Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk
Okej!
Ja alltså, som du säger, det är ju ditt hem och dina regler - han får väl helt enkelt anpassa sig. Det jag kan reta mig på är att det blir en sådan stor grej för vissa? Jag kan inte förstå om någon MÅSTE äta nötchoklad, då får han väl som du säger göra det hemma hos sig själv. Jag växte upp med att mina familjemedlemmar åt nutella och nötchoklader då och då, men sådant är ju livet. Jag har så svårt att tro att någon som förstår innebörden av "riktig" nötallergi någonsin skulle slarva eller liknande, och just därför bör det vara okej att ha i hemmet - när man litar på sin partner. Din dotter kanske inte förstår allvaret i det hela, men det kommer hon göra med tiden och man växer in i rutiner på att läsa på ALLA ingredienser osv.
Ja, jag har vid flertal tillfällen fått i mig nötter, men som jag hoppas att du känner till så tar man ju bara adrenalinsprutan om betapreden inte verkar tillräckligt snabbt. Men ja, jag har till och med fått åka ambulans (när jag ätit choklad som någon "GARANTERADE" vara nötfri). Jag säger inte att det är roligt eller lätt, men ju fortare man lär sig leva efter att världen inte kretsar runt sig själv desto lättare blir det att acceptera, bli sympatisk och komma in i egna rutiner. (i att alltid ha med sig medicin, aldrig äta något du inte vet vad det innehåller mm)
Men, jag vill också understryka att jag inte förringar din modersinstinkt, jag kan garantera att det är värre som mamma till en allergiker än att vara det själv...
Själv fick jag åka ambulanshelikopter i julas när några personer åt hasselnötter i samma rum som mig. Här aldrig förr reagerat luftburet.
Sen är ju allergi mot jordnötter ingen nötallergi även om många nötallergiker reagerar på jordnötter också.
Självklart ska ts dotters hem vara en fristad där hon inte ska riskera allvarliga allergiska reaktioner som går undvikas mycket enkelt.