• Anonym (paulina)

Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk

Min  pojkvän(inte hennes pappa) är borta och jag hittade papper från en chokladkaka med hasselnötter som han ätit i min lägenhet. Han vet att min dotter är så allergisk mot nötter att hon kan dö. Vet inte vad jag ska känna, säga eller gör. Tankar och råd?

• Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk
  • Anonym (xx)
    Anonym (paulina) skrev 2015-02-22 21:05:36 följande:

Jag känner mig frustrerad på alla människor som i denna tråd tror att de vet mer om min dotter och hennes allergi än vad jag gör. Även fast jag skriver massor om hennes allergier så kommer det fortfarande missförstånd om att jag inte skulle veta eller bry mig om att ta reda på om det fungerar. Jag skriver därför bakgrund här. Min dotter har haft problem med magen och eksem sedan hon föddes. När hon var bebis kliade hon sig blodig. De tog då blodprov och upptäckte allergi för Mjölkprotein, Ägg, Jordnötter, hasselnötter , mandel och soja. Det är nötter och jordnötter hon kan dö av och de vet inte hur hon skulle reagera på ägg. Vi har sedan gått till allergimottagning (bra stort sjukhus) ca en gång om året. Ägg och mjölk har sjunkit i värden men inte nötter och jordnötter. De har sagt till oss att det aldrig kommer växa bort. Experterna vet inte om det är luftburet men jag hoppas det inte är det eftersom jag tycker hon borde ha reagerat när hon nu snart är 8 år. Anledningen att jag är arg är att jag är rädd att rester av nötter ska komma i hennes mat eller på saker i min lägenhet. Adrenalinspruta häver inte allergichocken utan bromsar den, även om jag ger henne spruta har hon ca bara 15 min på sig att komma till sjukhus. Ni som är nonchalanta angående dödliga allergier, jag antar att ni skulle vilja döda en rattfull person som kör ihjäl någon ni älskar. Lika oansvarigt tycker jag det är att riskera någon annans liv bara för att man vill njuta av nötter var som helst. Jag inser att jag kan inte tvinga folk till saker men i min och min dotters lägenhet, där kan jag bestämma.

Adrenalin och kortison bromsar inte det utplånar en allergisk chock, fattar inte hur du menar.. om det var som du säger skulle alltså allergi chocken fortsätta att expandera då adrenalinet var "slut" 
    nä ts du får utbilda dig lite tror jag och ta lite prover på dottern, alt be KS som jag antar att du menar förklara för dig

du kan inte vara så här hysterisk ang hennes allergier hon kommer bli konstig då.. min son har samma allergier som hon fast ytterligare ett gäng -inga av de har eller kommer att växa bort, han får leva med de. och sin adrenalin.
    han är INTE sjuk bara om han får i sig nåt han inte tål
    du pratar om din dotter som om hon vore sjuk
    Anonym (allergisk dotter) skrev 2015-02-22 18:50:45 följande:
    Hur vet man om det är äkta eller inte. Min dotter får anafylaktisk chock om hon äter jordnötter och nässelutslag om hon äter hasselnötter och mandel. Reagerar inte på luftburet (därav kan jag fortsätta käka mina nötter). Hon är även allergisk mot pollen, vissa pälsdjur,  kvalster och latex. Korsallergisk mot äpplen, päron och kiwi under pollensäsong. 
    man tar prover som visar om man är allergisk eller ej, vid luftburen är det oftast korsallergi mot t ex pollen vilket visar sig i prover, för då är man inte allergisk mot nöten och dess komponenter eller baljväxt som i jordnötens fall då.
    äpplen och det du nämner är ingen korsallergi mot pollen i den bemärkelsen, de ÄR pollen precis som rå potatis mm därför kan hon troligtvis äta det då det inte är säsong för pollen. latex är pollen på sätt och vis det med eftersom det är ett "träd"

så mao är troligen så att din dotter endast har pollen allergi i grunden så att säga som äkta allergi 

• Anonym (xx)
    VirrAnna skrev 2015-02-22 22:55:06 följande:
    Har inte läst alla svar men läkarna brukar testa om det är luftburet genom att man på mottagningen provocerar fram en reaktion. Det är ju oerhört viktigt att veta om man kommer reagera bara genom att vara i samma rum som det man är allergisk mot eller om man måste få i sig det. Låter väldigt konstigt att detta inte gjort när din dotter är så allergisk.

Vet att man gör detta både med nötallergi och tex. extrem fisk och skaldjursallergi. 
    jo man gör så men det kräver rätt mycket - barnet ska vara i toppform samt flera avd stängs med full beredskap akut personal. så man gör det egentligen bara i svåra fall 
  • Anonym (hänsyn)
    Anonym (xx) skrev 2015-02-22 23:36:45 följande:
    Adrenalin och kortison bromsar inte det utplånar en allergisk chock, fattar inte hur du menar.. om det var som du säger skulle alltså allergi chocken fortsätta att expandera då adrenalinet var "slut" 
    nä ts du får utbilda dig lite tror jag och ta lite prover på dottern, alt be KS som jag antar att du menar förklara för dig

du kan inte vara så här hysterisk ang hennes allergier hon kommer bli konstig då.. min son har samma allergier som hon fast ytterligare ett gäng -inga av de har eller kommer att växa bort, han får leva med de. och sin adrenalin.
    du pratar om din dotter som om hon vore sjuk
    Anonym (allergisk dotter) skrev 2015-02-22 18:50:45 följande:
    Hur vet man om det är äkta eller inte. Min dotter får anafylaktisk chock om hon äter jordnötter och nässelutslag om hon äter hasselnötter och mandel. Reagerar inte på luftburet (därav kan jag fortsätta käka mina nötter). Hon är även allergisk mot pollen, vissa pälsdjur,  kvalster och latex. Korsallergisk mot äpplen, päron och kiwi under pollensäsong. 
    man tar prover som visar om man är allergisk eller ej, vid luftburen är det oftast korsallergi mot t ex pollen vilket visar sig i prover, för då är man inte allergisk mot nöten och dess komponenter eller baljväxt som i jordnötens fall då.
    äpplen och det du nämner är ingen korsallergi mot pollen i den bemärkelsen, de ÄR pollen precis som rå potatis mm därför kan hon troligtvis äta det då det inte är säsong för pollen. latex är pollen på sätt och vis det med eftersom det är ett "träd"

så mao är troligen så att din dotter endast har pollen allergi i grunden så att säga som äkta allergi 
    Men du kan ju inte som anonym medlem utan ansvar sitta och uttala dig på internetforum om vad som gäller ts dotter, det är ju helt vansinnigt, du kan ju inte yttra dig om ts dotters allergi och säga att hon endast har si eller så, det är ju helt oansvarigt och dessutom bara gissningar.

Det här är inte tråd om hurvida amning offentligt är ok utan en specifik sjukdomsbild som ts dotter har, inte du inte dina barn inte dina bekanta etc utan ts dotter
    Ts ska bara gå efter vad hennes dotters behandlande läkare säger och inget annat.

Sen om man återgår till trådens ämne - oavsett så är det väl bara stolpskott som skulle ljuga om att dom har ätit choklad hemma hos en allergiker.
  • Anonym (xx)
    Anonym (hänsyn) skrev 2015-02-23 00:32:50 följande:
    Men du kan ju inte som anonym medlem utan ansvar sitta och uttala dig på internetforum om vad som gäller ts dotter, det är ju helt vansinnigt, du kan ju inte yttra dig om ts dotters allergi och säga att hon endast har si eller så, det är ju helt oansvarigt och dessutom bara gissningar.

Det här är inte tråd om hurvida amning offentligt är ok utan en specifik sjukdomsbild som ts dotter har, inte du inte dina barn inte dina bekanta etc utan ts dotter
    Ts ska bara gå efter vad hennes dotters behandlande läkare säger och inget annat.

Sen om man återgår till trådens ämne - oavsett så är det väl bara stolpskott som skulle ljuga om att dom har ätit choklad hemma hos en allergiker.
    jag förringar ingen endast som i endast -enbart, icke desto mindre farlig, tvärt om farligare eftersom det oftast är luftburet

ts dotter är inte sjuk såvida hon inte fått i sig något och ska inte behandlas som det
    jag har inte sagt vad som gäller jag skriver utifrån ts skrivelse, precis som du gör om min så tolkningen kan bli olika som vi vet och ser

det jag skriver är i högsta grad relevant för tråden, vad gäller ts pojkvän har jag sagt vad jag tycker

läs vad jag skriver innan du uttalar dig
  • Anonym (ditt nöt)
    chewbecca skrev 2015-02-22 22:46:54 följande:

Hej "ditt nöt" ett namn som passar dig ypperligt! 

Precis som Snusmylan skriver så existerar inte en luftburen allergi för nötter, utan enbart för jordnötter. Du är alltså en av dem som har oerhört svårt att känna skillnaden på lukten av nötter och en riktig allergisk reaktion. Men alla vet ju sedan tidigare att placebo kan framkalla otroliga krafter också å andra sidan =)

(Och JA, jag är dödligt allergisk av alla nötter och luftburet av jordnötter, fast på riktigt då =) )

Nja det är nog du som är ett riktigt nöt då du uttalar dig helt mot vad sjukvården säger. Eftersom jag inte hade någon aning om att det åts nötter där jag var och heller aldrig har reagerat luftburet så är det omöjligt att fejka en allergisk chock.

Läkare provocerar bara fram livshotande allergiska reaktioner i extrema fall hos barn.

Att det ens ska vara en diskution över om TS ska få bestämma om hennes dotter ska få vara fredad från nötter hemma är ju helt befängt.

Jag sprutar ju inte på mig parfym och går hem till en asmatiker som är doftkänslig eller tar med mig min hund hem till en pälsdjursallergiker. Men det skulle kanske du göra?
  • chewbecca

Gött trög du verkar vara.

Som jag skrev till TS, hennes hem - hennes regler. Allt annat är otänkbart. Jag har lite svårt att förstå vad det inte är du begriper i den meningen.

Att du sedan är en hypokondriker som tydligen inte har någon aning om vilka nötter du reagerat på men sedan hävdar en luftburen allergi som helt enkelt inte existerar, är ju en annan sak förstås :)

Men alltså, var så handikappad du vill, jag påpekar endast att livet som allergiker inte är så fruktansvärt besvärligt som du med flera vull framställa det. När man har koll på sig själv och sina egna förutsättningar så flyter livet på ganska bra för oss andra nötallergiker. Hör och häpna, jag har till och med flugit, ätit på restaurang, gått på krogen och varit i Asien. ;)

• BeanBag
    Anonym (xx) skrev 2015-02-22 23:36:45 följande:

du pratar om din dotter som om hon vore sjukman tar prover som visar om man är allergisk eller ej, vid luftburen är det oftast korsallergi mot t ex pollen vilket visar sig i prover, för då är man inte allergisk mot nöten och dess komponenter eller baljväxt som i jordnötens fall då.

Nu vet jag inte om det är det här ts menar men när jag i jobbet (förskola) hade hand om ett multiallergiskt barn som hade epipen så fick vi utbildning av en allergisjuksköterska och hon sa att det var viktigt att personen kom till vård inom 15 minuter efter vi gett sprutan eftersom det inte var säkert att reaktionen kunde hävas helt av epipen.
  • Anonym (ditt nöt)
    chewbecca skrev 2015-02-23 07:39:33 följande:

Gött trög du verkar vara.

Som jag skrev till TS, hennes hem - hennes regler. Allt annat är otänkbart. Jag har lite svårt att förstå vad det inte är du begriper i den meningen.

Att du sedan är en hypokondriker som tydligen inte har någon aning om vilka nötter du reagerat på men sedan hävdar en luftburen allergi som helt enkelt inte existerar, är ju en annan sak förstås :)

Men alltså, var så handikappad du vill, jag påpekar endast att livet som allergiker inte är så fruktansvärt besvärligt som du med flera vull framställa det. När man har koll på sig själv och sina egna förutsättningar så flyter livet på ganska bra för oss andra nötallergiker. Hör och häpna, jag har till och med flugit, ätit på restaurang, gått på krogen och varit i Asien. ;)

Jo tack det har jag med. Var som sagt första gången jag reagerade nu i julas. Har inte precis låst in mig efter det heller. Lever precis som vanligt Men har nu en epipen utskriven och med mig.

Det är nog du som är trög som inte tar in vad läkarna som utfört massa tester säger utan bara snöar in på något du har läst på nätet.Lycka till i livet med den godtroheten!
  • VirrAnna
    Anonym (xx) skrev 2015-02-22 23:38:01 följande:
    jo man gör så men det kräver rätt mycket - barnet ska vara i toppform samt flera avd stängs med full beredskap akut personal. så man gör det egentligen bara i svåra fall 
    Tycker att TS beskriver det som att hennes dotter "är ett svårt fall" (ursäkta uttrycket) så jag tycker det är märkligt att man inte gjort det under alla år hon gått på allergimottagningen. Vet att det är en stor procedur att göra det men läkarna burkar inte vilja chansa när det gäller barn.
  • VirrAnna

Jag undrar om man återgår till själva ämnet i tråden. Kan inte bara pojkvännen i fråga helt enkelt glömt bort sig? Det är ju ändå ganska lätt och väldigt mänskligt att glömma.

Svar på tråden Min pojkvän har ätit nötter bakom min rygg och min dotter är superallergisk