Digestive skrev 2020-01-03 09:35:25 följande:
Det fanns öppning för olika tolkningar rent semantiskt, ja, men matematiken var ledande för en specifik tolkning.
Motivera varför en tolkning som inte fungerar matematiskt ska vara ledande - när det finns en tolkning som fungerar lika bra semantiskt men som också fungerar matematiskt.
För FDFMGA fungerade matematiken ledande för tolkning i mitt exempel - så det var helt uppenbart en medveten misstolkning när vederbörande med entourage tolkade Kverulant67:s inlägg.
Mitt exempel har identiska premisser med Kverulant67:s dito - både semantiskt som matematiskt - så varför lyckas FDFMGA räkna korrekt i mitt exempel men inte i Kverulant67:s?
Svaret är uppenbart...
...så vi kan släppa det här.
För att du inte har kunnat redogöra för hur den tolkningen är rätt annat än att matematiken går ihop.
Du vet mycket väl att då den heliocentriska förklaringen av himlafenomenen accepeterades som sann så var fortfarande den gamla modellen med jorden i centrum och himlöakropparna snurrandes runt densamma i ett stort antas sfärer bättre för att förutsäga var en himlakropp skulle befinna sig. Ändå ersattes den gamla modellen med den heliocentriska.
Jag menar med detta som en analogi att det inte är uteslutet att en förklaring som ger bättre matematiska resultat är fel. Och jag menar att din tolkning av kverulants påståenden saknar förankring i den semantiken, utan är en tillrättaläggning med motivet att få önskat resultat.
Kverulant gjorde en 'felsägning ' - det kan hända alla. Men inte alla kan erkänna detta utan måste slingra sig med tillrättalagda påhittade betydelser.
Duhar inte kunnat eller haft viljan att förklara hur delmängder och annat kan förklaras annat än med att det här är enda sättet siffrorna går ihop.
Språkligt stöd saknas alltså.
Om det inte är att förfalska premisserna för att få önskat resultat.....