Digestive skrev 2020-01-02 16:59:09 följande:
Du kan få ut massor av hur jag använder ordet redan i inlägget där jag citerar mig själv ovan:
>>Aja, jag får väl lägga till att ingenting i SAOB:s definition kräver att det som är >>däremellan<< också är väsensskilt från det man finner på båda sidor.
Både bergssidorna och dalen däremellan är exempelvis alltsammans >>terräng<<, om man på fri hand ska konkretisera det abstrakta något.
Liksom berg och dal hade utan problem kunnat vara delmängder i en övermängd som >>terräng<< och om vi räknar på ytan på ett bestämt terrängområde (hur mycket av denna yta/% som täcks av berg respektive dal - man kan även och istället räkna på ytans höjd på samma vis, för att få med negation i det hela).<<
Och mitt huvudargument i denna semantiska diskurs är att ordet >>däremellan<< inte kräver väsensskilda objekt/subjekt. Att det helt enkelt finns utrymme för en gemensam nämnare.
Det här argumentet återfinns i flertalet av mina inlägg...
...så, igen: vad dillar du om?
'Däremellan' säger att någonting i någon bemärkelse befinner sig mellan två olika 'saker' i någon bemärkelse.
I början av gatan ligger storebrors tomt, längst ned på gatan ligger lillebrors tomt, däremellan ligger de övriga tomter
I vilken bemärkelse används 'däremellan' i detta fall? Har däremellan någonting över huvud taget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra?
I början av gatan ligger ett vitt hus, längst ned på gatan ligger ett vitt hus, däremellan ligger också ett vitt hus.
I vilken bemärkelse används 'däremellan' i detta fall? Har däremellan någonting över huvud taget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra?
I början av gatan ligger 75 bruna hus, längst ned på gatan ligger 25 röda hus, däremellan ligger de övriga husen
I början av gatan ligger 75 inte bruna hus, längst ned på gatan ligger 25 röda hus, däremellan ligger de övriga husen
Begreppet 'döremellan' har precis som du skriver ingenting överhuvudtaget med väsenslikheter eller väsensskillnader att göra - så varför driver du tesen att 'däremellan' är har med likheter i avseende 75% av någonting att göra istället för 25% av någonting att göra? Jag menar att det inte finns någonting överhuvudtaget i 'däremellan' som pekar i någon riktning mot 75 eller 25% - tvärt om. 'däremellen' har ingen sådan bias - istället säger däremellan att det i något avseende finns någonting mellan de 75% och de 25%.
I vilket avseende skiljer sig dessa 50% från de 75% och 25% som uttalandet redogör för? Geografiskt, i tiden? I form, i färg eller i någon annat avseende.
Eftersom du inte har kunnat redogöra för detta, inte haft viljan att redogöra för detta
När du förstått innebörden av 'däremellan' så är det dags för nästa ord - det är 'övriga'
https://svenska.se/tre/?sok=%C3%B6vrig&pz=1
https://www.synonymer.se/sv-syn/%C3%B6vriga
Påståendet att 'däremellan' finns vi 50% 'övriga' betyder alltså inget annat än att:
förutom de 75% och 25% som redovisas så finns 50% som är kvar, som inte räknas upp, som är därutöver, som är resten...