• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2020-01-01 22:19:05 följande:

* XNOR - alltså NEGATIONEN av >>Antingen Eller<<.

Tja, nu har jag åtminstone förstått att du gjorde ett venndiagram a la polka när du påstod att du kände olust inför Morgan Johanssons viskning i riksdagen samtidigt som du förnekade att du kände olust inför Morgan Johanssons viskning i riksdagen.

Nja, jag är inte mycket för dankkursmatematik, men vill du ha hjälp att förstå varför dina cirklar är så rubbade så plocka fram någon så ska jag kommentera den.

Egentligen tror jag att den här diskussionen mest bottnar i auktoritetstro - och om FL:s mest hängivna SD-anhängare postar ett exempel så kan ju knappast hens trogna skara här på FL göra annat än att cirkulera i givakt.

Själv är jag inte mycket för kulturrelativism, men kan väl mellan varven, alltså postandet av danscirklar, känna ett visst medlidande - men min grundinställning är att forumets nyauktoritära har haft lika stora möjligheter att lära sig svenska och matematik som alla andra och att de borde förstå att Man och nöjd påstod att en population kan vara 125 procent av sig själv.

Där borde den här evighetslånga diskussionen ha slutat. Man och nöjd kunde ha fått skratta åt sitt misstag och vi hade sluppit alla dessa danscirklar.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-12-31 17:12:36 följande:

Gott nytt år alla samhällsdebattörer!Skål

Gott nytt år!

Och gott nytt årtionde, ett där fokus förhoppningsvis inte blir navelskåderiSkål
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2020-01-01 23:28:19 följande:

Tja, nu har jag åtminstone förstått att du gjorde ett venndiagram a la polka när du påstod att du kände olust inför Morgan Johanssons viskning i riksdagen samtidigt som du förnekade att du kände olust inför Morgan Johanssons viskning i riksdagen.

Nja, jag är inte mycket för dankkursmatematik, men vill du ha hjälp att förstå varför dina cirklar är så rubbade så plocka fram någon så ska jag kommentera den.

Egentligen tror jag att den här diskussionen mest bottnar i auktoritetstro - och om FL:s mest hängivna SD-anhängare postar ett exempel så kan ju knappast hens trogna skara här på FL göra annat än att cirkulera i givakt.

Själv är jag inte mycket för kulturrelativism, men kan väl mellan varven, alltså postandet av danscirklar, känna ett visst medlidande - men min grundinställning är att forumets nyauktoritära har haft lika stora möjligheter att lära sig svenska och matematik som alla andra och att de borde förstå att Man och nöjd påstod att en population kan vara 125 procent av sig själv.

Där borde den här evighetslånga diskussionen ha slutat. Man och nöjd kunde ha fått skratta åt sitt misstag och vi hade sluppit alla dessa danscirklar.

Aja, det är väl bara att konstatera att du aldrig har fått lära dig att räkna med negationer eller hur Venndiagram fungerar.

Låt mig ge dig en tankenöt att bita i under början av året och som kräver både räkning med negationer liksom hantering av Venndiagram för att lösa:

Du får följande instruktioner när du ska dela ut samhällsinformation och reklamblad i en fastighetsbyggnad:

1. 75% av lägenheterna vill inte ha reklamblad.

2. 25% av lägenheterna vill ha samhällsinformation.

3. Däremellan finns övriga lägenheter om 50%.

Det finns totalt 100 lägenheter i den här byggnaden. Ingen lägenhet ska ha fler än en tidning och/eller ett reklamblad.

Hur många enheter med samhällsinformation respektive antal reklamblad ska du ta med dig - för att varken bära för många eller för få av någotdera, utan det exakta antalet som behövs?

Säg till när du har lyckats räkna ut svaret. Lycka till nu FDFMGA! :)
  • Padirac
    Digestive skrev 2020-01-01 14:40:49 följande:
    Absolut, men det är fullständigt irrelevant för den här ekvationen. :)

Ja? Det innebär dock inte att objekten måste vara väsensskilda, FDFMGA. Här handlar det om en gemensam nämnare >>gillar inte SD<< precis som att meningen ur SAOB >>och däremellan går en järnväg<< kan beröra städer (gemensam nämnare = städer) eller till och med järnvägen per se (som är likadan hela vägen).

Helt fel Venndiagram, FDFMGA. Hur har du tänkt att hantera negationer med Venndiagram som inte hanterar negationer?

Det är helt uppenbart vid det här laget att du inte förstår negation.

Hade du hanterat ett Venndiagram korrekt eller förstått hur ekvationer med negationer fungerar, hade du insett att det inte finns några päron bland äpplena.

Åter igen får jag påpeka att logiken inte är så simpel som du vill få den till. ;)

Att du inte kan räkna ut att 75% inte gillar S om 25% gillar S, är ditt problem.

Att du inte kan räkna ut att 25% gillar SD om 75% inte gillar SD, är ditt problem.

Har man med alla fyra element - som överhuvudtaget krävs för att kunna veta elementen för mängden >>övriga 50% - ser man att det råder fullständig harmoni och symmetri, men med negationer närvarande.

Negationer är dock inga päron, FDFMGA. Utan negationer är äpplen som du ska räkna bort. ;)

Det här är ett debattforum. Du behöver inte fråga om lov för att argumentera eller poängtera någonting. :) Kör hårt FDFMGA.
    Digestive skrev 2020-01-01 21:44:54 följande:
    Jag hänvisar min förståelse för ordet >>däremellan<< till såväl SAOB som SO. Men du ska alltså vara en högre språkauktoritet än så? - jag tvivlar på det, FDFMGA.

Alltså, det är fortfarande fel Venndiagram. Kverulant67:s ekvation ska in i ett Venndiagram som hanterar negationer - vilket >>Både Och<< eller >>Varken Eller<< INTE gör.

Är det verkligen så svårt att förstå för dig? - att negationer behöver uttryck som hanterar negationer. :O

Venndiagram/matematiska uttryck som hanterar negationer har med ordet >>inte<< eller >>icke<< i sig. Och du kanske känner igen det här i mängden >>gillar inte SD<< om du tänker efter... lite.

Kverulant67:s ekvation hanterar du i Venndiagrammet XNOR - alltså NEGATIONEN av >>Varken Eller<<.

Här kan du läsa mer om det Venndiagrammet: sv.m.wikipedia.org/wiki/XNOR

Nu behöver du bara lära dig att räkna med negationer. :)
    Nej, du har visat att du varken förstår SAOB eller SO eller ordet 'däremellan'

Du har anfört en egen betydelse av ordet baserat på betydelsen av en fras eller mening som innehåller ordet 'däremellan' . Det är alltså såväl oriktigt som fel och ohederligt. 

Jag tror att du inte vill diskutera detta djupare utan håller fast vid en falsk betydelse för att det stödjer din uppfattning om att Kverulants procenträkning som rätt. Vilket den alltså inte heller är.

Som vanligt bygger mycket av självrättfärdigandet från vurmare och svans på påhittade fakta, betydelser och vantolkningar av händelser.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-01-02 00:42:04 följande:
    Digestive skrev 2020-01-01 21:44:54 följande:
    Jag hänvisar min förståelse för ordet >>däremellan<< till såväl SAOB som SO. Men du ska alltså vara en högre språkauktoritet än så? - jag tvivlar på det, FDFMGA.

Alltså, det är fortfarande fel Venndiagram. Kverulant67:s ekvation ska in i ett Venndiagram som hanterar negationer - vilket >>Både Och<< eller >>Varken Eller<< INTE gör.

Är det verkligen så svårt att förstå för dig? - att negationer behöver uttryck som hanterar negationer. :O

Venndiagram/matematiska uttryck som hanterar negationer har med ordet >>inte<< eller >>icke<< i sig. Och du kanske känner igen det här i mängden >>gillar inte SD<< om du tänker efter... lite.

Kverulant67:s ekvation hanterar du i Venndiagrammet XNOR - alltså NEGATIONEN av >>Varken Eller<<.

Här kan du läsa mer om det Venndiagrammet: sv.m.wikipedia.org/wiki/XNOR

Nu behöver du bara lära dig att räkna med negationer. :)

Du har anfört en egen betydelse av ordet baserat på betydelsen av en fras eller mening som innehåller ordet 'däremellan' . Det är alltså såväl oriktigt som fel och ohederligt. 

Jag tror att du inte vill diskutera detta djupare utan håller fast vid en falsk betydelse för att det stödjer din uppfattning om att Kverulants procenträkning som rätt. Vilket den alltså inte heller är.

Som vanligt bygger mycket av självrättfärdigandet från vurmare och svans på påhittade fakta, betydelser och vantolkningar av händelser.

Jag tror att det handlar om samma fenomen som vid postandet av bilder, skrikhögern har nått trotsåldern och vill ha rätt även när den vet att den har fel. Eller snarare på trotsåldervis allra mest när den vet med sig att den har fel.

I vilket fall är det helt absurt att i en månads tid försöka nå fram till en subkultur som fjärmat sig från såväl enkel svenska som enkel matematik

Majoritetskulturen lyckades länge blunda för företeelser inom invandrarkulturer som inte är kompatibla med ett svenskt synsätt på individers rätt att fatta egna och självständiga beslut. Idag blundar man inte längre, utom möjligen inom vissa kulturrelativistiska refuger inom MP och V.

Hursomhelst kan man förstå varför vissa invandrare kan ha svårt att acceptera svenska tänkesätt, även om man inte accepterar dem. Däremot har jag ingen som helst förståelse för en kultur som fått alla förutsättningar att tillägna sig svenska men som envisas med att strutta runt i hittepådans.
  • Digestive
    Padirac skrev 2020-01-02 00:42:04 följande:

Vad dillar du om?!

Jag har personligen hänvisat till SO:s definition:

>>[...] mellan de punkterna eller gränserna rumsligt, tidsmässigt el. abstrakt<<

Samt ett exempel ur samma källa:

>>de branta bergs­sidorna och dalen däremellan<<

svenska.se/so/&pz=7

Samt även till ett exempel ur din källa Padirac, ur SAOB:

>>Det går numera järnväg däremellan.<<

svenska.se/saob/&pz=7

Varför ljuga om det här och sedan kalla mig för ohederlig?! Ta dig själv i besinning - för det är tämligen svårt att ljuga om sådana här saker i ett debattforum på nätet, då jag bara citerar mig själv där jag har hänvisar till dessa källor.

Gör inte bort dig helt nu, Padirac. Det är inte värt det... ;P
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2020-01-02 08:35:26 följande:

Jag tror att det handlar om samma fenomen som vid postandet av bilder, skrikhögern har nått trotsåldern och vill ha rätt även när den vet att den har fel. Eller snarare på trotsåldervis allra mest när den vet med sig att den har fel.

I vilket fall är det helt absurt att i en månads tid försöka nå fram till en subkultur som fjärmat sig från såväl enkel svenska som enkel matematik

Majoritetskulturen lyckades länge blunda för företeelser inom invandrarkulturer som inte är kompatibla med ett svenskt synsätt på individers rätt att fatta egna och självständiga beslut. Idag blundar man inte längre, utom möjligen inom vissa kulturrelativistiska refuger inom MP och V.

Hursomhelst kan man förstå varför vissa invandrare kan ha svårt att acceptera svenska tänkesätt, även om man inte accepterar dem. Däremot har jag ingen som helst förståelse för en kultur som fått alla förutsättningar att tillägna sig svenska men som envisas med att strutta runt i hittepådans.

Låt mig ge dig en tankenöt att bita i under början av året och som kräver både räkning med negationer liksom hantering av Venndiagram för att lösa:

Du får följande instruktioner när du ska dela ut samhällsinformation och reklamblad i en fastighetsbyggnad:

1. 75% av lägenheterna vill inte ha reklamblad.

2. 25% av lägenheterna vill ha samhällsinformation.

3. Däremellan finns övriga lägenheter om 50%.

Det finns totalt 100 lägenheter i den här byggnaden. Ingen lägenhet ska ha fler än en tidning och/eller ett reklamblad.

Hur många enheter med samhällsinformation respektive antal reklamblad ska du ta med dig - för att varken bära för många eller för få av någotdera, utan det exakta antalet som behövs?

Säg till när du har lyckats räkna ut svaret. Lycka till nu FDFMGA! :)
  • Digestive

Sådant här säger så mycket:

Padirac skrev 2019-12-29 15:31:38 följande:

Så du håller nu med om att 'däremellan' betyder det SAOB m.fl anger och inget annat?

Digestive skrev 2019-12-29 16:10:31 följande:

Det är fantastiskt att du uttrycker det här som om du suger på en karamell. Men javisst, speciellt i bemärkelsen >>ordningsföljd<< som du borde reflektera över en stund.

Aja, jag får väl lägga till att ingenting i SAOB:s definition kräver att det som är >>däremellan<< också är väsensskilt från det man finner på båda sidor.

Både bergssidorna och dalen däremellan är exempelvis alltsammans >>terräng<<, om man på fri hand ska konkretisera det abstrakta något.

Liksom berg och dal hade utan problem kunnat vara delmängder i en övermängd som >>terräng<< och om vi räknar på ytan på ett bestämt terrängområde (hur mycket av denna yta/% som täcks av berg respektive dal - man kan även och istället räkna på ytans höjd på samma vis, för att få med negation i det hela).

Vi hade alltså till kommit överens om en gemensam referens och definition - men någon dag senare så gäller alltså inte överenskommelsen för att Padirac uppenbarligen vill sänka min trovärdighet... på billigaste möjligaste sätt - genom ett tomt påstående som få utomstående skulle kolla upp.
  • Padirac
    Digestive skrev 2020-01-02 15:44:39 följande:
    Sådant här säger så mycket:

Vi hade alltså till kommit överens om en gemensam referens och definition - men någon dag senare så gäller alltså inte överenskommelsen för att Padirac uppenbarligen vill sänka min trovärdighet... på billigaste möjligaste sätt - genom ett tomt påstående som få utomstående skulle kolla upp.
    Digestive skrev 2020-01-02 14:06:39 följande:
    Vad dillar du om?!

Jag har personligen hänvisat till SO:s definition:

>>[...] mellan de punkterna eller gränserna rumsligt, tidsmässigt el. abstrakt<<

Samt ett exempel ur samma källa:

>>de branta bergs­sidorna och dalen däremellan<<

svenska.se/so/?id=10449&pz=7

Samt även till ett exempel ur din källa Padirac, ur SAOB:

>>Det går numera järnväg däremellan.<<

svenska.se/saob/?id=D_2401-0266.ipmr&pz=7

Varför ljuga om det här och sedan kalla mig för ohederlig?! Ta dig själv i besinning - för det är tämligen svårt att ljuga om sådana här saker i ett debattforum på nätet, då jag bara citerar mig själv där jag har hänvisar till dessa källor.

Gör inte bort dig helt nu, Padirac. Det är inte värt det... ;P

Nej, du och jag har inte kommit överens om en gemensam betydelse av ordet trots att vi refererat till samma källor.

Jag  har frågat dig flertalet gånger om vad du menade med ordet 'däremellan' och jag var utomordentligt less på att du inte vill diskutera den saken och tyckte att det för min del räckte - detta då jag inte fann att jag nådde fram till dig med viljan att reda ut vad du menade, hur du menadde och på vilka grudner du menade detta.

Som jag förstått det har du refererat till minsta gemensamma nämnare samt ordningsföljd  - och hur du får däremellan betyda att den gemensamma nämnaren är med ogillar SD istället för gillar S har du inte heller haft viljan att reda ut. Eller så har jag inte varit tydlig nog. Eller du.

Hur som helst så har du inte förstått eller redovisat för betydelsen av 'däremellan' på ett sätt som stödjer din tes om att 'däremellan' skulle betyda det du vill påstå.

Ge nu en ordentlig förklaring för vad ordet betyder och hur du menar att det hänger ihop på det sätt du vill få till det. 

Än så länge har det inte gjorts. Det har möjligtvis varit någon sorts cirkelresonemang om procent
  • Digestive
    Padirac skrev 2020-01-02 16:46:56 följande:

Nej, du och jag har inte kommit överens om en gemensam betydelse av ordet trots att vi refererat till samma källor.

Jag  har frågat dig flertalet gånger om vad du menade med ordet 'däremellan' och jag var utomordentligt less på att du inte vill diskutera den saken och tyckte att det för min del räckte - detta då jag inte fann att jag nådde fram till dig med viljan att reda ut vad du menade, hur du menadde och på vilka grudner du menade detta.

Som jag förstått det har du refererat till minsta gemensamma nämnare samt ordningsföljd  - och hur du får däremellan betyda att den gemensamma nämnaren är med ogillar SD istället för gillar S har du inte heller haft viljan att reda ut. Eller så har jag inte varit tydlig nog. Eller du.

Hur som helst så har du inte förstått eller redovisat för betydelsen av 'däremellan' på ett sätt som stödjer din tes om att 'däremellan' skulle betyda det du vill påstå.

Ge nu en ordentlig förklaring för vad ordet betyder och hur du menar att det hänger ihop på det sätt du vill få till det. 

Än så länge har det inte gjorts. Det har möjligtvis varit någon sorts cirkelresonemang om procent

Du kan få ut massor av hur jag använder ordet redan i inlägget där jag citerar mig själv ovan:

>>Aja, jag får väl lägga till att ingenting i SAOB:s definition kräver att det som är >>däremellan<< också är väsensskilt från det man finner på båda sidor.

Både bergssidorna och dalen däremellan är exempelvis alltsammans >>terräng<<, om man på fri hand ska konkretisera det abstrakta något.

Liksom berg och dal hade utan problem kunnat vara delmängder i en övermängd som >>terräng<< och om vi räknar på ytan på ett bestämt terrängområde (hur mycket av denna yta/% som täcks av berg respektive dal - man kan även och istället räkna på ytans höjd på samma vis, för att få med negation i det hela).<<

Och mitt huvudargument i denna semantiska diskurs är att ordet >>däremellan<< inte kräver väsensskilda objekt/subjekt. Att det helt enkelt finns utrymme för en gemensam nämnare.

Det här argumentet återfinns i flertalet av mina inlägg...

...så, igen: vad dillar du om?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?