Mentat skrev 2019-02-22 07:06:21 följande:
Effekten av detta är dock att man tycker att olika regler skall gälla: (s) har i alla år samarbetat med kommunister såsom regeringsunderlag samtidigt som man historiskt åtminstone höll en viss rågång mot dem och inte ville släppa in dem i varken regering eller utrikesutskottet.
Om (s) kan spela efter de reglerna måste den borgerliga sidan kunna göra detsamma och samarbeta med (sd) samtidigt som man håller ett visst avstånd till dem, att ha med dem i en regering är det ju t.ex. inte tal om.
Vi kan inte rätt gärna ha regler och praxis i riksdagen som enbart gynnar (s), det måste vara lika oberoende av regeringsalternativ hur mycket vänstersympatisörer än tycker att det vore bra. Min favoritregering just efter valet hade varit en Alliansregering som samarbetade med (s), men det vägrade ju (s) blankt och lyckades på så sätt med sitt strategiska mål att spräcka Alliansen. Det var givetvis en framgång för dem men det innebär också att alternativen kan ändras efter nästa val.
Ja, jag hade redan förstått att du anser att samma spelregler ska gälla och att det blir orättvist annars, i synnerhet eftersom du anser att V och SD är lika illa och därmed kan jämställas.
Men förstår du att det finns många som inte delar din uppfattning och att V och SD inte kan jämställas, att man kan anse att SD värnar Sverige och det svenska medan V är en del av en blodig kommunistisk tradition - eller tvärtom, att SD står för inskränkthetens tradition att alltid vilja skapa ett dom och ett vi medan V är ett i grunden humanistiskt parti.
Man kan också som jag anse att man inte kan rättfärdiga avsteg från den personliga moralen med att peka på att andra minsann gör så. Det gäller såväl enskilda människor som politiska partier, enligt min uppfattning.