, skatter, miljööverväganden, kostandslägen, löneutveckling, teknisk utveckling och annat så äru du välkommen att diskuterar detta också, men det är kanske svårt att se att allt detta beror på det förtroende en svensk regering har eller inte har.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-03-26 17:20:13 följande:
    Argument? Vad är det som jag skulle ha argumenterat för? Det enda som jag vet att jag (iallafall indirekt) skulle argumentera för, är att dieselpriserna drabbar våra bönder. Menar du att påståendet inte håller och argumenten för det vore svaga?

    Aja, sak samma. Jag diskuterar och bollar hellre ämnet med Rataxes.
    Ok - så du argumenterade inte för det du skrivit tidigare - det var ett löst påstående utan betydelse eller vad menar du?

    "Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare."

    Ur vilken kaninhatt halar du upp detta påstående och vad försöker du säga med detta?
    Digestive skrev 2022-03-26 14:05:41 följande:
    Ok, så om jag förstår dig rätt så är vi alltså i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare?

    Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare.

    Är det så att du enbart tittar på köpkraften för dem som upprätthåller lön och inte tittar på dem som bedriver en egen verksamhet som är beroende av energibränslen?

    Så ni kan verkligen inte låta bli att gruppera upp flera mot en och börja bekräfta varandra över huvudet på en ensamma debattörer?

    Skaffa ryggrad. Fight fair.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?