• Anonym (paulina)

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

Min  pojkvän(inte hennes pappa) är borta och jag hittade papper från en chokladkaka med hasselnötter som han ätit i min lägenhet. Han vet att min dotter är så allergisk mot nötter att hon kan dö. Vet inte vad jag ska känna, säga eller gör. Tankar och råd?

• Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk
  • Anonym (ditt nöt)
    chewbecca skrev 2015-02-21 02:37:33 följande:

Okej! 

Ja alltså, som du säger, det är ju ditt hem och dina regler - han får väl helt enkelt anpassa sig. Det jag kan reta mig på är att det blir en sådan stor grej för vissa? Jag kan inte förstå om någon MÅSTE äta nötchoklad, då får han väl som du säger göra det hemma hos sig själv. Jag växte upp med att mina familjemedlemmar åt nutella och nötchoklader då och då, men sådant är ju livet.  Jag har så svårt att tro att någon som förstår innebörden av "riktig" nötallergi någonsin skulle slarva eller liknande, och just därför bör det vara okej att ha i hemmet - när man litar på sin partner. Din dotter kanske inte förstår allvaret i det hela, men det kommer hon göra med tiden och man växer in i rutiner på att läsa på ALLA ingredienser osv.

Ja, jag har vid flertal tillfällen fått i mig nötter, men som jag hoppas att du känner till så tar man ju bara adrenalinsprutan om betapreden inte verkar tillräckligt snabbt. Men ja, jag har till och med fått åka ambulans (när jag ätit choklad som någon "GARANTERADE" vara nötfri). Jag säger inte att det är roligt eller lätt, men ju fortare man lär sig leva efter att världen inte kretsar runt sig själv desto lättare blir det att acceptera, bli sympatisk och komma in i egna rutiner. (i att alltid ha med sig medicin, aldrig äta något du inte vet vad det innehåller mm) 

Men, jag vill också understryka att jag inte förringar din modersinstinkt, jag kan garantera att det är värre som mamma till en allergiker än att vara det själv...

Är du allvarlig? Bara för att du klarar av att vara i samma rum som de dom äter nötter så betyder det ju inte att alla klarar av det! Och det är inte bara att ta adrenalinsprutan så är allt ok. Man kan dö även om man får adrenalin.

Själv fick jag åka ambulanshelikopter i julas när några personer åt hasselnötter i samma rum som mig. Här aldrig förr reagerat luftburet.

Sen är ju allergi mot jordnötter ingen nötallergi även om många nötallergiker reagerar på jordnötter också.

Självklart ska ts dotters hem vara en fristad där hon inte ska riskera allvarliga allergiska reaktioner som går undvikas mycket enkelt.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-21 07:31:47 följande:
    Är det ditt hem eller ert?

Har han ljugit tidigare? Känns barnsligt och väldigt konstigt att ljuga om en sådan sak.

Du låter barnet gå nära nötter i en affär men det blir ett jäkla liv för lite skräp. Du vet ju inte om allergin är luftburen!

Om mitt barn hade varit såpass allergiskt som ditt barn är så hade jag tagit reda på exakt allt om hennes allergi. Att inte veta om det är luftallergi eller ej tyder på bristande föräldraroll anser jag. Du måste väl veta vilka situationer som är livsfarliga för ditt barn eller ej. Är det inte luftburen allergi så begränsar du din dotters liv i onödan.
    Suck , tänk innan du förolämpar folk. Kan det kanske vara så att läkarna på allergimottagningen inte vet om det är luftburet eftersom de tar blodprov på henne och det är hennes blod som visar på att hon är allergisk. Hon ligger högst på skalan men för att veta om det är luftburet måste man prova och den risken är jag inte riktigt villig att ta.
  • Massor

När man är 7 år så vet man oftast vad man tål och inte tål. Jag visste det mycket tidigare. Min son på 4,5 kan berätta för sin omgivning vad han kan och inte kan äta. Han har iofs ingen luftburen allergi, men som någon ovan säger, det gäller jordnötter. Skulle din 7-åring stoppa choklad i munnen som hon inte vet innehållet på? Nästan all choklad innehåller ju spår av nötter dessutom. Jag förstår din oro, men det är nog dags att släppa taget lite. Du får se till att din dotter inte stoppar diverse saker i munnen utan att fråga en vuxen vad dom innehåller. För din dotters skull är det viktigare att hon har koll på sina allergier, inte världen runt omkring henne

• Anonym (paulina)
    Anonym (ditt nöt) skrev 2015-02-21 07:35:28 följande:
    Är du allvarlig? Bara för att du klarar av att vara i samma rum som de dom äter nötter så betyder det ju inte att alla klarar av det! Och det är inte bara att ta adrenalinsprutan så är allt ok. Man kan dö även om man får adrenalin.

Själv fick jag åka ambulanshelikopter i julas när några personer åt hasselnötter i samma rum som mig. Här aldrig förr reagerat luftburet.

Sen är ju allergi mot jordnötter ingen nötallergi även om många nötallergiker reagerar på jordnötter också.

Självklart ska ts dotters hem vara en fristad där hon inte ska riskera allvarliga allergiska reaktioner som går undvikas mycket enkelt.
    Tack , äntligen någon med samma åsikt som mig. Hon är dokumenterat allergisk mot jordnötter, mandlar och hasselnötter. Intressant att du säger att hasselnötter kan vara luftburet eftersom någon innan skrev att det inte kunde vara det.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (paulina) skrev 2015-02-21 07:40:15 följande:
    Suck , tänk innan du förolämpar folk. Kan det kanske vara så att läkarna på allergimottagningen inte vet om det är luftburet eftersom de tar blodprov på henne och det är hennes blod som visar på att hon är allergisk. Hon ligger högst på skalan men för att veta om det är luftburet måste man prova och den risken är jag inte riktigt villig att ta.
    Jag förolämpar inte folk, jag ifrågasätter! Väldigt stor skillnad! Om du tar det som förolämpning så har du intagit försvarsställning vilket är ditt val.
  • Anonym (paulina)
    Massor skrev 2015-02-21 07:42:12 följande:

När man är 7 år så vet man oftast vad man tål och inte tål. Jag visste det mycket tidigare. Min son på 4,5 kan berätta för sin omgivning vad han kan och inte kan äta. Han har iofs ingen luftburen allergi, men som någon ovan säger, det gäller jordnötter. Skulle din 7-åring stoppa choklad i munnen som hon inte vet innehållet på? Nästan all choklad innehåller ju spår av nötter dessutom. Jag förstår din oro, men det är nog dags att släppa taget lite. Du får se till att din dotter inte stoppar diverse saker i munnen utan att fråga en vuxen vad dom innehåller. För din dotters skull är det viktigare att hon har koll på sina allergier, inte världen runt omkring henne

Det verkar ju som att det finns annan allergi än jordnötter som är luftburet. Min dotter har väldigt bra koll själv men jag är vuxen jag kan inte anta att hon alltid tänker på allt själv.
  • Anonym (paulina)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-02-21 07:43:09 följande:
    Jag förolämpar inte folk, jag ifrågasätter! Väldigt stor skillnad! Om du tar det som förolämpning så har du intagit försvarsställning vilket är ditt val.
    Att säga att någon brister i sin föräldraroll är en förolämpning att ifrågasätta hur mycket jag vet om min dotters allergi är inte en förolämpning. Brukar du säga till människor runt dig att "Nu tycker jag du brister i din föräldraroll?"
  • Massor

Skulle stå att luftburen allergi ofta gäller jordnötter. ( är ju faktiskt medveten om att andra nötter kan orsaka detta med)

• Massor
    Anonym (paulina) skrev 2015-02-21 07:44:31 följande:

Det verkar ju som att det finns annan allergi än jordnötter som är luftburet. Min dotter har väldigt bra koll själv men jag är vuxen jag kan inte anta att hon alltid tänker på allt själv.

Tror faktiskt att hon har rätt bra koll själv. I den åldern vet man hur dålig man blir och det är inte värt att chansa. Förstår att du som förälder och vuxen såklart vill ha kontrollen. Men det är så många situationer som kan uppstå när du inte är med. Därför är det viktigare att din dotter förstår att hon inte äter någonting som är osäkert. Det är svårt att slappna av när barnen har allergier, i know.
  • Anonym (Ensam mamma)

Jag förstår dig helt och hållet ts! Din dotter är det käraste du har, naturligtvis är du rädd om henne. Tycker verkligen att din kille måste visa mer respekt mot barnet och inte äta nötter hemma hos dig. 

Prata med honom igen, han verkar inte förstå hur allvarligt detta är. 

Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk