Digestive skrev 2022-03-26 15:05:36 följande:
Du skrev att bränslepriserna sett till köpkraft är avsevärt bättre än tidigare och när jag förhåller mig till det påståendet så är alltså påståendet alldeles för förenklat.
När jag sedan försöker nyansera bilden med frågor om olika grupper så menar du att man inte ser hela bilden.
Aja, jag kan väl bara rycka på axlarna.
Men fortsätt att nyansera bilden istället för att lägga ned diskussionen genom att rycka på axlarna då dina arguemnt bemöts.
Varör skriver du att den inhemska produktionen av livsmedel tydligen är mer lönsam än tidigare då en del lantbrukare har problem med höga bränslepriser? Jag uppfattar det som att du tillskriver andra skribenter åsikter som du pådyvlar dessa. Det kallas ohederlig agumentation.
Enskilda personers och verksamheters bränsle/energikostnader och allmänna kostnadsnivåer är som jag ser det två olika saker och lönsamhetsproblem för lantbruk är inte enbart en fråga om bränslepriser, även om dessa just nu är ett probem.
Digestive skrev 2022-03-26 14:05:41 följande:
Ok, så om jag förstår dig rätt så är vi alltså i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare?
Då är det sannerligen dumt att de som producerar vår inhemska mat klagar på dieselpriserna och på sina håll väljer att lägga ner sin verksamhet - när den tydligen är mer lönsam än tidigare.
Är det så att du enbart tittar på köpkraften för dem som upprätthåller lön och inte tittar på dem som bedriver en egen verksamhet som är beroende av energibränslen?
Så ni kan verkligen inte låta bli att gruppera upp flera mot en och börja bekräfta varandra över huvudet på en ensamma debattörer?
Skaffa ryggrad. Fight fair.
Padirac skrev 2022-03-26 14:42:40 följande:
Sett ur många perspektiv så är vi i ett avsevärt bättre läge nu än tidigare, i andra perspektiv så står vi nu inför ett avsevärt sämre läge än tidigare, Att titta på enskilda siffror för enskilda grupper är missviande för hela bilden och bilden kan innehålla både poitiva och negativa komponeneter för samma eller olika grupper - det är inte konstigt att det är så.
Om det är sant - som du påstår - att inhemsk matproduktion är mer lönsam än tidigare kan det vara dumt att lägga ner verksamheten pga lönsamhetsproblem - nu tror jag inte producenterna är så dumma att de lägegr ner den produktion som är mer lönsam än tidigare baserat på en positiv lönsamhetenutveckling. Men säger du att du har uppgifetr om detta så får jag tro att du har uppgifetr om just detta även om du i nte presenterat dessa uppgifter.
För en mer nyanserad förståelse av landets utveckling bortom 'bränselpriset vid pump' så kommer några länkar här
jordbruksverket.se/om-jordbruksverket/jordbru...
"Konsumentpriserna för livsmedel, följde i stort den allmänna prisutvecklingen mellan åren 1960 och 1990. Därefter sjönk priserna på livsmedel fram till år 1997 för att därefter åter stiga till en nivå som år 2006 var något lägre än år 1990. Gruppen Livsmedel har alltså blivit billigare jämfört med andra varor. Inom gruppen Livsmedel har t.ex. kött- och charkprodukter och glass blivit billigare i förhållande till t.ex. konfektyrer, mejeriprodukter och potatis. Vår disponibla inkomst har samtidigt ökat."
jordbruksverket.se/download/18.117a2a7617b75e...
www.lrf.se/globalassets/dokument/foretagande/...
"Bondens andel av svenska produkter Läget är ett helt annat om matkronan beräknas för de livsmedel som har svensk råvara. Då får bonden mycket större andel av pengarna, 30 procent. Industrin och handeln får också ungefär 30 procent vardera och staten tar de sista 11 procenten i moms. Läget har varit stabilt ända sedan momsen sänktes 1996."
Vilka politiska beslut som fattats för att upprätthålla en inhemsk poduktion av livsmedel av beredskapsskäl och som en del av totalsförsvarsförmåga har förändrats i takt med att världspolitiken förändrats - att tro att bränslepriset är den enskillda faktorn som avgör om inhemsk produktion av livsmedel är möjlig eller inte är som jag förstår det en grov förenkling av hur världens och Sveriges försörjning fungerar