Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Man kan notera att skillnaden mellan de rödgröna partierna och den forna alliansen blir allt större. Enligt Novus så skulle de rödgröna få knappt 40 procent om det vore val nu medan allianspartierna samlar 33 procent om man bortser från KD som under Busch Thor förvandlats till ett nano-parti som inte tar sig in i riksdagen.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    amerikan skrev 2018-07-26 01:00:19 följande:
    Sveriges regering har åstakommit nada under 4 år. Har inga möjligheter att sitta kvar. Vet inte ens vad man ska göra med överskotten. Pratar illa om de som jobbar mest.
    Hm, det kan förhålla sig lite olika.

USA vet inte hut man ska hantera det gigantiska underskottet och statsskulden medan Sverige hanterar överskottet med ansvar och har en av EU:s minsta statsskulder.

Olika fall av ödets lott eller snarare skillnaden mellan olika sätt att styra ett landSkrattande

Osökt kommer jag att tänka på "man och nöjd" ett bannat nick som skulle emigrera till ett land där hens förmåga bättre kom till sin rätt. Undrar om hen funnit sitt sagoland ännuTungan ute
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-07-26 19:30:35 följande:
    Jag tror det kommer bli stödröster på KD just pga detta. Man röstar ut alliansen om man inte röster in KD. Tyvärr.
    Jag tror tvärtom att allmänborgerliga väljare som har haft KD som ett alternativ väljer bort KD av samma skäl - alltså att de ser en röst på KD som bortkastad och i stället lägger den på något av de tre allianspartier som kommer att komma in i riksdagen.

Dessutom tror jag att många moderater anser att de är viktigt att M blir större än SD vilket är ytterligare ett skäl att rösta på M, liksom det faktum att alliansen behöver ett parti som någotsånär kan matcha S storleksmässigt.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-07-26 21:15:33 följande:
    Att KD och MP åker ut missgynnar ju båda block lika mycket var för sig och gynnar SD - om inte fragmenteringen orsakad av de nya småpartierna slår lika hårt mot SD. Jag förutsätter då att ingen av dessa partier hamnar över 4%.
    Fast MP kommer inte att åka ut.

Det kommer att bli betydligt mer fokus på miljö och klimat framöver och av någon anledning är MP det parti som flest anser har bäst miljöpolitik.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2018-07-27 19:25:51 följande:
    Nej SD hade 14% helt säkra väljare dvs bara 1 procent mer än socialdemokraterna. 
    Har du någon länk till Ipsos, alltså inte DN eller Expressen.

S fick väl 24 procent i senaste Ipsos, fallhöjden om de osäkra röstar på något annat parti är enligt Expressen ner till 19 procent. Det innebär att 80 procent av S-sympatisörerna är helt säkra på att de kommer att rösta S.

Jag förstår inte riktigt vad 13 procent kommer ifrån.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2018-07-27 22:58:48 följande:

Nej tyvärr har jag inte mer info än vad du redan har hittat i Expressen och i DN och jag håller med att det är oklart vad som menas.

Tja, om man läser tabellen i Expresen så framstår det som att exempelvis två procent av L:s väljare slutgiltigt bestämt sig för att rösta på partiet medan fyra procent ännu inte bestämt sig - det vill säga att resterande 94 procent har försvunnit i ett svart hålSkrattande

Sannolikt så har Ipsos räknat om andelarna till  andelar av den totala väljarkåren, vilket vare sig Expressenjournalsten eller vissa högerdebattörer här på FL har förstått. Grundskolans matematikundervisning har länge varit ett mycket eftersatt område.Skrattande

Saxat från Expressen:

Andel som bestämt sig slutgiltigt (Inom parentes: har inte tagit slutgiltig ställning/osäker)

M: 10 (9)

L: 2 (4)

C: 4 (6)

KD: 1 (2)

S: 13 (11)

V: 5 (4)

MP: 1 (3)

SD: 14 (6)

Källa: DN/Ipsos

• FDFMGA
    Hobbe x2 skrev 2018-07-28 05:48:10 följande:
    Det verkar vara så fundamentalt enkelt att Ipsos dragit ifrån de som överväger att lämna ett parti, men samtidigt lagt till de överväger att komma till partiet från något annat parti.

Superenkelt. Säg till om jag ska lära dig nåt mer.
    Du får nog förkalra lite mer. Utgå t ex från siffrorna för LGlad
  • FDFMGA
    Hobbe x2 skrev 2018-07-28 05:48:10 följande:
    Det verkar vara så fundamentalt enkelt att Ipsos dragit ifrån de som överväger att lämna ett parti, men samtidigt lagt till de överväger att komma till partiet från något annat parti.

Superenkelt. Säg till om jag ska lära dig nåt mer.
    Inget svar än. Det här kan utvecklar till en riktig rysare, en veritabel cliffhangerGlad

Ta bara K Markattas påstående 
    K Markatta skrev 2018-07-27 00:06:20 följande:
    Enligt samma undersökning är det bara 13% som bestämt sig för att rösta på S och en futtig procent är säkra på MP.
    Hur relaterar man detta till undersökningens lägstanivå för S på 19 procent, det vill säga att 80 procent av S-väljarna har bestämt sig.

Jag gissar att Ipsos har jonglerat med lite för många bollar samtidigt, åtminstone har det tokat till sig lite i tolkningarna av vad det verkliigen är som Ipsos har mätt.Glad
  • FDFMGA
    Hobbe x2 skrev 2018-07-28 15:53:13 följande:
    Vet inte riktigt hur du tänker här. Enligt siffrorna från dig/killBill så har S en lägstanivå på 13%.

19%-nivån är dessa 13% + de röster man har chans att vinna från andra partier. D.v.s S haridag 24% (Juholtnivå). Från Juholtnivån riskerar man tappa nära hälften och landa på 13%. Men man har ochså chans att vinna 6% från övriga partier. Jobbigt läge för S som riskerar tappa dubbelt så många som man har chans att vinna.

Om du har fler frågor så svarar jag med nöje på dem också.
    Du måste ha mycket ludd som skymmer sikten om du tror att jag skrivit att S har en lägstanivå på  13 procent

Tyvärr tycks det inte gå att få fatt i Ipsos undersökning i dess helhet, så att man kan se upplägget och kanske också förstå hur K Markatta som startade den här diskussionen kom fram till att S har en lägstanivå på 13 procent.

Men överlag så finns det ju en tydlig tendens att högeraktivister missförstår undersökningar, men fråga gärna K markatta hur hen kom fram till 13 procent.

I övrigt så verkar det som att man måste ha tillgång till hels undersökningen för att kunna förståvar det slirat i tolkningarna av den - och eventuellt var Ipson har slirat - t ex hur de skiljer mellan gruppen som ännu inte bestämt sig för något favoritparti överhuvudtaget och gruppen som har ett favoritparti men anger ett annat som de möjligen kan komma att rösta på.

Nåväl, här är K Markattas inledande inläggSkrattande
    KillBill skrev 2018-07-26 20:25:36 följande:
    Enligt DN/Ipsos riskerar moderaterna som lägst ett valresultat på bara 13 procent...
    Enligt samma undersökning är det bara 13% som bestämt sig för att rösta på S och en futtig procent är säkra på MP.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2018-07-28 15:31:16 följande:
    Det här visar bara på att du antingen är okunnig eller blundar för en obehaglig sanning.

Det är ett faktum att det finns en internationell islamistisk rörelse som verkar för ökad islamism världen över och som har stöd från bl.a. Saudiarabien.

Exakt hur långt dessa är beredda att gå i strävan och handlingar samt i vilken omfattning är såklart bara teoretiska spekulationer, delvis baserat på vissa uttalanden från islamistiska kretsar.

Problemet är att du är så fast i din tankebox att du inte förstår att det kan finns sätt att tänka som ligger utanför dess ramar.

Visst, finns det en rörelse som verkar för att sprida islam över världen och visst får den kraftigt stöd från USA:s bundsförvant Saudiarabien.

Men det jag invände mot var domedagstankarna i texten du hänvisade till.

Tro mig, det är fullt möjligt att ogilla islam,  att tro att det finns en islamistisk mission med kopplingar till terrorism elelr att verka för att den muslimska diasporan i exempelvis Sverige ska upprätthålla ett tänkesätt som går på tvärs mot jämställdhet, individualism och ett sekulariserat synsätt på religion som en privatsak.

Men till skiillnad från artikelförfattaren så tror jag inte att inbördeskriget väntar, för mig framstår han som en domedagsprofet som tappat kontakten med verkligheten.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?