KillBill skrev 2018-07-04 15:23:11 följande:
Ja rörligheten är ett problem men det var prisrallyt också. Jag tror att staten behöver ställa upp med garantier/ subventionera byggandet av hyresrätter men sedan behöver avdragsrätt och beskattning av bostäder förändras i grunden. Jag tror på slopade ränteavdrag, slopad reavinstbeskattning och återinförd fastighetsskatt.
Det beror egentligen i mycket stor utsträckning på vad man tror om framtida inflation och ränteutveckling.
Själv är jag av uppfattningen att globaliseringen innebär en effektiv prispress och att vi inte kommer att komma tillbaka till de räntelägen som ansågs normala förr.
Vi betalar inte mycket i räntor och avgifter för vår lägenhet, medan vi skulle få betala skyhögt mer för en motsvarande hyresrätt i samma område - om det hade funnits någon.
Vad politikerna har lyckats ställa till med är just att få en seg bostadsmarknad att stelna.
Min gissning är att det snart bara är barn till rika föräldrar som har möjlighet att köpa bostadsrätt i Stockholm och barn till rika föräldrar som har råd att bo i de nyproducerade lyxlägenheter ingen idag vill köpa och som kommer att förvandlas till hyresrätter för priviligierade så småningom.
Min gissning är också att andelen bostadsrätter som hyrs ut i andra hand till sanslösa belopp kommer att öka på grund av en misslyckad politik.
Men de åtgärder du nämner kommer säkert att finnas med i nästa breda bostadspolitiska överenskommelse, åtminstone de två första.