Inlägg från: Anonym (ditt nöt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ditt nöt)

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

chewbecca skrev 2015-02-21 02:37:33 följande:

Okej! 

Ja alltså, som du säger, det är ju ditt hem och dina regler - han får väl helt enkelt anpassa sig. Det jag kan reta mig på är att det blir en sådan stor grej för vissa? Jag kan inte förstå om någon MÅSTE äta nötchoklad, då får han väl som du säger göra det hemma hos sig själv. Jag växte upp med att mina familjemedlemmar åt nutella och nötchoklader då och då, men sådant är ju livet.  Jag har så svårt att tro att någon som förstår innebörden av "riktig" nötallergi någonsin skulle slarva eller liknande, och just därför bör det vara okej att ha i hemmet - när man litar på sin partner. Din dotter kanske inte förstår allvaret i det hela, men det kommer hon göra med tiden och man växer in i rutiner på att läsa på ALLA ingredienser osv.

Ja, jag har vid flertal tillfällen fått i mig nötter, men som jag hoppas att du känner till så tar man ju bara adrenalinsprutan om betapreden inte verkar tillräckligt snabbt. Men ja, jag har till och med fått åka ambulans (när jag ätit choklad som någon "GARANTERADE" vara nötfri). Jag säger inte att det är roligt eller lätt, men ju fortare man lär sig leva efter att världen inte kretsar runt sig själv desto lättare blir det att acceptera, bli sympatisk och komma in i egna rutiner. (i att alltid ha med sig medicin, aldrig äta något du inte vet vad det innehåller mm) 

Men, jag vill också understryka att jag inte förringar din modersinstinkt, jag kan garantera att det är värre som mamma till en allergiker än att vara det själv...

Är du allvarlig? Bara för att du klarar av att vara i samma rum som de dom äter nötter så betyder det ju inte att alla klarar av det! Och det är inte bara att ta adrenalinsprutan så är allt ok. Man kan dö även om man får adrenalin.

Själv fick jag åka ambulanshelikopter i julas när några personer åt hasselnötter i samma rum som mig. Här aldrig förr reagerat luftburet.

Sen är ju allergi mot jordnötter ingen nötallergi även om många nötallergiker reagerar på jordnötter också.

Självklart ska ts dotters hem vara en fristad där hon inte ska riskera allvarliga allergiska reaktioner som går undvikas mycket enkelt.
  • Anonym (ditt nöt)
    Anonym (jordnötter) skrev 2015-02-22 15:30:10 följande:

Det är bara jordnötter som är luftburna . Min dotter kan inte gå på krogar och Pubar som serverar jornötter som tilltugg. Tack och lov fins nötfria ställen hon kan gå till . Hon är utbildad kock men tyvärrkan hon inte jobba på restaurang på grund av allergin .

Helt fel. Även nötallergiker kan reagera på luftburet nötdamm. Fick som sagt åka ambulanshelikopter vid jul pga en svår allergiska reaktion mot hasselnötter.

Nötallergi är även en allergi som sällan växer bort.
  • Anonym (ditt nöt)
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2015-02-22 16:50:53 följande:

Nej, det finns ingen luftburen nötallergi. Blindtester har utförts med samma resultat som vid alla andra inbillade sjukdomar.

Väldigt konstigt att jag då var nära att dö av att några åt hasselnötter i samma rum som jag befann mig och att sjukvården inte alls håller med dig.Ganska svårt att fejka nässelutslag svullnad och medvetslöshet. Men visst lev i din lilla bubbla du.
  • Anonym (ditt nöt)
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2015-02-22 17:07:30 följande:

Ja jag har nötallergi, och en ganska allvarlig sådan. Blir trött på alla besserwissers som uttalar sig om sånt som de inte har en aning om.

Som du då?
  • Anonym (ditt nöt)
    chewbecca skrev 2015-02-22 22:46:54 följande:

Hej "ditt nöt" ett namn som passar dig ypperligt! 

Precis som Snusmylan skriver så existerar inte en luftburen allergi för nötter, utan enbart för jordnötter. Du är alltså en av dem som har oerhört svårt att känna skillnaden på lukten av nötter och en riktig allergisk reaktion. Men alla vet ju sedan tidigare att placebo kan framkalla otroliga krafter också å andra sidan =)

(Och JA, jag är dödligt allergisk av alla nötter och luftburet av jordnötter, fast på riktigt då =) )

Nja det är nog du som är ett riktigt nöt då du uttalar dig helt mot vad sjukvården säger. Eftersom jag inte hade någon aning om att det åts nötter där jag var och heller aldrig har reagerat luftburet så är det omöjligt att fejka en allergisk chock.

Läkare provocerar bara fram livshotande allergiska reaktioner i extrema fall hos barn.

Att det ens ska vara en diskution över om TS ska få bestämma om hennes dotter ska få vara fredad från nötter hemma är ju helt befängt.

Jag sprutar ju inte på mig parfym och går hem till en asmatiker som är doftkänslig eller tar med mig min hund hem till en pälsdjursallergiker. Men det skulle kanske du göra?
  • Anonym (ditt nöt)
    chewbecca skrev 2015-02-23 07:39:33 följande:

Gött trög du verkar vara.

Som jag skrev till TS, hennes hem - hennes regler. Allt annat är otänkbart. Jag har lite svårt att förstå vad det inte är du begriper i den meningen.

Att du sedan är en hypokondriker som tydligen inte har någon aning om vilka nötter du reagerat på men sedan hävdar en luftburen allergi som helt enkelt inte existerar, är ju en annan sak förstås :)

Men alltså, var så handikappad du vill, jag påpekar endast att livet som allergiker inte är så fruktansvärt besvärligt som du med flera vull framställa det. När man har koll på sig själv och sina egna förutsättningar så flyter livet på ganska bra för oss andra nötallergiker. Hör och häpna, jag har till och med flugit, ätit på restaurang, gått på krogen och varit i Asien. ;)

Jo tack det har jag med. Var som sagt första gången jag reagerade nu i julas. Har inte precis låst in mig efter det heller. Lever precis som vanligt Men har nu en epipen utskriven och med mig.

Det är nog du som är trög som inte tar in vad läkarna som utfört massa tester säger utan bara snöar in på något du har läst på nätet.Lycka till i livet med den godtroheten!
Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk